2022. június 21., kedd

Akit kerestél, már nem lakik itt... - filmajánló: Jurassic World: Világuralom

"Isten megteremté a dinoszauruszt, Isten elpusztítá a dinoszauruszt, Isten megteremté az embert, az ember elpusztítá Istent, az ember megteremté a dinoszauruszt és Hollywoodot, Hollywood megteremté a vizen járást a dinoszauruszoknak, Hollywood elpusztítá a Jurassic Parkot."  
- mondaná Ian Malcolm, ha nem herélték volna ki a karakterét. Miért van az, hogy a régi jó dolgokból lassan már tényleg nem maradt semmi? Miért kell meggyalázni minden klasszikust, s addig ugrálni megkínzott tetemén, amíg ki nem sajtolták belőle az utolsó dollárt is, hogy aztán egy mocskos sikátorban hagyják felismerhetetlenné torzult maradványait? Tényleg kezdem unni, hogy filmkritikust játszom, de most, még frissen ki kell adni magamból röhögéssel vegyes dühömet. 

Jurassic World: Világuralom

film(nem)ajánló


Kezdődött azzal, hogy nem kezdődött. Miközben a győri Cinema City 4DX terme 19:30-ra, a kezdés időpontjára szabályszerűen megtelt, a film nem akaródzott elindulni - de még a reklámok sem -, s csak ültünk a sötét vászon előtt 20 percig. Végül valamivel negyed kilenc után elindult a film... Tájékoztatás, az persze nem volt, hogy mégis mi okozta a kését.

Nem mintha sokat vártam volna az előző rész után, de még így is a mély vízbe dobtak az alkotók, mentőöv nélkül, lábamra kötött vasmacskával. Röpke negyed óra elteltével megállapítottuk haverommal, hogy ilyen storyline-t nagyjából egy óra alatt összedobnánk, hajnalban, egy erős pálinkázást követően is. Tenyérbe temetett arccal ültem és nem hittem el, amit látok és hallok.  A film fittyet hány a földrajzra, a biológiára, az elemi logikára és - ami még fájóbb - a közönségre is. A bevezető szerint a dinoszauruszok, elözönlötték világunkat, Amerikából simán átkeltek más kontinensekre, világuralomra törve... Gondolom a tengerészek nem vették észre a brontoszauruszt a teherhajón útban Európa felé, mert elbújt a kormányos háta mögé!? A jeleneteknél csak a párbeszédek voltak kínosabbak, a sötétben is világítottak a piruló arcok a teremben. A társalgást úgy telenyomták jópofiskodó szlenggel, mintha anglomán tizenéveseknek szánták volna a filmet, akik BSW-s "szöveg"-eken szocializálódtak. A 38. és 45. perc között olyan párbeszédeket hallottam, amit el nem tudnék képzelni elmegyógyintézeten kívül. Gyors visszahallgattam, mert ott hirtelenjében nem értettem, mi akart ez lenni, de itthon nyugis körülmények között kábé így hangzik (a 40. perc körül), bár most sem igazán értem: 
"IM: - Most mondd meg! Most mondjam meg! Most mondjátok meg! Óriási flessem van!
AG: - Úgy látom jól megy sorod.
IM: - Ó, öt gyerekem van, akiket jobban imádok az életemnél is, szóval... Mondjuk, sokban vannak. Te? Alan, neked, neked van családod, vagy... 
AG: - Nincs.
ES: - Viszont... ö... beszélnem kell veled.
IM: - Nekem meg beszélnem kell veled. Négyszemközt.
AG: - Sokat beszéltek egymással?
ES: - Ian rám írt priviben.
AG: - Mit csinált?
ES: - Sürgős ügyben.
AG: - Mit csináltál?
ES: - Olyan hét perc ítélig cuccot. 
IM: - Á! A végítélet órája. Talán nem pontos, de mondják: mindig akkor van a legsötétebb, mielőtt meglátod az örök semmit.  
AG: - Mi van?"
Egyetértek. Mi van??? Mi a fészkes fene volt ez??? Ki beszél így??? Mi az összefüggés a mondatok között? És ezeket a mondatokat nem három zakkant tini, hanem a káoszelmélet egyik kidolgozójának, valamint egy paleontológusnak és egy paleobotanikusnak a szájába adták, akik 60 fölöttiek. A fordítót egy életre eltiltanám ettől a munkájától, ha nem így volt az angolban, akkor azért, ha ez állt ott szó szerint, akkor meg azért... 

 A "karakterek" egyébként siralmas papírmaséfigurák, az új szereplők egyikének nevére sem emlékszem alig 10 óra elteltével. A fekete srác unalmas volt, mint egy óra számlapjának megfigyelése kipeckelt szemekkel, sötétben. A karakter állítólagos zsenialitása semmiben nem volt megfogható. Aztán persze ott volt a kötelező vagány fekete csaj - mert ilyennek lennie kell -, minden emlékezetes jelenet nélkül. A két vadorzó/begyűjtő meg mintha valami óvodások által összeállított gonoszlistáról lett volna adoptálva. Első megjelenésből tudta az ember mindegyik szereplőről, hogy hős vagy éppen antihős lesz. Chris Pratt Owenja dögunalmas, Bryce Dallas Howard pedig valóban igéző kék szemekkel bír, de ettől Claire Dearing nem lesz szerethető. A régiek visszatérése nosztalgiának jó, de Sam Neill-ék párosa inkább idétlen, mintsem hasznos, Jeff Goldblum cinikus Ian Malcomjából meg sikerült egy szerencsétlen bölcselkedő jógit eszkábálniuk, aki sokkal inkább tinilányoknak akar megfelelni, mintsem önmagának.
Eleve túl sok szereplővel dolgoztak, túl sok helyszínen, így elsikkadt, amire kíváncsiak lettünk volna. Alig láttunk abból valamit, hogy az emberiség miként él együtt a dinoszauruszokkal, ellenben betettek egy igazán indokolatlan óriásszöcskeinváziót, csak hogy a "csúnyagonosz" nagyvállalatok ellen küzdhessen Hollywood, s szerezzen - ki tudja kik előtt - morálpontokat. Kit érdekel ez egy Jurassic Park-ban??? Egy percig sem aggódtam a szereplők életéért sem, és nem csak azért, mert szívem szerint 5 perc után a velociraptorok közé löktem volna mind. Sütött az események menetéből, hogy itt hajuk szála sem görbülhet meg, s nyilvánvaló volt, hogy Prattről lepattannak a golyók, hiszen még a 20 centi vastag jégpáncélon való bukdácsolás közben, -10 fokban, hegytetőn sem tűri le az ingujját, s Bryce Dallas Howard frizurája is visszanyerte tökéletességét öt perccel azután, hogy belemerült a lápba... Schwarzkopf - Drei wetter Taft: "Dolomitok, trópikus mocsár, de a frizura még mindig tart." 
Apropó Dolomitok! Mi a fenéért gondolták úgy az írók, hogy egy dinoszaurusz-rezervátumot éppen Európa - a legsűrűbben lakott kontinens! - közepére kell helyezniük? Az meg egészen bizonyos, hogy életükben nem jártak arra, különben aligha raknak télen zöldellő dzsungelt oda... Maga a történet félt megjeleníteni bármit. A dinoszauruszok egy köbdeci vér nélkül zabálnak fel járókelőket, ami a folyamatos sikítozással és hörgéssel elég éles kontrasztot ad. Az egész olyan volt, mint Lord Helmet az űrgolyhókban: rettentő zene, sötét maszk, aztán meg a sisakrostély alatt ott fuldoklik Rick Moranis. És innentől kezdve nehéz rettegni. Az eredeti Jurassic Parkot körüllengő atmoszféra pedig eltűnt, mint Druidiáról a levegő

Ilyen szinten sablonosra vett eseménysorozatot sem láttam még egyébként! Ebben a filmben minden előre tudható. Nyilvánvaló, hogy ha szereplőink repülővel utaznak, akkor lecsap a gépre egy Quetzalcoatlus. (Méghozzá az egyetlen olyan példány, amelyik szét tud tépni egy fémrepülőt, és amelyik kamikazénak képzeli magát.) Az is egyértelmű, hogy ha főhősnőnk, a kékszemű vörös benéz a titkos földalatti alvilág bugyrába azonnal belebotlik abba az egy személybe, aki látta a lányát. Az is nyilvánvaló, hogy ha van egy fekete vagány csajszi, akkor az gyorsan - és indokolatlanul - átáll a hősökhöz, mert előtör belőle a lelkifurka. Mi sem természetesebb, hogy a negatív szereplőket felfalják a dinók. Az is világos, hogy a dinoszauruszokat be lehet idomítani, hogy lézerrel megjelelölt célpontokat támadjanak. Egyszerűen képtelen vagyok leírni a hülyeségek számát, mert konvergál a végtelenhez!
Mindjárt az elején kapunk egy kis ökológiai érzékenyítést, megtudjuk, hogy az emberiség jogai semmivel sem értékesebbek, mint bármely más állatfajé. Imádom az ilyet... Ha az ember ugyanolyan, mint a többi lény, akkor miért nem a krokodilok hoznak létre vadrezervátumokat a vizidisznóknak, és miért nem írnak a Tyrannosauruok morálfilozófiai könyveket arról, hogy szabad-e embersonkát reggelizni sült tojással? Magam is természetvédő vagyok, de azért ne essünk már át a ló tulsó oldalára! Apropó ló! Valaki tud értelmes magyarázatot Chriss Pratt lovas-cowboyos jelenetére, ahol lasszóval fog be dinoszauruszokat??? Mennyi agy kell ahhoz, hogy egy minimum tonnás rohanó szauropodát lóhoz rögzített lasszóval akarj megállítani? De én vagyok hülye, hogy logikát kerestem a filmben... El kellett volna fogadnom, hogy színészünk képes erre. Mint ahogy az is logikus, hogy a repülő becsapódik egy befagyott tóba, láthatóvá téve a jégréteg minimum, 20-30 centis vastagságát, ám mikor szereplőnk rálép, hirtelen a masszív jégréteg papírvékonnyá válik és töredezni kezd. Mindez persze úgy, hogy pár méterrel arréb a völgy aljában buja zöld őserdő burjánzik, olyan vizililiomos tóval, amiben főhősnőnk simán alámerülhet, mert az már nincs befagyva. 
A film vége az elejéhez hasonlóan sokkoló volt. Hőseink már-már megmenekülnek, ám ekkor visszafordulnak megmenteni a pici bébi velociraptort! Hogy miért? Mert Owen megígérte a velocirapunak/anyunak! Már a Star Wars VIII-nál is kiakasztott, hogy a galaxis megmentése helyett az agyhalott protagonisták visszamentek állatokat kiszabadítani. Melyik teljesen hülyének juthatott eszébe egy ennyire életszerűtlen cselekmény? De haladjunk, mert jön Le Grand Finale. Egy "A jó, a rossz és a csúf"-szerű hármas párbajról van szó, dinoszauruszokkal... Majd kihullott a maradék hajam, miközben néztem a T.rex feat "Ollókezű" Therizinosaurus versus Gigantosaurus leszámolást. Mindegyik epizodista volt a filmben, színtelen-szagtalan háttérkép, és most azon kellett volna elvileg izgulnom, hogy ki győz. 
Szerencsétlenségünkre a film végén happy end van, nyálas szöveggel. Szinte vártam a jehovások szórólapjain oly sokszor látott jelenetet, amint a Tyarnnosaurus, az oroszlán és az antilop békésen együtt legelészik a szójaföldeken, miközben a az Imagine-t dúdolják: 
"Imagine there's no countries, 
It isn't hard to do, 
Nothing to kill or die for
And no Logic, too..."
Pozitívum? Hát az tény, hogy egy percig sem unatkoztam. Elaludni meg már csak azért sem tudtam volna, mert alattam a 4DX-es vetítés miatt vadul hánykolódott a szék. Mire vége volt, az egész terem popcorn- és törmelékdarabokkkal telt meg, mert annyi rázkódás volt, hogy a közönség végigröhögte az összes izgulós részt is, mert próbáltak indiai istenként 16 kezet növeszteni, hogy mindent rögzíteni tudjanak maguk körül. Kétségtelenül akciódús is a film, kár hogy az akciók kiszámíthatóak, mint az angol térdelés. El kell ismernem, hogy volt egyfajta bűnös élvezeti értéke a műnek, s már-már elérte az "annyira rossz, hogy az már jó"-minősítést. Néha elgondolkodtam azon, hogy biztosan a Jurassic Park franchise egyik részét látom-e vagy valami bugyuta Sharknado 16: Gigaszarurusz vs. Óriásmegapolip-szerű szemetet, és csak az eredeti film szereplői győztek meg, hogy nem utóbbi a helytálló. A kivitelezés sem rossz, 3D-ben időnként kétségtelenül látványos a film, de azért mindez sak nagyon halvány vígasz a sok csalódásra. A szereplők közül pedig talán a 15 éves Isabella Sermon Maisie-je kiemelhető - benne még volt potenciál -, ami önmagában is lesújtó kritika a gárda felé.

A Jurassic World : Dominion valamiféle Zs-kategóriás sikongatós horror, másodrangú cowboy-os Mad Max, és az Indiana Jones katyvaléka, ahol dinoszauruszok elhanyagolható a díszletet adnak csupán a "történethez". Ötletességnek nyoma sincs a filmben, az egész rég elhasznált jelenetek ügyetlen újraforgatásából és logikátlan akciók a buta keverékéből áll. És ami a legnagyobb baj: a pénzügyi sikerből adódóan az alkotók megint nem a helyes következtetéseket fogják levonni. Sajnos egyértelműen ez a leggyengébb rész a sorozat történetében. Sajnos a dinoszauruszok végül a filmvásznon is kihaltak.

Értékelés:
Négy celluloidhulladék a tízből.
4/10 pont


Nincsenek megjegyzések: