Az István, a király ikonikus mű lett 1983-as megjelenése óta, és az a
különös dolog történt meg, hogy az épülő szocializmus idején készült rockopera
a mostani jobboldal egyik kedvencévé lett. Az eset több mint érdekes. Mint
ahogy az is, hogy a kereszténységet közvetve támadó (?) mű, éppen a hagyományos
magyar konzervatív értékeket vallók közt lett a csodálat tárgyává. Most nem
filozofálgatok, miként fordulhat az elő, hogy egy - állítólag - jobboldali
ember Koppányt választja Szent István helyett, hanem megnézünk nyolc dolgot a
rockoperával kapcsolatban, abból a szempontból, hogy állításaival szemben mi az
igazság a történelmi források alapján.
Természetesen jó lenne, ha
mindenki eszébe vésné, hogy bár egy nagyon jól megírt és fantasztikus zeneiségű
műről van szó, az mégiscsak egy rockopera és nem történeti elemzésen alapuló
írás. Nem lehet, és nem is szabad tőle elvárni a kor bemutatását, hiszen amit
leír, az nem 997-re, hanem 1983-ra, vagy éppen a mostani verzió 2013a-ra ad
információt leginkább! Ugyanakkor az is elvárható, hogy az ember történelmi
vitákban ne az István, a király-ból
nyert „tudással” érveljen, hanem történelmi forrásokkal.
István, mint anyuka bábúja
Saroltról, István édesanyjáról
már írtam korábban. Saroltról elég jó információink vannak, származása kapcsán
például két variációt is emlegetnek a kútfők. Szóval a kor legjobban ismert
magyar női szereplőjéről van szó. Tudjuk, hogy egy gyönyörű, ám erőszakos,
hirtelenharagú és kemény asszony volt. Ugyanakkor az utolsó információ róla az,
hogy Koppány az ő kezét akarta elnyerni,[i]
és valószínűleg Veszprém várába tartózkodott az összecsapás idején, de már ez
utóbbi is spekuláció. Ezután eltűnik a forrásokból, további sorsa ismeretlen.
Feltűnő azonban, hogy Sarolt azonnal megszűnik hatalmi tényezőnek lenni,
mihelyst István átveszi az ország irányítását, így semmi okunk azt
feltételezni, hogy bármilyen irányba képes lett volna mozgatni fiát.
Ráadásul nagyon bántó ez a vonala
az István, a királynak, mivel Szent
István egy kifejezetten határozott, kemény uralkodó volt, aki tűzzel-vassal
vitte át a maga akaratát.
Réka, Koppány lánya
Csak röviden összefoglalom mit
érdemes tudni Rékáról: Semmit. Koppánynak egy leszármazottját sem említi
forrás. A történelmi Réka (Kreka) Attila hun nagykirály felesége az V.
században.[ii]
Sur, Solt, Bese – a három köpönyegforgató nemes
Krónikáinkban nincs nyoma ilyen
nevű magyar uraknak István korából. Súr létezett, ő az egyik magyar hadvezér a
vesztes Augsburgi csatában, mely után kivégezték. Leszármazottai valószínűleg
az Osl család, melynek birtokai a Középkorban a Rábaközben voltak. A Solt név
azonosítható Zoltával, aki Árpád fia és annak kiskorú utóda Anonymusnál. Bese a
besenyők nevében is megtalálható bese szóból képzett név, jelentése karvaly.
Gizella és Vencellin sugallt „viszonya”
Nyilván nem kell mondanom, hogy a
krónikáinkban ennek sincs semmi nyoma. Egy középkori királynénak alig volt
esélye kalandokba bonyolódni, nem véletlen, hogy egy-egy lelepleződött eset
olyan nagy nyomot hagyott a krónikásokban. Magyar szempontból a legjobban
ismert Könyves Kálmán feleségének, Eufémiának esete, aki miután megcsalta urát,[iii]
kénytelen volt hazamenekülni Kijevbe, ahol megszülte állítása szerint Kálmán
fiát, Boriszt. Egy efféle affér azonban igencsak ritka lehetett, tekintetbe
véve, hogy egy királyné gyakorlatilag sosem volt egyedül, ráadásul nagyon
komoly kockázattal járt. Mellesleg jól tudjuk, hogy Gizellának nem kellett „várni,
csak várni, mindig csak várni”, hiszen legalább két fiat és három lányt adott
Istvánnak. Gizella egyébként is a keresztényi élet egyik mintaképének
számított, István halála és magyarországi ellehetetlenülése után a passaui
kolostorba vonult apácának. Politikai szerepet csak István utolsó éveiben
játszik (vazul incidens).
Németek versus magyarok
István és Koppány harcát egyesek
úgy adják elő, mintha az valamiféle függés és a függetlenség közötti választás
lett volna. Hogy István seregének zöme német, azt abból a nehezen értelmezhető
szövegből veszik, ami a Pannonhalmi apátság alapítólevelében (valójában
kiváltságlevélben) maradt fenn:
„Mivel amidőn a háborúk vihara kitört, amelyben a németek (theotonicos)[iv] és a magyarok
(Ungaros) között igen nagy viszály támadt, s különösen amidőn belháború
pusztítása fenyegetett, egy bizonyos, Somogy nevű megye el akart engem űzni az
atyai székből…”[v]
A sorok értelmezése vitatott,
magunk részéről egyetértünk Kristóval[vi],
hogy itt itt két küzdelemről: egy magyar-német, illetve a Koppány-István
ellentétről van szó és a német-magyar harc nem Koppány felkelésére vonatkozik.
Ez így sokkal logikusabb, mint arra gondolni, hogy kétszer ugyanazt a
konfliktust említi az oklevél. Sőt István kifejezetten belháborúként (civilis
belli)[vii]definiálja
a Somogy megyével lefolyt küzdelmet. Szó sincs arról, hogy a magyarok felkeltek
a fejedelem ellen, hanem csak egy megyét (comitatu) említ.
Idegen papok és lovagok
Jól tudjuk, hogy Géza idején –
feltehetően Gizella és Vajk házassága kapcsán – német lovagok érkeztek az
országba, akik Istvánt támogatták a konfliktus során. Ám ezek száma nem
lehetett túl magas. A Képes krónika a Héder nem alapítóinál, Wolgertnél és
öccsénél, Henriknél ad meg számot, mely szerint 40 lovaggal és 300 csatalóval
jöttek hazánkba,[viii]
ami jelentős katonai erő a korban, ugyanakkor semmi okunk arra, hogy István
erőit németeknek tekintsük, bizonyára a Veszprém melletti csatában őt is zömmel
magyarok támogatták.
A magyar papság elitjét István idején
kétségtelenül idegen ajkúak adták, ami érthető, hiszen Magyarországon akkor még
nem voltak olyan intézmények, ahol megfelelő képzettséget kaphattak volna a
magyar papjelöltek. Ez azonban csak az első generációra volt igaz, a középkor
folyamán a Szent Korona országainak főpapságát zömében magyar nemesek adták.
Ám az ekkor beérkező idegenek
elmagyarosodására a legjobb példa éppen az a Vencellin, aki megölte Koppányt:
dédunokája már a Koppány nevet viseli.[ix]
Mellesleg csupán Koppányról és az
erdélyi Gyulákról tudjuk, hogy István elvette földjüket, ugyanakkor egyiket sem
külföldiek kapták. Somogyot a Pannonhalmi apátság alá rendelte, míg Erdélyt
saját uralma alá vonta.[x]
Tudjuk, hogy a vele együttműködő magyarok birtokai megmaradtak, az Abák, a
Csákok, semmi kárt nem szenvedtek, sőt Aba Sámuel az uralkodó nőrokonát vette
feleségül.[xi]
Udvarából ismerünk néhány alakot is, például Sebőst és Budát, akik szintén nem
tűnnek idegennek. A tisztségeket a Magyar Királyságban érdem, és nem származás
alapján osztották. Nagyon helyesen.
Koppány, mint jogos örökös
Koppány
elhelyezése az Árpádok családfáján nem egyszerű. Hogy a fejedelmi család tagja,
az vitathatatlan, hiszen a magyar krónikák hercegnek (duxnak) nevezik. Egy
elmélet szerint Koppány Árpád első fiától, Tarkacsutól származna,[xii]
ám ez nem elfogadható, hiszen éppen ezt a vonalat ismerjük a legjobban:
Tarkacsu fia volt Teveli, az övé pedig Termacsu. Termacsu egy generáció
Gézával, így viszont, ha az ő fia lenne Koppány, akkor alig lehetett idősebb
Istvánnál! Ráadásul a krónikáink szerint Koppány, Tar Szerénd fia, tehát még
egy generációt kellene beiktatni, ami azt jelentené, hogy Koppány, István
fiával, Imrével lenne nagyjából egyidős! Ez pedig nyilvánvaló nonszensz. Árpád
másik két fiának, Jelegnek és Jutocsának leszármazottait kevésbé ismerjük, ők
inkább jöhetnének számításba, mint Koppány felmenői. Termacsu herceg pedig
Bizáncban jártakor , 950 körül elég részletesen leírta Árpád leszármazottait,
és ekkor semmi jele semmilyen Tar Szeréndnek a családfán, akinek pedig ekkor
már élnie kellett.
Zárójelben jegyezzük meg, hogy az
annyira lebecsült Anonymus tökéletesen tudja, hogy Zolta Árpád fia, és hogy az
ő fia Taksony! Ami erős érv Anonymus mellett, hogy fogadjuk el Zolta uralmát
Árpád halálát követően.
Egyébként az egész seniorátus (mely
szerint a család legidősebb tagja örököl és nem apáról fiúra száll az uralom)
elmélettel gondok vannak a magyar fejedelmi család esetén. Ha ugyanis megnézzük
kik uralkodtak, sokkal inkább egyszerű fiági örökösödést tapasztalunk, mintsem
valamiféle legidősebb uralmát: Álmost a fia Árpád követte, őt a fia Zolta, őt
egy kihagyással – amire rögtön visszatérek -, a fia, Taksony, akit szintén a
fia Géza, majd őt is a fia, Vajk/István. Az egyetlen kakukktojás Falicsi (Fajsz),
akiről tudjuk, hogy 950 körül uralkodott, Zolta és Taksony között. Ám ez a
kivétel a megmagyarázandó (talán túl fiatal volt a trónörökös, és kihasználta a
lehetőséget? Esetleg Bíborbanszületett Konstantin valamit félreértett Termacsu
elbeszélésében?), s nem szerencsés egy seniorátus alapján való örökösödést
feltételezni egyetlen kivétel miatt.
Azt kell mondani, hogy semmi
okunk azt feltételezni, hogy Koppánynak bármi joga lett volna – az ököljogot
leszámítva – István trónjára.
István eltörli a régi szokásokat
Semmi okunk arra sem, hogy István
királyként eltörölte volna a magyarok régi életmódját. Egyfelől érdemes
elolvasni az Intelmeket, melyekben erről így nyilatkozik, tanácsként javasolva
fiának:
„Őseink követése foglalja el a királyi
méltóságban a nyolcadik helyet. A legnagyobb királyi ékesség, az én tudásom
szerint, a királyelődök után járni, a szülőket utánozni. Aki ugyanis megveti,
amit megszabtak atyai elődei, az isteni törvényekre sem ügyel. Mert az atyák
azért atyák, hogy fiaikat gyámolítsák, a fiak pedig azért fiak, hogy szüleiknek
szót fogadjanak. Aki atyjával szemben áll, Isten ellenségének áll. Mert minden
engedetlen Istennel áll szemben. És az engedetlenség szelletje a korona
virágait szórja szerte. Az engedetlenség valójában pestis az egész
királyságban. Ezért, kedves fiam, apád rendeletei, vagyis az én rendeleteim,
mindig legyenek szemed előtt, hogy szerencsédet mindenütt királyi gyeplő
igazgassa. Az én szokásaimat pedig, melyekről látod, hogy a királyi méltósággal
összeférnek, a kétkedés minden béklyója nélkül kövessed. Mert nehéz lesz
megtartani e tájon királyságodat, ha szokásban nem utánzod a korábban
királykodó királyokat. Mely görög kormányozta a latinokat görög módra, avagy
mely latin kormányozta a görögöket latin módra? Semelyik. Ezért hát kövesd
szokásaimat, a tieid közt kimagasló így leszel, s az idegenek dicséretére szert
így teszel.”
No comment.
Vezetett be nyugati törvényeket,
de nem akart belőlünk németet csinálni, bárki bármit mondjon.
Ide tartozik egy másik tévhit,
amely szerint Szent István betiltotta a magyar rovásírást. Ez egy hamis
„forrás” alapján terjedt el, amelyet egyetlen személyen kívül senki soha nem
látott, noha a vatikáni levéltárat előtte és utána is sokan kutatták magyar történelmi
adatok után bogarászva. Ezen felül a közzé tett leírás szövegileg nem XI.
századi elemeket használ, sőt olyan anakronizmusok vannak benne, mint hogy Szent
István I. (azaz első!) Istvánnak nevezi magát, ami nyilvánvaló abszurd, hiszen
nem tudhatta, hogy 100 évvel később lesz egy második is. Erről ennyit.[xiii]
Olvassák el István törvényeit, az Intelmeket, vagy Szent István legendáit, a Képes krónikát! Higgyék el, fantasztikus utazás lesz!
[i]
Képes krónika, 64.
[ii]
Ladó-Bíró: Magyar utónévkönyv. Bp., 1998. p.231.
[iii]
Képes krónika, 149.
[iv]
Fejér: Codex Diplomaticus Hungariae ecclesiasticus ac civilis (továbbiakban:
CDH) I. p.280.
[v]
Az Államalapítás korának írott forrásai (továbbiakban ÁKIF). Szeged, 1999.
p.40.
[vi]
A fenti forráskiadás jegyzetében.
[vii]
CDH I. p.281.
[viii]
Képes krónika, 39.
[ix]
Képes krónika, 64.
[x]
Képes krónika, 65.
[xi]
Azt viszont egyelőre nem tudjuk biztosra, a lányát, vagy a testvérét.
[xii]
Korai magyar történeti lexikon (továbbiakban: KMTL), p. 368.
[xiii]
Csak egy cáfoló vélemény a sokból: http://mkh.valosag.net/index.php/temakoeroek/magyarsag/toertenelem/2327-hamis-e-szent-istvan-rendelete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése