2014. február 8., szombat

Csata a Santa Cruz-szigeteknél - a USS Enterprise hajónaplójából

Csata a Santa Cruz-szigeteknél - A USS Enterprise[1] (CV-6) repülőgép-hordozó hadinaplója, 1942. október 25-26.


Bár nem foglalkozom érdemben a II. világháborúval rendszerint, de képtelen vagyok ellenállni, ha találok valami érdekességet a neten. Most a USSEnterprise anyahajó hajónaplójából emeltem ki két napot, 1942. október 25-26-át. E két napon zajlott le a negyedik nagy repülőgép-hordozók által vívott japán-amerikai csata a Santa Cruz-szigeteknél a Csendes-óceánon. A csata során egy amerikai anyahajó elsüllyedt (USS Hornet) a másik (az Enterprise) megsérült, a japán császári haditengerészetnek pedig egy nehéz és egy könnyű hordozója sérült meg súlyosan. A csata japán taktikai sikerrel zárult.

A szövegben feltűnő rövidítések repülőgépekre:

VF                   Vadászrepülőgép
VSB                Felderítő bombázó repülőgép
VT                   Torpedóvető repülőgép
VTB                Torpedó-bombázó repülőgép
                                                            
Amerikai haditengerészeti rövidítések hadihajókra:

BB                   csatahajó
CA                  nehézcirkáló (203 mm-es ágyúk feletti tüzérséggel)
CL                   könnyűcirkáló
CV                  repülőgép-hordozó
DD                  romboló

 
A USS Enterprise, 1942. májusában. (http://www.history.navy.mil/)
1942. október 25.

02:50[2]
A flotta[3] irányt vált 300 fokra.

06:03             
Reggeli keresésre indult 18 VSB, 3 VSB-t átcsoportosítottunk a Hornet[4]-ra, és létrehoztunk egy belső légi járőrt [a két anyahajó közti légtér figyelésére szolgálhatott - HG].

06:37
Légi harci csoportot alakítottunk ki (8 VF), és átküldtünk 2 VTB-t a Hornet-ra.

08:00
A reggel 8 órai pozíciónk: Déli szélesség: 10º 24.4', keleti hosszúság: 170º 14.0'.

10:08  
A kereső csoport visszatért.

12:00             
12 órai pozíciónk: Déli szélesség: 10º 00.4', keleti hosszúság: 170º 14.0'. Irány és sebességkorrekció 12 órakor [megtörtént], Október 24-én az irány [átlagban] 342 fok volt, a sebesség 10.9 csomó.

12:19             
Az F-14-es [számú repülőgép] kényszerleszállást hajtott végre, átjutott az akadályokon[5] és belerohant a Fly One[6]-on parkoló repülőgépekbe. Nekiütközött egy SBD-nek [SBD Dauntless bombázórepülő], és több rakodó megsérült. Nincsenek halottak, de sokan megsérültek. A gép leszállóhorga nem volt kiengedve.

12:45             
A flotta irányt vált 245 fokra.

13:30             
Kontakt a japán erőkkel, összetétele: 2 BB, 2 CA, 2 CL és DD, [helyzetük:] DSz: 08º 05', KH: 145º, sebességük 25 csomó.

13:42             
Sebesség növelése 27 csomóra.

14:48             
20 SBD indítása keresésre, visszatért 19:02-kor.

15:25  
Elindítunk 5 VSB-t és 7 VTB-t támadásra, és 11 VF-et kíséretül.

20:00  
A 20 órai pozíciónk: DSz.: 10º 05.4', KH: 169º 28.3'.

20:09  
Leszállt minden levegőben lévő repülőgépünk két VT-t és 2 VTB-t, illetve 1 VF-et, amely a vízben landolt.

20:28  
Sebesség 23 csomóra.

22:15             
A flotta irányt vált 305 fokra.

[Feljegyezte:] R.W. Ruble navigációs parancsnok.

A USS Enterprise alaprajza.

1942. október 26.

05:50  
Átmentem a parancsnoki szállásra.

06:12
Harci csoport alakítása (7 VF). Visszatért 09:10-kor.

06:19
Hajnali felderítő csoport indítása (16 VSB) a 235 foktól 000 fokig irányokban [átfésülni a tengert] 200 mérföld távolságig.[7]
Fegyverzet: 1 [db] 500 fontos[8] bomba, gépágyúlőszer. Kontaktjelentés [azaz japán erőkre bukkantak] 7:30-kor az Enterprise-ra, 2 BB, 1 CA, 7 DD a DSz. 08º 10', KH: 163º 55'-nál, irányuk észak, sebességük 20 csomó. Ezt kiegészítő jelentés követi: irányuk nyugat, sebességük 25 csomó. 07:50-kor [ismét] jelentés érkezett a felderítő repülőgépekről: „2 CV[9] és kísérőhajók DSz. 07º 05', KH. 163º 38'.”
Az ellenség vesztesége: két 500 fontos bombatalálat a Shokaku osztályú repülőgép-hordozón[10], S.B. Strong hadnagytól és C.B. Irvine zászlóstól, és egy lehetséges találat egy ismeretlen cirkálón H.R. Burnett hadnagytól. Hét Zero[11]-t lőttek le a következők: J.R. Lee főhadnagy, W.E. Johnson (kettőt), Carlow, C.H., Williams őrmester, Gartner, N, Jr.[12]; egy Mitsubishi 97-es torpedóbombázó[13] lelőve H.R. Burnett hadnagy által. Landolás 10:31 és 10:48 között.

06:21
Belső légi járőr kialakítása (3 VSB a Task Force 16[14]-ról és 3 VSB a Task Force 17-ről). Landol 10:43-kor.

Felszállásra készen a gépek. (wikipedia)

08:00
A reggel 8 órai pozíciónk: Déli szélesség: 8º 38.8', keleti hosszúság: 166º 37.2'.

08:08
A flotta irányt vált 330 fokra. Sebesség 27 csomóra.

09:02
Indítjuk a második harci csoportot (12 VF).[15]
Ellenséges károk: 1 Aichi 99-es[16] zuhanóbombázót és 1 Mitsubishi torpedóbombázót lőtt le Pollock hadnagy, 1 zuhanóbombázót Feightner zászlós és 1 Zero-t Billo hadnagy.
Veszteségeink: 4 VF és 2 pilóta. W.R. Kane főhadnagyot és Billo hadnagyot felvettük a vízről. L.J. Fulton zászlós és J.e. Caldwell zászlós eltűntek. Leszállás: 10:50-12:51 között.

09:02
Támadó csoport indítása az ellenséges hordozók elleni támadásra (8 VF, 3 VSB, 8 VTB, AGC).[17]
 Fegyverzet: VF-ek bomba nélkül, VSB – 1000 fontos bomba, VTB torpedókkal, AGC – fényképező berendezések.
Az ellenséges károk:
Két 1000 fontos bombatalálat egy Konga osztályú csatahajón, G.G. Estes hadnagy és H.N. Ervin hadnagy által. 1 lehetséges torpedótalálat egy Atago osztályú nehézcirkálón M.D. Thompson hadnagy, R.G. Wyllie hadnagy és R.E. Oscar által. Ezzel egy időben a négy vadászgép egy része ugyanezt a cirkálót lőtte, mintegy 1500 db 50-es kaliberű lőszerrel. Ezen kívül 1 Zero-t lőttek le a következő pilóták: Leppla hadnagy, Mead zászlós és Rhodes zászlós. Szintén 1 Zero-t lőttek le Flatley főhadnagy 4 vadászgépből álló csoportja, és 3 Zero-t a torpedóvetők.
Veszteségek:
4 torpedóvetőt lőttek le a következő személyzettel: J.A. Collett főhadnagy, Nelson, T.C., Első osztályú repülős[18], Nadison, S., J.M. Reed zászlós és első osztályú pilóta, Harrison, M.G., harmadosztályú pilóta, Glasser, M., haradosztályú repülős. AS következő két legénységet a vízből halásztuk ki: R.K. Batten hadnagy, McMullen, J.F., egy másodosztályú pilóta, Holgrim, R.S., másodosztályú repülős, M.D. Norton hadnagy, Schneekle, W.M., harmadosztályú repülős, Gruble, harmadosztályú repülős. Két VTB visszatérésük során kifogyván gázolajból, a vízen landolt. Személyzetüket fedélzetre vettük: J.W. McConnaughhay hadnagy, Coffey, harmadosztályú repülős, Bjorklund, harmadosztályú repülős, R.G. Wyllie hadnagy, Enberson, H.C., harmadosztályú repülős, Langworthy, harmadosztályú repülős. 3 VT-t pilótával együtt lelőttek és elvesztek: J.A. Leppla hadnagy, A.E. Mead zászlós, R.E. Rhodes zászlós.
Landolás:
VF-ek:             09:16-13:00
VSB-k:            13:07-13:19
VTB-k:            14:13-14:15
AGC:               14:22

09:31
A flotta megváltoztatja a tengelyét 110 fokra.

09:34
1-V cirkálóalakzatot veszünk fel.[19]

09:40
Repülőgépeink 24 ellenséges zuhanóbombázó közeledéséről jelentenek 280 fokos irányból.

09:41
Irányváltás 110 fokra. Felkészülünk a légitámadás visszaverésére.

F4F Wildcat vadászgép előkészítése a felszállásra az Enterprise-on. (wikipedia)

09:57
Indítjuk a harmadik harci csoportot (11 vadászrepülőgép).
Ellenséges veszteségek:
Vejtasa hadnagy lelőtt 5 Mitsubishi 97-es torpedóbombázót, és 2 Aichi 99-es zuhanóbombázót. Gordon zászlós lelőtt 2 zuhanóbombázót, Harris hadnagy 1 torpedóbombázót. Ruchlow hadnagy leszedett 1 zuhanó- és 1 torpedóbombázót, Leder zászlós egy zuhanóbombázót. Ezen kívül 6 torpedóbombázót és 1 zuhanóbombázót talán lelőttünk.
Veszteségeink:
3 VF lelőve, két pilóta eltűnt. Barnes zászlóst, Davis zászlóst és Long zászlóst a vízből húztuk ki.
Landolás: 12:19-14:25

10:11
Ellenséges repülőgépek a Hornet-et támadják.[20]

11:15
Az Enterprise-t zuhanóbombázók támadták meg. Radikális manőverezés. Elől eltalált minket két bomba, több a közelben csapódott. A támadás 11:25 körül ért véget.

A légvédelem lelő egy Val zuhanóbombázót, de az Enterprise már megsérült. (wikipedia)

11:27
Periszkópot jelentenek a hajó jobb oldaláról. Elkerülő manőverek.

11:44
Tengeralattjárót jelentenek a hajó jobb oldaláról. Elkerülő manőverek.

11:45
Az Enterprise-t torpedóvetők támadták meg. Minden torpedó elkerült minket. A támadás befejeződik 11:55 körül.

12:00
12 órai pozíciónk: Déli szélesség: 8º 48.4', keleti hosszúság: 167º 03.3'. Irány és sebességkorrekció 12 órakor [megtörtént], Október 25-én az irány [átlagban] 290 fok volt, a sebesség 8.5 csomó.

12:22
Az Enterprise-t zuhanóbombázók támadták meg. Elkerülő manőverek.[21] Egy nagyon közel csapódott be a hajó orrától jobbra. A támadás vége: 12:25 körül.

A kísérőhajók légvédelme védi az Enterprise-t a támadó repülőgépektől. (wikipedia)

12:30
Az Enterprise-t zuhanóbombázók támadták meg. Elkerülő manőverek. A támadás vége 12:34-kor. Nincs találat.

13:35
A flotta irányt változtat 123 fokra, sebesség 27 csomóra.

14:06
A negyedik harci csoport indítása (25 VF a 10-es és 72-es vadászcsoportból). Nincs akció. Visszatérés 17:45-kor.

15:17
Az ötödik harci csoport indítása (5 VF a 10-es és 72-es vadászcsoportból). Nincs akció. Landolás 17:45-kor.

15:34
Sebesség 23 csomóra.

16:07
Felszállnak a [fedélzeten lévő] repülők, hogy helyet adjanak a visszatérő gépeknek (13 VSB – 4 az Enterprise-ról, 9 a Hornet-ről, pilóták a VB-8 és VS-8-ból). A gépek naplementekor szálltak le a fedélzetre.

16:48
A flotta irányt vált 107 fokra.

17:04
Periszkópot jelentenek a fedélzetről. Elkerülő manőverek.

17:34
A hatodik harci csoport indítása (16 VF a 10-es és 72-es vadászcsoportból). Leszállás 18:54-kor.

19:00
1-es számú cirkáló alakzat felvétele. Irány 102 fok, a csoport tengelye 140 fok, sebesség 20 csomó.

…”

Jegyzetek:
 




[1] Az Egyesült Államok Enterprise nevű anyahajója, becenevén a „nagy E” vagy „Szürke szellem”, 1938. május 12-én állt szolgálatba, és végigharcolta az egész II. világháborút, húsz harci csillagot nyert el, mivel ennyi ütközetben vett részt, amellyel egyébként a valaha volt legsikeresebb amerikai hajó a történelemben.
[2] Az eredeti naplóban a greenwich-i idő is meg van adva, aminek közlésétől eltekintünk, így minden esetben a helyi idő olvasható.
[3] Az amerikai erők a csatában a következők voltak: 2 repülőgép-hordozó, 1 csatahajó, 6 cirkáló, 14 romboló, amely két Task Force-ra oszlott, melyeket a két anyahajó irányította. Az Enterprise a Task Force 16-ot vezette, a Hornet a Task Force 17-et.
[4] A USS Hornet (CV-8) repülőgép-hordozóról van szó.
[5] Itt arról a kifeszített drótkötelekről van szó, amelyeknek el kellett kapnia a leszálló gépekre szerelt horgot, annak gyors lefékezéséhez.
[6] A Fly-One a felszálláshoz készülő gépek egyik parkolóhelye.
[7] Az alábbi sorokban ennek a repülőcsoportnak a tevékenységét, jelentéseit és harcait rögzíti a napló.
[8] 1 font = 0.45 kg.
[9] A csatában három japán hordozó vett részt, a Shokaku, a Zuikaku anyahajók és a Zuiho könnyű hordozó.
[10] Ez ténylegesen is a Shokaku japán repülőgép-hordozó volt, bár a két hajóból álló hajóosztály másik tagja, a Zuikaku is részt vett a csatában.
[11] Mitsubishi A6MZero” vadászgépekről van szó.
[12] A személynevek felsorolásai a naplóban igencsak érdekesek, néhol csak rövidítés olvasható, máskor csak rendfokozat. A feljegyzést készítő személy nyilvánvalóan nem ismerte még a teljes listát pontosan annak rögzítésekor.
[13] Minden bizonnyal Mitsubishi Ki-21-es közepes bombázógépről lehet szó.
[14] A Task Force-ok rendszerint egy (esetleg több) repülőgép-hordozóból és kíséretéből álló bevetési csoportok voltak. Az US Navy Task Force-ai 1-10-ig az Atlanti-óceánon, afelett a Csendes-óceánon szolgáltak a II. világháború elején. 
[15] Az alábbi sorokban ennek a csoportnak a működését rögzíti a napló.  
[16] Aichi D3A „Val” zuhanóbombázóról van szó, amit a japánok eredetileg Type 99-nek neveztek.
[17] Nem találtam meg, hogy ez mi lehet, hivatalosan az AGC Kétéltű hadihajó jele, de az nem lehet, mivel aligha csapott fel repülőgépnek… Valószínűleg valamiféle speciális felderítő volt, mert a fegyverzet leírásánál vele összefüggésben említenek fényképező berendezést. A hadinapló a következő sorokban ennek a csoportnak a működését összegzi röviden.
[18] A.R.M.c van írva, ami az „Airman firsct class” rövidítése, ma őrmesternek mondanánk.
[19] Ez nyilván a flotta központi anyahajóját védendő alakzatot rendelte el az azt körülvevő hadihajók számára.
[20] Ellentétben az Enterprise-sal a Hornet nem úszta meg sérülésekkel, mivel a másik hordozó olyan súlyos károkat szenvedett, hogy ki kellett üríteni, majd a kegyelemdöfést a japán Akigumo romboló adta meg neki október 27-én, torpedóval.
[21] Légitámadás esetén az eljárás cikk-cakk alakban történő haladás volt, gyakori irányváltással.

Nincsenek megjegyzések: