Válogatás a Kormoran német segédcirkáló hajónaplójából IV. - befejezés
A Kormoran német segédcirkáló útját immár
az Atlanti-óceántól az Indiai-óceánig követhettük a parancsnok, Detmers
fregattkapitány hajónaplója alapján. 1941. nyarán a magát holland kereskedelmi
hajónak álcázó cirkáló Ausztrália nyugati partjai mentén vadászik ellenséges
hajókra. Sorozatunk negyedik részében megtudhatjuk milyen volt a tengerészek
ellátása, találkozunk egy másik német hajóval, majd megtudjuk, mi történt végül
a Kormorannal.
„1941. július
15.
Délketeti-déli szél, 3-4-es
erősségű; enyhe hullámzás; erősen felhős égbolt; jó látási viszonyok.
06:40
Rádió: Helyzetjelentés arról,
hogy az Egyesült Államok megszállta Izlandot.[1] Ezt
az tette lehetővé, hogy Oroszország legyőzéséig Németország nincs abban a
helyzetben, hogy a provokációra válaszolhasson.[2] Ennek
megfelelően a tengeralattjáróinkra szigorú korlátozások vonatkoznak.[3]
07:15
Rádió: Az ellátóhajó augusztus
20-án lesz kész elhagyni Japánt.[4]
Értesítés, hogy sürgősen szükség van ár, augusztus 2-ig. Az ellátóhajó késő
nyárra várja speciális ellátmány érkezését. Feltételezem, hogy ez utóbbiak
alatt csapágyak és kondenzátortekercsek értendőek. Igyekszünk nagyon
takarékoskodni a vízzel, hogy meghosszabbítsuk a kondenzátortekercseink
élettartamát. Ettől eltekintve nincs más sürgős követelésünk, majd decemberben
fogyunk ki azokból a dolgokból, amelyek nem helyettesíthetőek a hajón lévő
eszközökből. Mivel a rádión nem adhatok le egy hosszú listát, figyelembe fogom
venni, hogy az eltelt idő alatt milyen arányban fogytak az eszközök az egy évre
tervezetthez képest, és megvárom, mit hoz magával az ellátóhajó. Így most nem
szólok vissza, mi kell.
12:00
Északi szélesség: 6º21'; keleti
hosszúság 85º55'.
Egy nap alatt megtéve: 25 tengeri
mérföld.
Összesen megtéve: 50015 tengeri
mérföld.
…
1941. augusztus 1.
Délnyugati szél; az égbolt
felhős; nagyon jó látási viszonyok.
03:20
Egy ügynök helyzetjelentésében
először említ konvojokat az Indiai-óceánon, nyilvánvalóan Ausztráliából tart a
Perzsa-öbölbe.
07:33
Irány 90 fok.
12:00
Északi szélesség: 14º06', keleti
hosszúság: 112º22'.
Napi út: 243 tengeri mérföld.
Összes megtett út: 53749 tengeri
mérföld.
Az étkezéshez használt lisztünk
teljesen férges és zsizsikes. Mától az ellátósok éjjel-nappal a szitával
dolgozik. Reméljük, tíz napon belül elkészülnek vele. Ha nem alkalmas
étkezésre, akkor elvesztünk. Egyébként az ellátásunk a kilenc hónapban kiváló
volt. Az ellátmány hűtőterme nagyon jónak bizonyult. Hapag[5]
ajánlására 30 kg-os ládákban friss burgonyát vettünk, ez nagyon jó tipp volt. A
burgonya egészen hibátlan. Sajnos ezek elfogytak, akárcsak a Duquesa[6]
tojásai. Ennek ellenére az étel még mindig jó és bőséges. A szakács és a pék
különösen fontos emberek egy segédcirkálón. Mindegyikük határtalan elismerést
érdemelnek. Anélkül, hogy megelőlegezném a tapasztalatok későbbi rögzítését,
szeretném megemlíteni, hogy a fedélzeten lévő régi cinkből készült jégládák
nagyon hasznosak a maradék étel és a tartalék élelmiszer tárolására. A trópusokon
lévő hajókat el kell látni ilyennel.
…
1941. október 16.
Nyugati szél, 3-as erősségű;
enyhe tenger, dél-délnyugati hullámok; felhős égbolt; közepesen rossz látási
viszonyok.
02:30
Irány 180 fok.
05:18
Rádió: új iránymutató a
rövidhullámú használatához.
10:02
Füstcsóva vehető ki 165 fokos
irányból. A hajó a Kulmerland.[7]
10:30
Jelváltás.
10:41
Megállunk. Motorcsónak ki.
11:09
Pschunder kapitány a
fedélzetünkön eszmecserére. A Kulmerland
október 15-én egy kereskedelminek látszó hajót látott, amelynek voltak ágyúi és
zászlója a csonkaárbocon. Megközelítette 5 tengeri mérföldre, de nem tett
semmit és eltávozott 150 fokos irányba. Lehetséges, hogy ellenséges kisegítő
cirkáló. Mivel nem csinált semmit, én azt gondolom, hogy inkább egy
kereskedelmi hajó, amelyik az ügynök által jelzett úton megy előttünk 1 napi
távolságra. A biztonság kedvéért éjszaka 300 tengeri mérfölddel északabbra
megyek. Az ellátási művelet során maradok az ügynök által jelzett útvonal és a
Fremantle[8]-Colombo
vonal között. Az ügynökök korábbi jelentései szerint kívánatos számomra ez a
térség.
Egy fogoly (matróz) Carl
Gunderson, 52 éves, Fremantle-ból (a Mareeba[9] személyzetéből)
keringési zavar miatt meghalt.
Pschunder kapitány elhagyja a
hajót, a jelző leadott egy „Ku”[10]
jelzést.
12:00
Déli szélesség: 32º20', keleti
hosszúság: 97º05'.
Napi megtett út: 221 tengeri
mérföld.
Összesen megtéve: 70715 tengeri
mérföld.
12:22
Irány 0 fok, 12 csomóval. A
formáció „Ku”.
15:59
Az elhunyt fogoly temetése.
Résztvevők: a parancsnok, 6 tiszt, 8 férfi puskával; egy [dísz]osztag; a Mareeba legénysége. A Mareeba kapitánya el volt ragadtatva az
ünnepélyes ceremóniától, és legénysége nevében megköszönte.
A Kulmerland ellátóhajó (wikipedia) |
1941.
október 17.
Északnyugati 3-as erősségű szél;
nyugodt tenger; hosszú lapos S hullámok; felhős égbolt; szitáló eső; jó látási
viszonyok.
08:00
Irány 320 fok.
11:25
Megállunk. A hátralevő jobboldali
vízvonal festése.
12:00
Déli szélesség: 27º41', keleti
hosszúság: 96º54'.
Napi út: 299 tengeri mérföld.
Összesen megtett út: 71014
tengeri mérföld.
13:00
Az első tiszt jött át a
Kulmerlandról, hogy megbeszéljük az ellátmány átadását. Egész éjszaka csak
sodródunk.
1941. október 18.
Délnyugat-délkeleti szél, 1-3-as
erősségű; nyugodt tenger; hosszú délnyugati hullámok; erősen felhős ég; közepes
látási viszonyok.
05:26
Rádió: tengeralattjárók a déli
régióban.
07:15
A két motorcsónakot és a két
gumicsónakot rögzítjük.
07:37
A vontatókötél rögzítve a Kulmerland-dal.
08:45
Az olajtömlő túl rövid a
„Ku”-hoz.[11]
08:58
Megkezdődik az olaj áttöltése,
ugyanakkor az ellátmány és eszközök átszállítása. Mindkét hajót hagyjuk
sodródni, hogy ne terheljük feleslegesen a vontató eszközöket és az olajtömlőt.
A motor alkalmi használatával a tömlőt sikerül nagyon jól tartani. Az eljárás
bizonyítja önmagát.
12:00
Déli szélesség: 27º02', keleti
hosszúság: 97º44'.
Napi út: 31 tengeri mérföld.
Egyhelyben.
Összesen megtéve: 71075 tengeri
mérföld.
17:30
Csónakokat a fedélzetre vettük.
Az olajszivattyúzás folytatódik.
20:35
Az olajtömlő elszakadt. A taton
lévő felügyelőtiszt figyelmetlensége az oka, beleakadt a kikötői hajócsavarba,
és elszakadt.
1941. október 20.
Keleti szél, erőssége 1-2-es;
nyugodt tenger; dél-délnyugati hullámok; felhős égbolt; szitáló eső; közepes
látási viszonyok.
05:30
Csónakok rögzítve.
05:50
A tömlő megjavítva.
06:43
Tömlő csatlakoztatása
helyreállítva.
06:56
Olajáttöltés újrakezdve.
12:00
Déli szélesség: 26º59', keleti
hosszúság: 97º51'.
Napi út: 14 tengeri mérföld.
Egyhelyben.
Összesen megtéve: 71089 tengeri
mérföld.
14:17-től 15:32-ig
Búvármunka a kikötői
hajócsavaron. Ennek a vége vágta el a tömlőt. Maga a propeller sértetlen. A
tengelyház előtt egy régi acél kikötőkábel akadt bele, amelyet nem lehet
eltávolítani. Ez volt a tettes a motorhibákért, az Atlanti-óceán déli részén (Lásd:
Hadinapló 96. oldalon, a motor hibájánál, április 17-én.). Hogy miként került
oda [a sodronykötél] az Atlanti-óceán közepére, az kétségtelenül örök rejtély
marad. A védőburkolat hiányzik.
17:40
Csónakok a fedélzeten.
17:57
Gázolaj átpumpálása befejezve.
19:20
Dieselolaj átpumpálása megkezdve.
24:00
Dieselolaj áttöltése befejezve.
Áthozva: 2765 tonna gázolaj
565 tonna
dieselolaj
Összesen: 3328 tonna üzemanyag[12]
Korábbról
maradt: 1130 tonna
Mindösszesen: 4450 tonna[13]
Ez az üzemanyag elég lesz 223
napra, azaz 1942. június 1-ig, napi 20 tonna felhasználása mellett. A szükséges
tartalékokat ki lehet gazdálkodni. A Kulmerland
fedélzetén van még 1100 tonna üzemanyag (gáz és dieselolaj megfelelő arányban).
Neki [a Kulmerlandnak] szüksége van:
Mariustól
Balboig: 5564 tengeri mérföld, 11
csomóval 21 napra
Balbotól
Kobeig: 6093 tengeri mérföld, 11
csomóval 23 napra
Összesen: 11657 tengeri mérföld 44 napra.
Napi használatban 20 tonnával
számolva 880 tonna üzemanyagra, tartalék 200 tonna, ez összesen 1080 tonna.”
Utószó
A Kormoran sorsa végül a hősi bukás lett. Ezt már természetesen nem
jegyezhették bele a hajónaplóba, amelynek utolsó bejegyzése október 24-ről
való. 1941. november 19-én a segédcirkáló beleütközött a nálánál lényegesen erősebb
ausztrál HMAS Sidney könnyűcirkálóba. Az összecsapást már nem lehetett elkerülni,
mivel képtelen volt lehagyni azt egyik motorjának meghibásodása miatt. Az
ausztrálok viszont képtelenek voltak beazonosítani a teherszállítónak látszó
hajót (még mindig a holland Straat Malakka álcáját viselték). A Sidney felszólította a „teherhajót”,
hogy azonosítsa magát, ám az kommunikációs hibára hivatkozva fényjeleket adott
le. Ezt azonban szándékosan rosszul tette, hogy a Sidney közelebb jöjjön annak pontos vétele érdekében. Így túl közel
kerültek a német cirkálóhoz. Végül mikor már csak 1300 méter választotta
el őket egymástól. Detmers megpróbált különféle rádiócsatornákon olyan jeleket
produkálni, hogy a Sidney elinduljon
más célpont felé, ám azok nem mentek lépre. A Sidney tüzelési pozíciót vett fel
a német hajótól jobbra 17:30 körül. Nem volt más megoldás, a Kormoran kapitánya belátta, hogy
lebuktak. A hajó árbocára felhúzatta a Kriegsmarine zászlaját és parancsot
adott a tüzelésre. Bár a Sidney
kétszer nagyobb és lényegesen erősebb fegyverzetű volt, a meglepetés gyorsan
eldöntötte a küzdelmet. A küzdelem gyors volt és heves, mivel csak német
beszámolókra vagyunk utalva, nem lehet igazolni pontosan mi történt. A túlélők
szerint a két hajó egyszerre kezdett tüzelni. Mindkét hajóban károk
keletkeztek, de a németek céloztak jobban. A Sidney hídja és teljes fedélzete megsemmisült a heves
tűzcsapásokban. A két roncs távolodott egymástól, a Kormoran 6000 méterről torpedóval próbálkozott 18 órakor, de az nem
talált. A Sidney még képes volt
mozogni, de a Kormoran már nem. A két
hajó végül lőtávolon kívülre került, a németek még sokáig látták az égő
cirkálót az éjszakában, de életjelet ezt követően soha többet nem adott
magáról, valamikor az éjszaka folyamán teljes legénységével az óceánba merült.
Nem volt túlélő a 645 fős legénységből. A németek hajóján jobb volt a helyzet,
bár a Kormoran is pusztulásra volt
ítélve. A 399 fős személyzetéből nem estek el sokan az ágyúharc során, a
többségük el tudta hagyni a hajót, mikor Detmers 18:25-kor elrendelte a Kormoran evakuálását. A hajón
robbanótölteteket hagytak, majd leeresztették a mentőcsónakokat. A menekülés
során az egyik csónak azonban felborult, és a benne lévők tengerbe fulladtak.
Összesen 317 német menekült végül meg, akiket aztán brit hajók vettek
fedélzetre, hogy a háború további részét ausztrál hadifogolytáborban töltsék.
Detmers és társai csak 1947-ben jutottak vissza addigra egészen átalakult
hazájukba. Mivel nem maradtak ausztrál túlélők, a Sidney pusztulásáról sokan képtelenek
voltak elhinni, hogy így történt, és mindenféle összeesküvés-elméleteket
konstruáltak belőle (többek közt, hogy japán tengeralattjáró volt a tettes). Ám
2008-ban előbb a Kormoran majd a HMAS Sidney
roncsát is megtalálták tengeri régészek, és azok alátámasztották a német
foglyok állításait.
A Centaur angol hajó kimenti a Kormoran tengerészeit (wikipedia). |
Jegyzetek:
[1]
Roosevelt amerikai elnök 1941. június 16-án rendelte el a német megszállás
alatt lévő Dán királysághoz tartozó sziget megszállását. Izlandon ekkor már
brit katonaság állomásozott, ám mivel azokra más frontokon volt szükség, azok
elszállítása után immár „semleges” amerikai katonákkal váltják fel őket. Az
amerikai megszállás 1941. július 8-án kezdődött.
[2] Ekkor
ugyebár 3 hete zajlik a Barbarossa hadművelet a Szovjetunió ellen.
[3] A
német haditengerészet vezetői nehéz helyzetben voltak, hiszen semleges hajókat
(pl. amerikai) nem támadhattak, ugyanakkor azok egyre nyíltabban táplálták és
támogatták a brit hadigépezetet. Érthető, hogy a tengerészek határozottabb
hadvezetést szorgalmaztak, mivel így tevékenységük hatásfoka csak nagyon
alacsony lehetett.
[4] Azaz
a németek Japánba szállítottak a segédcirkálók és tengeralattjárók számára
szükséges ellátmányt, majd a Japánból induló ellátóhajók jutatták el ezeket a
célhoz.
[5]
Ismeretlen személy, vagy álnév. Nem tudom.
[6] A Duquesa brit hajót az Admiral Scheer zsebcsatahajó fogta el 1940. decemberében. Úgy látszik erről
került friss tojás a Kormoranra.
[7] Mint
már feljebb olvashattuk a Kormorannak ellátóhajóval kellett találkoznia
elsősorban kondenzátortekercsek vételezése miatt. Erre most került sor, miután
az ellátóhajók csak később futottak ki japán kikötőikből. A Kulmerland
ellátóhajó 1941. szeptember 3-án futott ki Kobe kikötőjéből, hogy Ausztráliától
nyugatra a „Marius” találkozási ponton adja át szállítmányát a Kormoránnak.
Fedélzetén ellátmány címen sok egyéb mellett 4000 tonna dieselolaj, 225 tonna
olaj, 6 hónapnyi élelmiszer és fehérfémek voltak. A hajó később visszatért
Európába, sikeresen átjutva a blokádon.
[8]
Fremantle kikötőváros nyugat-Ausztráliában, gyakorlatilag Perth kikötője.
[9] A Mareeba-t mint arról az előző
bejegyzésben olvashattunk, június 26-án süllyesztette el a német hajó,
legénységének életben maradt tagjait fedélzetre vették.
[10] Úgy
tűnik ez a jelzés adta meg, hogy a két hajó milyen formációban ússzon egymás
közelében. Lásd a következő sor.
[11] Azaz
az alakzat, amiben hajóztak nem megfelelő az olaj áttöltéséhez, fel kellett
bontani.
[12]
Összeadva valójában 3330.
[13]
Valójában vagy 4458 vagy 4460 tonna, attól függ melyik korábbi adatot fogadjuk
el helyesnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése