Elmore Leonard:
Született bűnözők
(The Switch - 1978)
Budapest: Jaffa, 2014
Nem olvastam még Elmore Leonard könyvet, sőt nem
is hallottam róla, bár a kipécézett könyv fülszövege szerint „a legnagyobb
mester”, vagy „napjaink egyik legnépszerűbb amerikai krimiszerzője”. Ezért
veszélyesek ezek a beetető bevezetők. Leonard ugyanis nem „napjaink egyik
legnépszerűbb” bűnügyi írója, hiszen a 2013-ban elhunyt szerző fénykora az
1970-es évektől a 90-es évek végéig tartott. Mikor utánanéztem, ki is ő,
egyetlen cím ugrott be a tekintélyes „könyvográfiájáról”, a Szóljatok a köpcösnek, az is csak a
belőle készült film miatt. Azt is csupán később tudtam meg, hogy Leonard Rum Punch című regényéből készült
Tarantino Jackie Brown-ja.
Ha ez utóbbi információt tudom, akkor bizonyára
még nagyobb lelkesedéssel kezdek neki a Született bűnözőkbe, viszont így nem
csalódtam akkorát. A borító ugyanis „veszélyes és különc” figurákat, „borotvaéles
fekete” humort, „zseniális” párbeszédeket ígér, „hihetetlen” feszültséggel
összegyúrva. Ebből számomra csak a veszélyes különc figurák, a fekete humor és
a hihetetlen feszültség hiányzott, ami nem egy jó arány.
A történet nem rossz. Adva van egy háziasszony,
aki unja a házasságát; egy férj, aki éppen válni akar tőle, és két bűnöző, akik
elrabolják a nőt, hogy megzsarolják a házastársát. Azt nagyon hamar leszűrtem,
hogy nem egy Jo Nesbø-i keménységű
thriller-krimiről van szó, de a karaktereket sem találtam különösebben
karakteresnek a beharangozó szép szavak ellenére. Az író jól visszaadta a
feleség, Mickey unalomba fulladt életét, és a férj, valamint annak szeretője is
érthető jelenségek. Ugyanakkor a bűnözők közül Ordell nem jó, Louis viszont kifejezetten
gyenge számomra, egyáltalán nem egy „született bűnöző”. Utóbbi annyira tűnik
gengszternek, mint egy általános iskolás, aki rappernek öltözött be farsangkor.
Bevallom a párbeszédek
a regény első felében valóban szórakoztatóak voltak, pörögtek is az események.
A bűnözőpárosról nekem a Ponyvaregény két bérgyilkosa ugrott be, Jules és
Vincent. Az emberrablás után azonban kicsit megtört a lendület. Itt a sztori
valahol a komikum és a kriminalitás határán akart egyensúlyozni, és ez annyira
sikerült, hogy súlytalanná lett és egyiket sem érte el. Kriminek nem eléggé
kemény, komédiának nem kellően vicces.
Ugyanakkor azt is
érzem, hogy igazságtalan vagyok. Ez a könyv valamikor régen valóban üdítően
friss, sodró, és kemény lehetett. Valamikor akkor, amikor íródott, a 70-es évek
végén, esetleg még a 80-as években. Ma már szerintem nem az. Elszaladt mellette
a világ. A történet ugyanis nincs korhoz kötve, semmi olyan nincs benne, ami
arra utal, hogy a 70-es években vagyunk (csak a mobiltelefon hiánya). Így
olvasás közben úgy éreztem, hogy most játszódik a regény, ám ez ma már nem
számít kemény kriminek. Agatha Christie azért nagyszerű ma is, mert pontosan
tudjuk, hogy nem kortárs, és visszarepít minket a XX. század elejére. Itt Leonardnál
nincs ilyen időutazás. Így vártam a mostani jó bűnügyi regények sötét
atmoszféráját, brutalitását, ám hiába.
A kötet borítója a belőle 2014-ben készült film plakátjáról való, egy kocsiból lóg ki a lóláb... pardon női láb, hogy a regény kiadása egyben a belőle készült film PR tevékenységének következtében készült. A film egyébként méltán volt jelentős bukás.
Összefoglalva: A Született bűnözők nem egy eget
rengető alkotás, ugyanakkor nagyon jól olvasható, helyenként azért szórakoztató,
és kikapcsolódásnak egyáltalán nem rossz. Kár, hogy nem a 90-as években került
a kezembe, valószínűleg nagyon tetszett volna. Mindamellett ma már többet várok
egy krimitől.
Hat elrabolt feleség a tízből.
Pontszám:
6/10
www.moly.hu: 81.4 %
www.goodreads.com: 3.73 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése