2018. december 15., szombat

Képeslapok a Novara cirkálóról és a Novara cirkálóra, I. rész


Bár immár elmúlt az I. világháború 100 éves évfordulója, nekünk azért még maradt puskaporunk, s egyébként sem kötődünk szorosan holmi kerek számokhoz. Következő sorozatunkban három etapban 44 levelezőlapot teszünk közzé, amelyek az Osztrák-magyar monarchia egyik tengerészéhez kapcsolódnak. Puskás János „torpedista” Horthy Miklós legendás S.M.S. Novaráján szolgált 1915-től már bizonyosan, s itt is maradt legalább 1917 végéig (ekkorról datálódik utolsó meglévő levelezőlap). A remek állapotban levő lapok Puskás és Krajcsovics Hermin úrhölgy levelezéséből maradtak fenn, noha tartalmukból kiderül, hogy ennél jóval többet írtak egymásnak. Kapcsolatukról, s személyükről nem sikerült egyebet kideríteni. Bár a levelezés tartalmilag nem túl érdekes, de a képeslapok nagyon szépek.
A lapok szövegét legjobb tudásom szerint igyekeztem visszaadni, bár Hermin kisasszony kézírásánál nem volt mindig könnyű dolgom. A szöveget igyekeztem mai helyesírással közölni, de a annak ízvilágát nem megbolygatva.




1. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1914. VIII. 18.
[Bélyegző:] Pola 1 19.VIII.14
[Bélyegző vörös tintával:] K. und K. Seearsenals - Torpedobootsdirektion
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin kisasszony
Budapest, Dorottya [u.] 1. I. Hungária Clubi

Édes fiam!ii
Értesítlek, hogy a 8-án és 13-án kelt leveled megkaptam ma, 18-án mindkettőt. Köszönöm, hogy megemlékeztél rólam. Én jól vagyok még. Ha mindenáron akarsz v. k. (?),iii úgy kis magot elfogadok. Csókol számtalanszor Janid.
18/VIII.




2. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1915. II. 5.iv
[Bélyegző:] […]v
[Bélyeg:] Osztrák 5 Helleres, Ferenc József arcképével
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. I.

Édes Fiacskám!
16-án igazán kétségbe ejt a sok panaszod, hogy nem írok, hisz én írok úgy, mint máskor. Mármost három levélről nem teszek említést, úgy látszik, elvesztek. Tegnap kaptam meg leveled, melyben a Danii lapját küldted, már őneki is írtam levelet és két lapot. Ő sem kapta meg, úgy látszik. Semmi bajom. Csókol számtalanszor: Jani.
5/II.




3. Üres levelezőlap, bélyeggel, Polavi
[Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”




4. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1915. II. 12.
[Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”
[Bélyegző vörös tintával:] Zensuriert
[Feladó:] a.vii Johann Puskás torpedist S.M.Schiff Novara, Pola
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. I.

Édes fiacskám!
Értesítlek, hogy a leveled megkaptam, melyben írsz a Lajosviii felől. Légy egész nyugodt, ő had beszéljen akármit, azt csak azért mondja, hogy úgy gondolja, hogy megtarthatja magának a 3 számot ha hozamot(?) szereztek. Tehát ne hallgass reá! Édesem, én írtam haza sokszor és nem jön válasz, úgy mint ahogy te sem kaptad. Bizonyára elveszett. Semmi bajom. Csókol Jani.
Pola 12/II




5. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1915. III. 10.
[Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”
[Bélyegző vörös tintával:] Zensuriert
[Feladó:] a. Johann Puskás S.M.S. Novara, Pola
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. I.

Édes fiacskám!
Értesítlek, hogy a leveled megkaptam, melyben írod, hogy nem lesz jó a gyűrű. Sajnálom fiacskám, de hagyjad kissé nagyobbra csinálni, egyszerű! Így esetleg elvész. Semmi bajom, mit neked is kívánok. A csomag már elment, édes. Csókol számtalanszor: Jani.
Pola 10/III.




6. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1915. III. 20.
[Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”
[Feladó:] absender Puskás torpedist - S.M.Schiff „Novara”, Pola
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. I. Hungária Club

Édes fiacskám!
Értesítlek, hogy lapod megkaptam, úgyszintén ajánlott leveled is. Én el is hiszem, hogy írsz fiacskám, de néha elkésett és már furcsa, ha nem jön rendesen. Hogy vagy? Én eléggé jól, az egészségem kitűnő, mit neked is kívánok viszont. A szabadságba jobb is, ha nem hiszel fiacskám, még én se bízok benne előre. Isten veled, csókol számtalanszor szerető Janid.
Pola 20/III.




7. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1915. III. 21.
[Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”
[Bélyegző:] Pola – 24.III.15
F[eladó].: Puskás János torpedist - S.M.Schiff „Novara” in Pola
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. szám I. em. Hungária Club

Édes fiacskám!
Értesítlek néhány soraimban, hogy tegnap leveled megkaptam, melyre ugyan már válaszoltam egyszer,ix de megismétlem. Hogy vagy b...k.-ám?x Én eléggé jól, mit neked is kívánok. Isten veled, csókol számtalanszor a viszontlátásig is szerető Janid.
Pola 21/III




8. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1915. VI. 9.
[Vörös Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”
[Bélyegző:] K.u.K. Marinefeldpostamt Pola – 14.VI.15
[Feladó:] a. Johann Puskás – S.M.S. „Novara” Pola
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. I.

Édes fiacskám!
Értesítlek, hogy a leveleidet megkaptam. Kérlek, legyél csak nyugodtan felőlem, mert nincs semmi bajom.xi Hazulról még ez ideig nem érkezett semmi hír, nem tudom, mi lehet velük, miért nem írnak? Sok és jó egészséget kívánva ölel és csókol számtalanszor szerető Janid.
Pola 9/VI.




9. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, Póla 1915. VII. 7.
[Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”
[Bélyegző:] K.u.K. Marinefeldpostamt Pola – 8.VII.15
[Feladó:] Puskás István – Novara, Pola
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. I. em Hungária Club

Édes fiacskám!
Értesítlek drágám, hogy panaszos leveled megkaptam, illetőleg lapod, melyben jelzed, hogy még nem kaptad meg az olvasnivalót. Én írok fiacskám! Mikor csak pár percem is van, azt is arra szánom, hogy neked írjak! Különben jól vagyok, mit neked is kívánok! Az ajánlott leveled egészen elkeserített bogaram!! Isten veled, őlel és csókol számtalanszor szerető Lacid.
Pola 7/VII




10. Péter Károly levelezőlapja Puskás Jánoshoz, Szabadka 1915. VIII. 19.
[Bélyegző:] Szabadka – 915.AUG.[...]xii
Feladó: Péter Károly [...]xiii
[Címzett:] Puskás János úrnak S.M.S. Novara, Pola – Marine feldpost

Kelt 19/VIII.915
Kíván jó mulatást mindannyiuknak barátja, Karcsi




11. Puskás János levelezőlapja Krajcsovics Herminhez, 1915. VIII. 22.
[Bélyegző:] K.u.k. Kriegsmarine S.M.S. „Novara”
[Bélyegző:] K.u.K. Marinefeldpostamt Pola – 25.VIII.15
[Feladó:] Puskás J. S.M.S. „Novara” Pola
[Címzett:] Őnagysága Krajcsovics Hermin úrnőnek
Budapest, V. ker. Dorottya u. 1. sz. I. e. Hungária Club

Édes fiacskám!
Értesítlek, hogy leveled megkaptam, de meg most azt írhatom rá, hogy mikor megyek pontosan, azt hiszem a jövő hó elején kerül rám a sor. A munkát, míg kissé meg nem szűnik, nekem kell elvégezni, mert nem lehet egy avatatlant odaállítani.xiv Egyébként jól vagyok, neked is minden jót kívánok. Ölel és csókol számtalanszor szerető Janid.
Pola 22/VIII




12. Krajcsovics Herminxv levelezőlapja Puskás Jánoshoz, 1915. VIII. 28.
[Bélyegző:] Budapest – 915.AUG.28
[Bélyeg:] 5 filléres magyar koronás
[Címzett:] Herr Johán Puskás torpedist - S.M.S. Novara, Póla

Édes fiacskám!
Értesítlek, hogy ma délután 28-dikán ismét kaptam két lapot, melyet 22-23-diki kelettel küldtél, és délelőtt is kaptam egyet, amiből [tudom?] aranyom, hogy jól vagy. Én is eléggé jól vagyok. Minden jót és mielőbbi viszontlátásig ölel és számtalanszor csókol szerető Hermi.
Ezen kis szoba emlékeztet az édes otthonodra az édesanyuskádnál.xvi
915.VIII.28. d.u. 5 óra




13. Krajcsovics Hermin levelezőlapja Puskás Jánoshoz, 1915. VIII. 29.
[Bélyegző:] Budapest – 915.AUG.29
[Bélyegző:] 5 filléres magyar koronás
[Címzett:] Herr Johán Puskás torpedist - S.M.S. Novara, Póla

I.xvii
915.VIII.29.
Édes fiacskám!
Csekély soraimban értesítlek, hogy kedves leveled ma 29-dikén megkaptam. Most két nap alatt kaptam 3 lapot, és a leveled. A lapok késéssel érkeztek. Hogy vagy aranyos fiam? Közelednek már a boldogító napok! [...]




14. Krajcsovics Hermin levelezőlapja Puskás Jánoshoz, 1915. X. 3.
[Bélyegző:] Budapest – 915.OKT.3
[Bélyeg:] 5 filléres magyar koronás
[Címzett:] Herr Johan Puskás torpedist - S.M.S. Novara, Póla

915.X/3
Édes aranyos Fiacskám!
Értesítlek, hogy ebben a pillanatban kaptam kézhez ismét egy szép képeslapot. Ez már a 6-dik lap a sorozatból. Igen bájos kis lapok. Remélem édes szívem, hogy te is megkapod a szép lapjaimat amit küldök. Ez már a 9-dik szép lap, amit küldtem amióta elmentél.xviii Hogy vagy édes a lábaddal? Jobban vagy már? Minden jót és jó egészséget kíván, ölel és igaz szeretettel csókol Hermi.




15. Krajcsovics Hermin levelezőlapja Puskás Jánoshoz, 1915. X. 6.
[Bélyegző:] Budapest – 915.AUG.28
[Bélyeg:] 5 filléres magyar koronás
[Címzett:] Herr Johan Puskás torpedist - S.M.S. Novara, Póla

915.X/6
Édes aranyos fiacskám!
Értesítlek, hogy ma megkaptam 9-diki lapodat. Danitól is kaptam levelet, már magam is örülnék, ha volna már valami. Továbbá örülök édes, hogy már jobban vagy a lábaddal, az bizonyára [...]xix Én már két napja fekszem evvel az undorító torokgyulladással. Ölel, csókol szerelemmel, Hermi.


Jegyzetek:

i Az egykori Gizella (ma Vörösmarty) tér sarkán álló exkluzív klubról van szó.
ii Puskás János és Krajcsovics Hermin kölcsönösen fiacskámnak hívják egymást kedveskedve.
iii Nem tudtam feloldani a rövidítést.
iv Pontos év nem olvasható le a lapról, a bélyegző alapján soroltam be 1915-höz.
v Ugyanolyan pólai pecsét, mint az előzőn, de nem olvasható ki dátum.
vi A pecsét alapján soroltam be ide, mivel az 1915-ben használt kétfejű sasos S.M.S. „Novara” bélyegző van rajta.
vii Absender, vagyis feladó (német).
viii Azonosítatlan személy.
ix Lásd előző levlapot!
x Valami bensőséges megszólítás rövidítése lehet.
xi 1915. május 24-én az osztrák-magyar flotta támadást intézett az előző napon neki hadat üzenő Olaszország fontos kikötői ellen, melyen a Novara gyorscirkáló is részt vett. A Horthy Miklós sorhajókapitány vezette cirkáló a Scharfschütze romboló és négy torpedónaszád társaságában Ravenna kikötőjét, Porto Corsinit támadta. Az akció során a Novarát találat érte, mely során öt tengerész halt hősi halált. Lásd: http://hagibal.blogspot.com/2013/04/az-osztrak-magyar-hadiflotta-tamadasa.html
xii Olvashatatlan a dátum vége, valószínűleg augusztus 20 vagy 21.
xiii Feloldhatatlan betűsor, valószínűleg cím.
xiv A Novara cirkáló 1915. júniusa és júliusa során többször lőtte az olasz partokat, és vasúti csomópontokat. Lásd: Csonkaréti Károly: Császári és királyi hadihajók. Debrecen, 2002. 102.o.
xv Bár nincs rajta feladó, nyilvánvaló, hogy a feladó a korábbi levelezőlapok címzettje.
xvi A képeslapon lévő képre céloz.
xvii A levelezőlap szövegét egy másik lapon folytatta, de az elveszett, legalábbis nincs a nálam lévő csomóban.
xviii A fennmaradt levelezőlapok dátumából az sejthető, hogy Puskás János valamikor szeptemberben otthon lehetett szabadságon, hiszen aligha a háború eleje óta küldött 9 lapot a hölgy.
xix Nem tudtam értelmesen kibetűzni egy szót.

Nincsenek megjegyzések: