Az
elmúlt hónapban újraéltem a Tanácsköztársaság napjait, de szerencsére csak
papíron, mert nem vagyok nagy rajongója amúgy a proletárdiktatúrának. Annak
idején a Tanácsköztársaságra ugyanis ükapám a rábaközi/csornai ellenforradalom
támogatásával válaszolt, amire a diktatúra a birtokainak elvételével felelt,
cserébe ő a Horthy-rendszert támogatta fiaival, aztán 45 után „hálából” a
família kuláklistára került, erre cserébe az egyedi felmenőim 56-ban a felkelőkkel
szimpatizáltak, ezután a rokonság egy része persze kénytelen volt emigrálni, hogy
végül a Kádár-rendszer bukása után a család megmaradjon heves antikommunistának.
Jelenleg valahol itt tartunk az adok-kapokban. Bízzunk benne, hogy már csak
adunk. :P Hiába, minden magyar família története egy-egy XX. századi tragédiasorozat
is egyben. Az az egy év, ami 1918 októberétől 1919 őszéig tartott, alighanem a
magyar történelem legmozgalmasabb időszaka volt, s ezért nagyon is érdemes
tanulmányozni, s tavaly egy előadást is tartottam a Tanácsköztársaságról. Egy
könnyedebb regény és egy kemény politikatörténeti mű elemzése következik a
blogon egymást követően két posztban. Kezdjük a regénnyel!
Benedek Szabolcs:
Vörös, mint a vér
Budapest: Helikon, 2019
406
oldal
Mikor
pár hónapja megérkezett a könyvtárba Benedek Szabolcs új regénye, rögtön
megfogott. Egyfelől jól nézett ki, gusztusos volt a kötet, másfelől belelapozva
érdekfeszítően indult. Rögvest belecsöppenünk Kun Béláék vörös rongyokba
öltözött Budapestjének legvörösebb napjába, mikor kötelező jelleggel minden
álmos fővárosi felvonult ünnepelni a munkásság majálisát. Hiszen nincs is
vidámabb dolog, mint amikor kötelező a jókedv! Ám két kisgyerek
jártában-keltében bebotorkál - bizonyára a nyitott kapuk politikájának jegyében
- a pesti Nagyboldogasszony templom (tudják, az jellegzetes vegyes stílusú
plébániatemplom az Erzsébet híd baloldali hídfőjénél) kapuján, ahol egy
meggyilkolt pap holttestét fedezik fel. Kétségtelen erős indítás. A bűnügybe a
gyerekeken keresztül belekeveredik Gádor, a korábban „nyugatos” és gallileista
könyvtáros. Nézzük is a karaktereket, hiszen minden magára valami is adó regény
úgy indul, hogy végy egy jó kapust, vagyis inkább… szereplőt!
Gyóni Géza, Levél Nyugatra című versében
így írt a háborút megúszni óhajtó nyugatosokról:
„Hol vagytok mostan, fránya franciások,
Kis erótikák, tucatóriások?
Csörög-e még a sok kis szélkereplő,
Amelynek szép volt minden, ami szeplő?
Magyart és múltat szánva nézdelők,
Nyugati szesztől kótyagos velők,
Koraszült bölcsek, véznák, betegek,
Mit érez mostan horpadt melletek?”
Kis erótikák, tucatóriások?
Csörög-e még a sok kis szélkereplő,
Amelynek szép volt minden, ami szeplő?
Magyart és múltat szánva nézdelők,
Nyugati szesztől kótyagos velők,
Koraszült bölcsek, véznák, betegek,
Mit érez mostan horpadt melletek?”
Na,
ez főszereplőnk, a Gádor. Ismerős. Kellő öniróniával: láttam már ilyet
tükörben... Gádorunk idegesítő, emellett bárminemű szeretetre tökéletesen méltatlan.
Viszont Benedek Szabolcs sikerrel ábrázolt egy galileistát, aki az országot át
akarta formálni, mert „ért hozzá”, ellenben a háborút megússza bevonulás
nélkül. Ady is csettintene büszkeségében, két butélia bor elszopogatása között.
E jellegtelen férfiú barátnője, Antónia, aki tökéletesen passzol hozzá: ragyogó
díszpéldánya az arisztokrácia jóemberkedni vágyó fekete bárányának, s csak
utólag ébred rá, hogy csodálatos eszméi nem feltétlenül arra a helyre vezetik
el az embert, amit kinézett magának. Az ő karaktere legalább tiszteletet
érdemel, és mondhatni: kedvelhető. Két protagonistánk eleinte felváltva
szerepel, majd együtt, gondosan megjelenítve az ezerszer elhasznált bátor,
kemény illetve gyáva, okoskodó típusokat, amelyeket Benedek a korszellemnek
megfelelően felcserélve osztott ki, s lett egy tökös nőnk és egy eunuch
férfink. Nem mintha ennek jelentősége lenne. A két szereplő befolyással alig-alig
bír a történet folyására, csak sodorják őket az események, akár pszeudoszír
menekült csónakját az Égei-tenger hullámai.
A
regény enumeráció is egyben, ahol mint Odüsszeusz előtt az alvilágban felvonulnak
a korszak jeles személyei Korvin Ottótól Cserny Józsefen át Szabó Ervinig. Az
én ízlésemnek ők egy kissé túl humanistán vannak ábrázolva, de Benedek
egyébként azért kellően sötétnek és vérpirosnak ábrázolja a kommünt. A regény
erőssége a korszak hangulatának bemutatása, maguk a szereplők is úgy vannak
vezetve tudatosan, hogy minden ikonikus helyszínt bemutathasson az író. A
hangulatfestő elemek is keményen jelen vannak, a vörös szín már-már túlteng a
lapokon. A felfordulás bizonytalanságát hatásosan ábrázolta a szerző, és az
olvasmányosságban sincs kivetnivaló.
Arra
viszont a mostani percig nem jöttem rá például, hogy mit is akart mondani a
költő ezzel a kötettel valójában. Mély filozófiai tartalom nem lelhető fel
benne, nagy igazságokat sem közöl. Ha valamit mégis szeretnék mögöttes
mondanivalóként felfedezni, akkor talán az ember esendősége a történelemmel
szemben. A fülszöveg szerint fordulatokban bővelkedik a regény, de szerintem,
aki ezt írta, nem olvasta el valójában. Kétségtelenül időnként pörögnek a
helyszínek, de valódi történés kevés van. Nehéz eldönteni, mi is volt ez, talán
korfestő kalandszerű regény, korosztály alapján meg leginkább ifjúsági regények
ajánlanám, mert semmi olyan jelenet nincs benne, ami 12+-os lenne. Könnyed,
szórakoztató olvasmánynak teljesen megfelel.
Külcsínre
nézve tetszik a regény, a Helikon kötött kiadása nagyon esztétikus, messziről
is látványos. A tördelés és helyesírás nekem teljesen megfelelt, az egyetlen
bajom, hogy ha elveszik/tönkremegy a levehető védőborító, akkor már csúnyácska
- bár még mindig tartalomra utaló - lesz a borító.
Értékelés:
Hét
népbiztos a tízből.
7/10
pont
moly.hu:
78 % (18 voks)
(2020.
március 10.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése