2014. október 18., szombat

A thriller-mentes thriller rejtélye

Darren Shan: A holtak vonulása (Város-trilógia 1.)


Bp.:Nyitott Könyvműhely, 2010



Valahogy átgyűrtem magam Darren Shan első - állítólag - felnőtteknek írt - állítólag - hátborzongató - állítólag - thrillerén.
Annyira félelmetes, mint egy plüssmackó az óvodában, annyira izgalmas, mint egy brazil szappanopera 4211. részének tizedik ismétlése és annyira hatásos, mint egy Facebook-os körlevél, amelyben energiapazarlással küzdenek az afrikai nyomor ellen... Legalábbis számomra ezt hozta a kötet(de lehet pusztán rosszkor került kezembe), de itt egy ellenvélemény: ellenvélemény
A szereplők unalmasak, a történet nemkülönben. A főgonosz nem elég gonosz, hősünk nélkülöz minden hősiességet. Karaktere leginkább egy valóságshowba beválogatott reménytelenül kretén karriervadászra hajaz. Megalkuvó és hataloméhes, minden valódi pozitívumtól mentes. Nincsen benne jó és rossz gigászi harca, ami még elmenne, de a sok szürke között árnyalatnyi különbség is alig van. A titokzatosság stimmel, az ember tényleg nem tudja mi fog következni, de a "poénok" lelövése nélkül is elárulhatom, hogy a váratlan fordulat ugyan váratlan, csak abszolúte hatástalan.
A thriller fogalmát is valószínűleg újraírták az utóbbi időben (a "TV-műsor" és a "szórakoztatás" szóval együtt), mert az én olvasatomban a thrillerben feszültség, izgalom vegyül reménytelenséggel és akcióval, ezekből pedig itt vajmi keveset kaptam. Visszagondolva,  nem igazán emlékszem egy igazán félelmetes epizódra sem a kötetben. Ami meg nagyon fájt, az az, hogy a fantasztikum úgy csapódott a regénybe, mint egy strucc a háztetőbe, teljesen váratlanul és előzmény nélkül. Nem találtam indokoltnak a jelenlétét. 
Még a címválasztást sem értem, holtak vannak benne, de nem nagyon vonulgatnak... A borító meg egyenesen lapos azzal a sötét színekben kiabáló Munch-féle Sikoly epigonnal.

Osztályzat: 5/10

Egyébként trilógiáról van szó, bár egyelőre el nem tudom képzelni hogyan lehet folytatni a sztorit, mert lezártnak tűnt... De hát Darren Shan fantáziája elég fejlett, biztos megoldotta. Az első kötet alapján azonban a folytatásról én már csak borítók alapján fogok hírt kapni, mert olvasni aligha fogom.

Eredetileg írtam: 2013.III.10.



Nincsenek megjegyzések: