Válogatás a Kormoran német segédcirkáló hajónaplójából II.
A Kormoran segédcirkálót utoljára az Atlanti-óceán középső részén
hagytuk el, ám 1941 tavaszán új parancs érkezett, hogy tegye át operációit az
Indiai-óceánra, melyen keresztül a Brit birodalom fontos közlekedési útvonalai
futottak Ausztráliából és Indiából Európába. A magát semleges kereskedelmi
hajónak álcázó cirkáló májusban így már Fokváros elhagyva Afrika keleti partjai
mentén tartott India felé. E rövid sorozatocska második részében (még egy lesz)
itt eltöltött napjaiból kapunk egy kis ízelítőt, arról, hogy egy ilyen magányos
vadásznak miféle problémákkal kellett szembesülnie magára hagyottan,
sajátjaitól sok ezer kilométerre.
„1941. május 20.
[Időjárás:] Nyugodt tenger; enyhe
hullámzás; szép idő; nagyon jó látási viszonyok.
Mivel az [előző] útvonal nem
hozott semmi, most a Benarty
útvonalán haladok.
09:00
Elértük a kiosztott műveleti
területet (Kereszteztük a keleti szélesség 80º-ot).
A helyzet értékelése:
Amikor elértük a műveleti
területet, a helyzetet a következőképpen látom:
Ezen a területen segédcirkáló
utoljára 6 hónappal ezelőtt ért el sikert. A közelmúltban a térséget
szándékosan békén hagytuk, hogy most meglepetést okozhassunk. Alig van
információnk az itt zajló hajózásról. Feltételezzük, hogy a forgalom a
Szunda-szorosban megszűnt és az ausztrál hajózás a Banda-tengeren és
Szingapúron, vagy kelet fele, a Csendes-óceánon át zajlik. Ennek megfelelően a
működési területen a forgalom csak a Sabang-Colombo útvonalon és a
Bengáli-öbölben fut. Lehetséges azonban, hogy a nagy mennyiségben szükséges
felszerelések szállítása a Földközi-tenger keleti felébe lerövidített
útvonalon, újra az Ausztrália-Colombo útvonalra kerül át. Másrészt lehetséges,
hogy az Afrika felé irányuló forgalom Sabangból közvetlenül a Maldív-szigetek
és a Chagos-szigetcsoport közötti szoroson át történik. Ez az összes számba
jöhető forgalom a Chagos-Colombo-Sabang háromszögben. A Bengáli-öbölben való
aknatelepítést kiegészítő feladatnak tekintem. Mivel ismertté vált, hogy
Rangoonban aknamentesítő flottilla van, fel kell tenni, hogy minden nagyobb
kikötőben lesznek aknakeresők. Itt nincsenek fontos elaknásítható pontok,
előretolt bázisok. Az aknatelepítés a kikötők bejáratához kevéssé hatékony és
nem érdemes érte kockáztatni a kisegítő cirkálót, csak nagy díjakért. Egyébként
is, a következő hónapokban, májusban és júniusban az időjárás nagyon
kedvezőtlen ilyen vállalkozásokhoz.
Határozat:
Az aknatelepítést el kell
halasztani egy időre. Cirkálás által a Chagos-Colombo-Sabang háromszögben meg
akarom állapítani, hogy van-e még forgalom a nyílt óceánon. Ugyanakkor a
fedélzeten lévő rádiósok feladata, az információszerzés a Bengáli-öbölben és a
Sabang-Colombo útvonalon zajló forgalomról és az azt védelmező tengeri és légi
erőkről. A következő teliholdig ezek alapján fogok működni a nyílt óceánon. Az
ezt követő Újhold időszakában először nyomást akarok kifejteni a Sabang-Colombo
útra, majd a terület nyugati részén a Maldív-szigeteknél.
10:35-11:05
Hajózás különböző sebességekkel,
hogy a szabályozó alkalmazkodjon az I-es számú géphez.
12:00
Déli szélesség: 9º47'; keleti
hosszúság: 80º35'
Napi menet: 236 tengeri mérföld
Összesen megtéve: 39024 mérföld .
12:37
Megálltunk. Motorjavítás. (Lásd:
a gépterem naplóját!)
15:26-15:38
Próbaüzem, egyedül a
kikötőpropellerrel (2 motorral).
Maximális sebességként 11 csomót
értünk el.
15:40
Javítás kész. Irány 90 fok, 11
csomóval.
17:00
Déli szélesség: 9º47'; keleti
hosszúság: 80º56'
Megálltunk. Motorjavítás. (Lásd:
a gépterem naplóját!)
19:22
Motorjavítás kész.
19:35
Irány 90 fok, 11 csomóval.
1941. május 21.
Nyugodt tenger.
09:15
Nagyon jó látási viszonyok.
Irány: 50 fok.
12:00
[Pozíció:] Déli szélesség: 9º39';
keleti hosszúság: 83º20'
Tegnap óta megtett távolság: 176
tengeri mérföld.
Összesen megtéve: 39200 tengeri
mérföld.
A brit sajtó ma hozta a hírt,
hogy reggel óta német ejtőernyős és vitorlázó csapatok landoltak Krétán.[1] Annak
ellenére, hogy győzelemről harsognak, nem úgy tűnik, hogy az angolok nagyon jól
állnának. A mi fiaink majd kezelésbe veszik őket!
14:00
Az órákat előreállítjuk egy
órával. Zónaidő 90º, kelet.
16:00
Irány 105 fok, a hajó nyugodtan
folytatja útját a függelékben meghatározott A.B. Albers művelet szerint.
17:47
Irány 50 fok.
19:40
A 45-ös [hajó][2]
rádióadása: Átteszi a működési területét Ausztrália keleti partjára. Így a
közeljövőben mi leszünk az egyetlen német hadihajó az Indiai-óceánon. Most
megvan az a mozgási szabadságom, amit akartam. (Lásd: 11.5. alatt a hadinapló
108. oldalán)
…
1941. június 5.
Nyugodt tenger.
07:47
Enyhe S hullámok; szép idő;
nagyon jó látási viszonyok.
Irány 210 fok, 11 csomóval.
12:00
[Pozíciónk:] Déli szélesség:
4º05', keleti hosszúság: 81º33'
Napi megtett út: 171 tengeri
mérföld.
Összesen megtéve: 42849 tngeri
mérföld.
14:15
Megálltunk. Motorjavítás. (Lásd:
gépház naplója!) A hajónk nevét és a kémények jelölését megváltoztattuk. A
hajónkat most „Kinka Maru”-nak
hívják, JYUL, Tokió.[3] Azért választottam ezt a
nevet, mert a Kokusai Kisen Kaisha cég Indiai-óceánon közlekedő hajói hasonló
típusúak, mint a mienk. A [másik számba jöhető japán társaság] Nippon Yusen
Kaisha – a rádiólehallgatónk szerint – csak régi típusú hajókat használ,
széntüzelésűeket.[4]
20:05
Irány 210 fok. Alacsony
sebességen teszteljük a javított gépeket.
21:00
Megálltunk. Motorok javítása.
(Lásd: a gépház naplója!)
22:30
Motorok rendben. Irány 210 fok, 9
csomóval.
…
Egy Arado AR-196-os repülőgép egy német hadihajó fedélzetén. A Kormoran két ilyen gépet vitt magával hangárában. |
1941. június 10.
Nyugodt tenger; S hullámok;
felhős [égbolt]; nagyon jó látási viszonyok.
12:00
[Pozíciónk:] Déli szélesség:
0º25', keleti hosszúság: 79º43'.
Napi megtett út: 265 tengeri
mérföld.
Összesen megtett út: 43988
tengeri mérföld.
14:43
Megálltunk, hogy légi felderítést végezzünk.
14:52
A repülőgépet vízre tesszük.[5]
15:48
Repülőgép indítása.
16:16
A repülőgép visszatér az első
felderítőkörről.
17:17
Repülőgép visszatér a második
felderítő útról.
17:30
Repülőgép landolt.
17:46
Repülőgépet kiemeljük a vízről.
17:49
Repülőgép a fedélzeten.
17:54
Irány 245 fok, sebesség 11 csomó.
Ahelyett, hogy a rendkívül nehéz
és otromba fedőajtót használnánk, a repülőgép fölé speciális szerkezettel két
réteg vásznat borítunk. Felmentettük magunkat a szabályzat alól, mert ezzel sok
időt spórolunk.
20:41
A rádión [hír érkezett] az iraki felkelés összeomlásáról, a szíriai csatáról[6] és az
amerikai politikáról.
…
Ezen a képen jól látható, miként álcázták a hajó ágyúit, bár ez a Widder segédcirkálóról készült. |
1941. június 16.
Irány: dél-délnyugat; a tenger
mérsékelt; S-alakú hullámok; felhős [égbolt]; nagyon jó látási viszonyok.
06:00
Irány 80 fok.
06:55
Északi szélesség: 2º22', keleti
hosszúság: 78º17'.
Hajó a láthatáron, 55 fokra
(Kormány elforgatva 200 fokkal). Egy közepes személyszállító hajó a British
India Co.-tól. Először
06:59-kor
Nagy sebességet adok, majd
07:01-kor
Riadó.
A további megfigyelés meggyőzött
arról, hogy nem lehet kisegítő cirkáló. Elhiszem, hogy valóban postagőzös, és
úgy döntök, hogy ha tudok, feltűnés nélkül hatósugáron belülre kerülök.
07:06
A sebesség 11 csomó, a régi
gyakorlatnak megfelelően.
07:10
A hajó elfordul jobbra,
keresztben megy el a farunk előtt, úgy hogy szinte belefut a fegyvereinkbe,
mint annak idején az Africa Star.[7] Ebben
a pillanatban az orrban lévő füstgenerátor elkezd füstöt okádni egy hibás
szelepen keresztül. Ezután a hajó keményen elfordul. Mivel csak 200 tengeri
mérföldre vagyunk Colombotól, fel kell adni a hajszát. Elhagyom az útvonalat,
és hagyom, hogy találgassanak, vajon miféle hajó is lehetünk.
07:40
Riadó vége. Irány 80 fok.
08:39
Hajó a
láthatáron. Minden csendes. A hajón nincs rádió. Talán elvezet az őrült
kollégájához, aki izgalmában füstbombát vet be. Annak érdekében, hogy többször
ne történjen meg ilyen balszerencse, nem fogom többé kiengedni a túlnyomást a
füstgenerátoron keresztül riadó esetén. Ettől függetlenül megpróbálom majd
ismét felvenni a kapcsolatot a hajóval alkonyatkor, ezért:
10:30-kor
Irány 211 fok,
14 csomóval.
12:00
[Helyzetünk:]
Északi szélesség: 2º09', keleti hosszúság: 78º38'.
A nap során
megtéve: 259 tengeri mérföld.
Összesen
megtéve: 45243 tengeri mérföld.
19:00
Sajnos nem
sikerült újra megtalálnunk a hajót.
Irány 14 fok,
11 csomóval, a parancsban előírt járőrözési útvonalon.”
A Kormoran tervrajza
Jegyzetek:
[1] Valóban 1941. május 20-tól
német csapatok özönlötték el Krétát, és a német kapitány megérzése is helyesnek
bizonyult, a britek nagy vereséget szenvedtek néhány nap alatt.
[2] Ez a Komet segédcirkálót
jelenti.
[3] A német segédcirkálók
kereskedelmi hajóknak álcázták magukat, jelen esetben egy egyébként nem létező
japán kereskedelmi hajónak.
[4] A Kormorant dízelüzemű elektromotorok hajtották, így széntüzelésűnek
nem álcázhatta magát, mert azonnal kiszúrják az álcát
[5] A Kormoran hajónak két hangárban tartott felderítő Arado AR 196-os
repülőgépe volt, amelyek vízről indultak.
[6] 1941. április 1-én Irakban
a brit uralom ellen felkelés bontakozott ki, amely májusban egy komolyabb
iraki-szíriai konfliktusban csúcsosodott ki. Végül május végéra a britek
elfojtották az ellenállás.t
[7] Az Africa Star nevű brit szállítóhajót a Kormoran 1941. január 29-én süllyesztette el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése