Válogatás a Kormoran német segédcirkáló hajónaplójából I.
A Kormoran segédcirkáló 1940. december 3-án hagyta el Gotenhafen
(azaz a mai Gdynia) kikötőjét, hogy aztán 1941novemberében a földgolyó másik
oldalán merüljön hullámsírba. A hajó feladta az angol kereskedelmi hajózás
zavarása volt, lehetőleg minél több kereskedelmi hajó tengerbe süllyesztésével,
elfogásával. Ennek a feladatának sikerrel megfelelt. Törvényszerű bukásáig 12
hajót (közte egy ausztrál könnyűcirkálót) semmisített meg, illetve fogott el.
A hajó parancsnoka Theodor
Detmers fregattkapitány volt. Az ő hajónaplójából válogattam részleteket, bár a
tengerészeti zsargon miatt vannak kétségeim a fordításban. Ott vesszük fel a
fonalat, ahol a hajó első összecsapásai kezdődnek az Atlanti-óceán középső
részén.
„1941. január 6.
[Időjárás:] Az égbolt tiszta,
időnként felhős. A látási viszonyok jók.
00:14
Hajó észlelése, jól kivilágított
spanyol nemzeti jelekkel, tehát „érinthetetlen”.[1] Két
vadászat egy éjszaka, bár siker nélkül. Az egész legénység ragyogott. 14 napja
vagyunk hadműveleti területünkön, hajóészlelés nélkül. Most kevéssel is
beérjük.
00:25
Visszaállunk a 305 fokos irányba.
09:21
Gőzös a láthatáron a hajóorrtól
jobbra. Irányt váltok 50 fokra, természetesen a Zöld foki szigetek felé tart.
10:35
A Shepard Line amerikai hajója,
Bostonból. Elengedve.[2] Nem
használnak zászlójelzéseket, ahogy én szeretném, a jelentések kétségesek és
csak „titokzatos hajó”-t mondanak. A célt, hogy láthatatlanul jussunk el a
hadműveleti területre nem sikerült elérni, mert nem volt senki, akit
meglephettünk volna. Most, hogy a jelenlétünk ismert, legfeljebb mérsékelt
veszélyt jelenthetünk az ellenséges hajókra.
11:17
Visszatérünk a 305 fokos irányba.
12:00
[Helyzetünk:] Északi szélesség:
8º19', nyugati hosszúság: 27º54'
Egy nap alatt megtéve: 216
tengeri mérföld[3]
Összesen megtett: 8257 tengeri
mérföld.[4]
12:09
Irány 280 fok.
14:35
Gőzöst pillantottunk meg a
hajóorrból, ütközési pályára álltunk. A hajón nincsenek semleges jelzések,
végül - túl későn - görög zászlót húz fel.[5]
15:14
Az ágyúkat álcamentesítjük.[6]
Stopjelzéseket küldünk. A hajó megrendelést teljesít, nincs vezeték nélküli
távírója, előkészíti a mentőcsónakokat.
15:41
Diebitsch alhadnagy alatt
átvizsgáló csoport megy át.
A hajó az Antonis, 3729 BRT tonna, görög, honi kikötője Oinousszesz (Khiosz),
tulajdonosa a Lemos & Patras hajózási cég. 4800 tonna szenet szállított Cardiffból
Rosarioba[7], 3
angol eredetű gépfegyverrel felszerelve.
Parancs: A legénység szálljon át
a csónakjaiba, elsüllyesztjük a hajót.
Korábban áthordtunk a fedélzetre
róla: térképeket és dokumentumokat, 3 géppuskát 1000 golyóval, 7 élő juhot és
friss élelmiszert, a hajó harangját és zászlóját. Mivel a legénység
hanyatt-homlok elmenekült a hajóról, az átvizsgáló csoport áthozott néhányat a
személyes tárgyaik közül.
18:08
Robbanótöltetek aktiválva. (1,24 kg robbanóanyag
aknánként és 3 robbanótöltet)
18:10
A vizsgálócsoport elhagyja a
hajót.
18:19
Detonáció a hajó közepén, melyet
a kazán felrobbanása követ.
18:37
Északi szélesség 8º17', Nyugati
hosszúság 28º32'
A hajó elsüllyed szinte hang
nélkül.
28 embert veszünk a fedélzetre a
személyzetből és egy potyautast, nevezetesen: 15 görögöt, 5 argentint, 2
magyart, 2 portugált, 2 spanyolt, és 1 chileit.[8]
19:15
Irány 90 fok, annak érdekében,
hogy újra átvizsgáljuk ezt a területet.
1941. január 7.
06:00
[Időjárás:] Felhős, nagyon jó
látási viszonyok.
Irány 280 fok, a New Yorkból
Fokvárosba vezető hajóút.
12:00
[Helyzet:] Északi szélesség
8º31', nyugati hosszúság 27º41'
Napi megtett út: 203 tengeri
mérföld.
Összesen megtett út: 8460 tengeri
mérföld.
A radar, amelyben sohasem bíztam
igazán, tönkrement. Kísérletet teszünk a megjavítására.
18:04
Egy hajó a láthatáron, amely a
kikötőbe tart. Bekapcsolja a világítást és bevilágítja a semlegesség jelképeit.
Amerikai. Mivel csak most volt naplemente, beállítja a fényeket és folytatja
útját.
20:00
Irány 313 fok.
23:00
Irány 295 fok, annak érdekében,
hogy teszteljük a hajózó útvonal déli oldalát.
Az Antonis gőzös kiértékelése
A hajónaplóban, térképekben nincs
jelentős eredmény. A hajó konvojban utazott Sao Vincente (Zöld-foki szigetek)
felé, hogy partra tegye 3 potyautasát.[9] Onnan
vette az angol konzul utasítását, hogy haladjon nyugat felé, de nem
engedelmeskedett.
A rádiós a kapitány tudta nélkül
önként a következő adatokat ismertette:
Fenntartja, hogy hajók egyedül is
hajóznak a konvojok észak-déli útvonalán. A Panama zónán át a legrövidebb úton.
A legényt Angliában besorozták, nem akar visszatérni Európába, nehogy egy újabb
útra küldjék. Teljesen a propaganda hatása alatt áll. Nagyon meglepődött, hogy
a fedélzetre vettük őket és tisztességesen bánunk velük.
Az értékelés megerősíti korábbi
ítéletünket, hogy az Atlanti-óceánon még mindig nyílt forgalom zajlik, de az
biztos, hogy szinte kizárólag spanyol és amerikai hajókon, amelyeket nem szabad
támadnunk. A rendelkezésre álló ellenséges hajóforgalom lényegében a konvoj
útvonalakon és a Panama zónán át zajlik.
1941. január 18.
02:00
Irány 270 fok.
…
17:30
Északi szélesség 26º34', nyugati
hosszúság 30º30'
Füstfelhő a láthatáron, 282
fokra. Valódi.
17:45
Fordulás nyugat-északnyugatról
északkeletre. A gépészek teljes sebességre kapcsolnak. 17.5 csomó.
17:48
Felhős égbolt, szokatlanul jó
látási viszonyok.
Az ellenség a fénylő horizonton.
Úgy döntök, hogy az irány és a sebesség úgy legyen, hogy fényben maradjon és
gyorsan megközelítjük a növekvő sötétségben.[10]
18:17
A hajó elfordul. Feltételezésemet,
hogy követni fogja a parancsokat és szürkületkor megkezdi a cikkcakkban való
hajózást, ez megerősíti. Egyébként elsötétítve utazik.
18:21
Teljes sebességgel előre, úgy
hogy az ellenfél ne kerülhessen meg engem a közeledő sötétség felé.
Azonosítottuk, mint közepes nagyságú tartályhajót.
18:29
Riadó
18:41
Álcátlanítás. Nem tudjuk bemérni
a távolságát, a becslés ennek fényében bizonytalan.
19:18
Keresőfények bekapcsolva.
A fényszóró messze nem elég,
meggyőződünk róla, nem képes a célon maradni, ahogy a hajó mozog.
Világítólövedékkel[11]
tüzelünk. A távolság 6000
méter , alábecsültük.
19:19
A tüzérség tüzet nyit. A harmadik
sortűz eltalálja a célt.
19:20
A naplóhoz 5 dokumentumot
csatolok: 1 rajz a csatáról, 1 tüzérségi jelentés, 3 torpedójelentés.
Ellenséges rádióadás: RRR British Union megfejtve. Pozíció:
Északi szélesség 26º24', nyugati hosszúság 30º58'
19:24
Tüzet szüntetünk, mivel az
ellenfél nem nyitott tüzet, és morzejeleket küld [lámpákkal], feltételezem,
hogy meg akarja adni magát, így
19:25-kor
felé veszem az irányt 340 fokra.
19:29
Az ellenfél tüzet nyit
tatágyúival. Újra tüzet nyitunk 3400 méterről. Az ellenség csak négy sorozatot
ad le, aztán a tatfedélzet lángba borul. Megközelítjük. Sebességet csökkentünk.
19:44
Tüzet szüntess. Az ellenfél
elhagyja a hajót.
19:48
A tűz a taton egyre inkább elharapózik.
Mivel egy üres tartályhajó nehezen süllyeszthető el, azt kívánom, bárcsak
felrobbanna.
19:55
Az átküldendő vizsgáló
különítmény csónakja éppen vizet ért, mikor folyamatos robbanássorozat
kezdődött az ellenséges hajó tatján. Már nem lenne bölcs átszállni a tankerre.
20:06
A csónak ismét a hajónk
fedélzetén. Felvettük a pozíciót a torpedóvetéshez.
20:34
Első torpedó kilőve. Biztonságos
távolságra robbant.
Második topredő kilőve. Az
előárboc magasságában talált.
Morzejelek a mentőcsónakokból:
SOS csónakok süllyednek.
20:42-21:21
28 túlélőt mentettünk ki, köztük
a kapitányt. Mind angolok.
21:56
Tüzet nyitunk két ágyúból, mert a
tanker nem akar elsüllyedni. Habár minden lövés talál, nem sikerül, ezért:
22:12
Harmadik torpedó. Találat a hajó
közepén. A hajó lassan a jobb oldalára dől, és lassan süllyedni kezd.
22:30
Északi szélesség 26º29', nyugati
hosszúság 31º07'
A British Union elsüllyedt.
22:34
Irány: 290 fok. Sebesség: 15
csomó.
22:43
Irány 270 fok.
Tüzelés közben a radar teljesen
használhatatlanná vált, és nem lehet megjavítani a fedélzeten jelenleg.
1941. január 19.
04:30
Irány északkelet később
északnyugat, 1-2.
A tenger nyugodt, gyenge szél
nyugat-északnyugatról, majd keletről. Az égbolt felhős. A látási viszonyok
nagyon jók.
Az operátor a British Union fedélzetéről
segélyjelzéseket adott le, feltehető, hogy helyesen állapította meg, hogy mi
voltunk [a támadók].
06:00
Irány 260 fok.
09:00
A sebességet „járőrözési
sebességre” csökkentettük (9.5 csomó).
09:30
Irány 270 fok.
A rádión a 33-as hajó[12]
arktiszi vizeken elért sikeréről érkezett jelentés.
Ez még túl korai nekem. Rádióssal
visszaüzenek: 1. Késleltetni a randevút a Nordmarkkal
10.2-re. 2. Várom az új útvonalra és szándékra vonatkozó jelentéseket rádión.
Rádiójelentés: A 41-es hajó[16] ne
menjen az Antarktisz felé. A 33-as hajó sikerének nem volt áldozata. Egy
bálnavadász hajó áll rendelkezésre, ha szükséges.
A British Union kiértékelése:
A British Union tanker nagysága 6987 BRT, Tulajdonosa: British Tanker
Co. Ltd., London. Gibraltárból Trinidadra, Arubára tartott. Segédcirkálónk
jelentétéről a térségben nem tudott, ezért utazott egyedül közvetlen útvonalon
ez a lassú hajó (10 csomó). A cirkálót nem vette észre egészen addig, míg tüzet
nem nyitottunk, ekkor azt hitték, hogy tengeralattjáró vagyunk. 28 ember
menekült meg, 17 ember, köztük az első és a másodtiszt veszett oda. A britek
viselkedése a vízben jó volt, nyugodt, tárgyilagos, bajtársias. Ezért volt
lehetséges megmenteni mindenkit, akit láttunk. A csónakok léket kaptak a
lövöldözés során, légtartályokkal maradtak csak fenn a víz felszínén és nehezen
őrizték meg egyensúlyukat. Sok férfi hiányosan öltözött, a hajón maradt
mindenük, amikor az egész elkezdődött. Magukkal hoztak egy majmot is, amíg nem
terjeszt valami betegséget, megtarthatják. Miközben felhúztuk az első
mentőcsónakot, segélykiáltás hallatszott lentről, ledobtunk egy éjszakai
mentőbóját, később két férfit húztunk fel, de harmadik mentőcsónakot nem
láttam. A teljesen kimerült rádiós volt az utolsó, akit kimentettünk, egyik
legényem ugrott utána. Nadrágzsebében a következő szakadt titkos dokumentumok
voltak:
1. Két utasítás az
Admiralitástól, ezeket már ismertük.
2. Több vezeték nélküli távírón
érkezett üzenet, részben dekódolva. Néhány új jelcsoport a Bigramm 7. táblázat
számára.
A szöveget nem lehet
meghatározni, mivel nincs kereskedelmi tengerészeti kódkönyv a fedélzeten. A British Union elfogása nem változtat a
véleményemen, hogy alig van ellenséges nyílt hajózás az Atlanti-óceánon.
A lőszerfogyasztás sajnos nagyon
magas volt:
3 darab torpedó
61 darab 15 cm-es gránát
36 darab 15 cm-es világítógránát.
Ugyanakkor ez volt a
tűzkeresztség a legénység számára. Az ellenség lövései rövidek voltak, egy
pedig túl széles.”
Folyt. Köv.
Jegyzetek:
[1] Spanyolország az egész
világháború alatt megőrizte semlegességét.
[2] Ekkor ugyebár az Egyesült
Államok még nem állt hadban a Harmadik birodalommal.
[4] 15292 km .
[5] Németország szövetségese,
Olaszország 1940 októbere óta hadban állt Görögországgal, így a hajó
ellenségesnek számított.
[6] A segédcirkálók, hogy
kereskedelmi hajónak látszódjanak, álcázták fegyverzetüket, hogy távolról ne
legyenek észlelhetőek.
[7] Rosario argentin nagyváros
a Paraná folyó mellett, amelyen nagyobb hajók is feljutnak a városig.
[8] Hogy ki volt a két magyar,
nincs információm róla, és arról sem, hogy ez összeadva miért csak 27 és nem 28
fő.
[9] Korábban csak egyről írt.
[10] Azaz az ellenséges hajó
nyugatra volt a némettől, éppen a lemenő nap fénye világította be, míg a támadó
cirkáló keletről közeledett, ahonnan a sötétség elrejtette.
[11] Angolul: star shell,
mivel csillaggal voltak megjelölve az ilyen típusú lövedékek.
[12] A 33-as hajó a Pinguin segédcirkálót jelenti, amely
január 14-én ért el komoly sikert, mikor egy kisebb flottányi, 14 hajóból álló
norvég bálnavadászcsoportot állított meg és kísért a német kézen lévő Bordeaux
kikötőjébe. Ez volt a német segédcirkálók talán legnagyobb sikere a II.
világháborúban.
[13] A Nordmark német ellátóhajó volt, amely ekkoriban az Atlanti-óceánon
műveleteket végző német hajók működését segítette.
[14] Azaz február 3-án
találkoznának.
[15] A németek kódokkal
jelöltek az óceán egyes területeit, mint találkozási pontokat, természetesen
nem a német kikötővárosról van szó.
[16] A 41-es hajó magát a Kormorant jelenti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése