A "16-os számú hajó" az „Atlantis” naplójából III.
Az első siker
Miután
1940. április 7-én a „16-os számú” Raider hajó kijutott a Dán-szorosból, a
cirkáló délnek vette útját, hogy tulajdonképpeni hadicélját, a szövetséges
hajók támadását az Atlanti-óceánon megkezdje. Április 7-én a hajó óráját
átállították német időről helyi időre, azaz 4 órával korábbra, április 8-án
délután mustrát tartott a kapitány, melyen felsorakozott a teljes legénység.
Április 9-én megkapták a hírt, hogy megkezdődött Dánia és Norvégia német
inváziója, Az Atlantis irányba vette
az Azori-szigetektől nyugatra lévő vizeket.
1940. április 13. szombat
06:25
Egy négyárbocos szkúnert
észleltünk 200 fokos irányban, nyugat felé vitorlázik.
06:37
A
szél keleti 4-es erősségű; a tenger 3-as; + 16°C ; tiszta égbolt; ködös
idő, a látótávolság 5-10
mérföld .
A vitorlás nyugati irányból
116°-os irányba húzódott. A hajó lassan 90°-os irányban elfordul, úgy tűnik, az
Azori-szigetekre tart.
07:20
Finn vagy észt gőzös[1]
látszik a kikötő felől nyugati irányba, jobbra négy mérföld távolságra.
08:44
Egy belga gőzös sodródó tengeri
aknáról számolt be az É. 45°54´, Ny. 40°07´-on. E jelentést egy amerikai hajó
rádióüzenetében hallottuk, és ha a rádióadás irányát helyesen állapítottuk meg,
akkor azon becslésünk, hogy a hajózási útvonal az északi szélesség 45 és 48
foka között és a nyugati hosszúság 40. foka mentén fekszik, megközelítőleg
helyes.
12:11
Egy gőzöst vettünk észre,
angolnak hisszük és tat-fedélzetén egy ágyút hordoz. A „16-os hajó” megállt és
hagyta a gőzös kelet-nyugat irányban szabadon áthaladni. Az óra alapú
munkabeosztást megszüntettük és tényleges „hadi órás” beosztásra álltunk át a
következőképpen: a legények négyórás ügyeletbe vannak osztva: jobboldali
[starboard] I., baloldali [board] I., jobboldali II. és baloldali II.
Az egyes állomásokon a
következőn tartózkodnak:
Híd:
1 tiszt az óránál.
1 másodosztályú negyedmester
2 jelzőember
1 tiszt az óránál.
1 másodosztályú negyedmester
2 jelzőember
Ellenőrzőposzton:
4 ember közülük: 1 jelfogadó és egy parancsismétlő.
4 ember közülük: 1 jelfogadó és egy parancsismétlő.
7.5 cm-es ágyúnál:
Egy ember a parancsok megismétlésére, aki egyben figyeli a hátsó ellenőrzőposztot; Egy ember, aki megismétli a parancsokat és szintén megfigyelő.
Egy ember a parancsok megismétlésére, aki egyben figyeli a hátsó ellenőrzőposztot; Egy ember, aki megismétli a parancsokat és szintén megfigyelő.
Elülső üteg:
Egy ember, aki megismétli a parancsokat.
Egy ember, aki megismétli a parancsokat.
Kapcsolótáblák:
1 gépszerelő
1 gépszerelő
Torpedóállás:
1 gépszerelő
1 gépszerelő
A tűzvezetőrendszer - a
telefont leszámítva – ki van kapcsolva.
Az alábbi intézkedések lépnek
érvénybe minden estére:
1. A hátsó
keresőfényeket a darukra irányítottuk.
2. A
tompított árboccsúcs- és navigációs fények készek a használatra. Az árboccsúcs
fények 2 méterrel alacsonyabbra kerültek, az elülső fények 4 méterrel
alacsonyabbra. (Minden fényt be kell kapcsolnunk egyszerre, mert csak egy soros
ellenállás áll rendelkezésünkre, és a részleges bekapcsolás esetén túl erősen
égnének a fények.)
3. A
semleges jelzéseket (nagy orosz hadizászló) megvilágító rendszer elkészült a
híd mindkét oldalán, és a hadizászlóhoz éjjelre személyzetet helyeztünk.
16:33
Jelzőbóját vettünk észleltünk a
hajó jobb oldalától 800 méterre.
20:00
Kelet-északkeleti
3-4-es szél; hullámzás 3-as; az ég felhős; a látási viszonyok jók.
Délután a tiszteknek
pisztollyal lőgyakorlatot tartottunk.
…
1941. április 26.
Délkeleti
4-6-os passzátszél; napsütés; 27°C .
Hajónk megjelenésével a hadműveleti
területen új álcázásról kell döntenünk, mert egy orosz kisegítő cirkáló ebben a
térségben nem túl valószínű. Figyelembe véve a Skandinávia politikai
helyzetében történt változásokat, az eredetileg erre szánt modelleket nem
tudjuk használni.[2]
A továbbiakban addig is, míg nem szerzünk megbízható információkat a festésről
és a fényjelekről, melyeket az Atlanti- és az Indiai-óceán használnak, nem
folytathatjuk utunkat brit zászló alatt. Az érintett kérdések mérlegelése után
a következő tervet fogadtam el:
A Loyd hajóregiszteréből
kiválasztottunk minden gőzmotoros hajót, amely 5 és 10 ezer tonna közötti és
1930 után épült. Ezt követően ismételten kiválasztottuk a cirkáló-tattal
rendelkezőket és a mi hajónkhoz más szempontokból hasonlítókat. Ezután a
következő álcázáshoz kedvező modellek maradtak: 5 amerikai hajó, 2 olasz, 2
francia, 1 belga, 4 holland, 4 görög és 8 japán.
Ezek közül nem tudjuk használni
az amerikaiakat, mert nem ismerjük a hívójeleiket, habár taktikai okokból az
amerikai hajó erre különösen alkalmas lenne, mivel feltehető, hogy egy semleges
nagyhatalom hajóját kevésbé alaposan vizsgálnák a szövetségesek. Francia, belga
és holland hajó nem látszik annyira kedvezőnek, mivel feltételezhető, hogy a
szövetséges hírszerző szolgálatok ügynökei ott vannak ezen országok hajózási
hivatalaiban, és ismerik ezen nemzetek hajóinak helyzetét. A görögöket kizártuk
- bár vannak új hajóik -, mert [azonosító] színeik alig észrevehetőek az
Atlanti-óceán déli részén. Maradtak a japánok. Ezek közül azok a hajózási
társaságok látszanak a legmegfelelőbbnek - mint az N.Y.K.[3] –
amelyek nem állandóan használják [ezt a hajózási utat]. Sajnos a Harada és a
Yamashita K.K. [hajóinak] festéséről nem áll rendelkezésünkre elegendő
információ. A többiből a Kokusai K.K. látszik a legjobb választásnak, mivel a
hajóik oldalán nincs fehér csík, míg a O.S.K. Mitsai és a N.Y.K. szállítóin
igen.[4]
Végül álcázásunk modelljéül a
„Kasii Maru” 8408 tonnás [hajó] mellett döntöttünk, amely Tokióban épült 1936-ban,
hívójele JHOJ.
A hajót átfestettük a meglévő
színséma alapján: A hajó külső borítása fekete, az árbocok és a szellőzők
sárgák, a szellőzők belseje vörös, a kémény fekete, tetején egy vörös „K”
betűvel.
06:00
Elkezdődött a festés.
Befejeződött a festés a
semleges jelzések és a név kivételével.[5]
Április 25-én kaptunk egy
rádióüzenetet a Tengerészeti Parancsnokságtól, amely jelentősen leegyszerűsíti
a Fokváros-Freetown útvonalon közlekedő hajók azonosítását. Az üzenetből
megtudhattuk, hogy a semleges hajóknak kitérőt kell tenni és az angol és
francia hajók ezen az útvonalon éjszaka fények nélkül közlekednek, valamint egyes
pontokon, ahol az utakat külön őrzik, ellenséges hadihajók minden hajót
megállítanak ellenőrzésre. Csak remélni lehet, hogy az első észleléseink és a
foglyok kikérdezése egyértelmű információkat ad ebben a kérdésben.
…
1941. április 30, kedd
A hullámzás egész nap
erősödött, nem kedvező hajók felkutatására és feltartóztatására. Ma, csakúgy,
mint előző nap, teszteltük a hajónk japán álcázását. Kiválasztottuk a hajónk
fekete hajú, alacsonyabb tagjait, fejükre kendőt kötöttünk, ingüket kitűrték és
bizonyos esetekben napszemüveget tettek, és kaptak tőlünk igazi japán
gyapjúruhákat. A japánok mellett volt a fedélzeten hat utas, köztük egy nőnek
öltözve babakocsival, akik az álcázással összhangban szétszórva helyezkedtek el
az utasfedélzeten (hídon) valamint a hajó fedélzetén.
A legénység fegyelmi tartását a
következő jelentés foglalja össze:
-
A legénység fegyelmi magatartása kifutás óta jó
volt, nincsenek jelei az elégedetlenségnek, vagy depressziónak a várhatóan
hosszú tengeri út miatt, hanem vidáman várják az elkövetkező feladatokat. Az
ezzel kapcsolatos intézkedések hozzátartozóik jólétéért jótékony hatással
voltak. Az emberek úgy érzik, hogy hozzátartozóik akkor is biztonságban vannak,
ha ők távol vannak.[6]
A morált igyekszünk feltartani előadássorozattal is, amely nagy vonalakban
vázolja nekik a történteket a mai napig, és beszél a várható eseményekről.
-
Csak kétszer kellett eddig büntetést
gyakorolnunk:
- - egy ember veszélyeztette az álcánkat (német egyenruhában jelent
meg a fedélzeten, mikor ellenséges repülőgépek közeledtek), és egy férfi
elaludt a megfigyelőhelyén.
-
A fenyítési arány áprilisban 0.3% volt.
12:00
Déli szélesség: 12°08´, nyugati
hosszúság: 6°34´. Napi megtett út: 277 mérföld .
Egy filmbejátszás a hajóról, amelyben 1:40-nél az álcázáshoz való beöltözést lehet megfigyelni. Nagyon humoros, bár persze utólagos eljátszása az eseményeknek.
…
1941.
május 3. péntek
Passzátszeles
időjárás; a látási viszonyok időnként jók; a szél 5-ös a hullámzás 4-es
erősségű.
12:00
[Pozíciónk:] Déli szélesség:
19°53´, keleti hosszúság: 3°46´; [napi út:] 288 mérföld .
14:07
Vorhauer szállásmester
füstcsóvát észlelt a hajó bal oldalán, az orrtól 10 fokra, 100 fokos irányban.
Azonnal riadót fújtunk, és teljes sebességgel haladtunk előre 110 fokos
irányba, egyértelmű volt, hogy az ellenség útja előttünk vezet el, a hajónk
jobb oldaláról a bal felé. Csak ebben a pillanatban láttuk meg a kémény felső
részét, amikor keményen balra fordultunk, 40°-os irányba. Az ellenség nem vette
észre ezt a manővert, mint később rájöttünk, semmit sem látott.
14:22
Mi 170 hektométerre[7]
voltunk tőle, az ellenség iránya 92° volt, majd 15°-ra módosította azt. Eleinte
nem tudtuk azonosítani, de kereskedőhajónak tűnt, kéményén a piros gyűrű
hasonló volt ahhoz, amit április 2-án egy angol hajón láttunk. Ezután beálltunk
vele azonos sebességre, hogy ugyanazon az irányban látszódjon (saját
sebességünk 13 csomó).
14:36
Irányunk 46°. Az ellenségen nem
látható zászló. Az ellenség iránya 95°, távolsága 104 hektométer. Világosan
kivehető a tatágyú.
14:44
[Sebesség:] 10 csomó.
14:50
12 csomó.
14:53
10 csomó.
14:55
A kémény mögötti rádiókabinból Pigors megbízott
szállásmester jelenti, hogy elértük a lőtávolságot, 42 hektométert.
Megállásjelzést adunk le: O L, L N U L, L U L és felhűzzük a hadilobogót. Eddig
nem volt jele aktivitásnak a hajón, a tatágyúnál nincs senki, ugyan a mélyített
fedélzet mögötti tatfedélzeten egy lövegnek látszó alakzat vehető ki, melyről a
tűzvezető ezt jelentette: „Úgy tűnik, hogy ágyú van a mélyített fedélzeten”.
14:56
„A jobboldali első 15 cm-es
löveg álcát le! 3.7-es és 7.5-ös tűz!” A 3.7-es nem tudta bemérni az
ellenséget, a 7.5-es első lövése túl széles volt, a második súrolta a kéményt.
Az ellenség zavartalanul folytatta útját ugyanazon pályán és sebességen, így
felhúztuk a nemzetközi „half”[8]
jelet.
14:57
Hogy egy kicsit tisztább
választ kapjunk, parancsot adtunk a két első 15 cm-es lövegnek a tüzelésre.
Kilőttek a 15 cm-es két sortüzet a hajó megállítására 28 hektométer
távolságról, mire az ellenség jelzőzászlót tűzött ki, de más nem történt.
Tartotta az irányát és a sebességét. Mivel a távolság közöttünk gyorsan
csökkent, nem volt esély egy futóversenynek a kikötőbe.
14:58
Az ellenség néhány másodpercig
kieresztette a gőzt és úgy tűnt hajlandó megállni, ám ehelyett élesen kitért
jobbra és teljes sebességre kapcsolt.
15:00
Mi is élesen jobbra fordultunk
(úgy, hogy a Nap nekünk kedvező oldalon maradjon továbbra is), teljes
sebességre kapcsoltunk, irány 60 fok.
15:03
Az első 15 cm-ek megtették az
előkészületeket a tüzelésre. Egy sortűz, találat a taton. Mivel az ellenség nem
állt meg, újabb sortüzet lőttek, amely egy találatot ért el a hajó bal oldalán
a híd alatt. A két sortűz után tüzet szüntettünk.
15:05
A rádiószoba jelenti, hogy az
ellenség használja az adóját. Engedélyt adunk a 15 cm-eseknek újabb sortűzre.
Kilőttünk négy sortüzet, melyből három túl széles, mert a tűzvezető
korrekcióstábla motorja éppen nem működött. Egy gránát ebből a csoportból talált, mert
miután az ellenség elküldött nyolc ”Q”! jelzést[9],
az ellenséges adás megszűnt és láttuk, hogy füstbe borul a rádiószoba. A
negyedik sortűz tűzvillába fogta a hajót, találat a jobb oldalán, középen.
15:08
Leszedtük az álcázást a bal
oldali lövegekről, mert ha az ellenség kitörne jobbról, úgy gondolom, akkor is
folytatom a küzdelmet a bal oldali fegyverekkel. Az utolsó találat után,
miközben mi jobbra fordultunk, az ellenség visszafordult balra, majd
mozdulatlanná vált és gőzt engedett. A legénység beült a csónakokba, a hajó
fara tűzbe borult.
15:26
Őrhajót küldtünk át felderítő
csapattal. A felderítő csoport 11
a következő tagokból állt:
2. Waldmann,
hadnagy kadét
3. Rehm,
főtörzszászlós
4. Duvenkamp,
gépteremfőnök
5. Berger,
fedélzetmester
6. Wolf,
telefontiszt
7. Seeger,
szállásmester
8. Beissner,
tengerész
9. Behm,
segédjelző
10. Flick,
tengerész
11. Killig,
(másodosztályú) tengerész
Magukkal vitt fegyverzet: 1
géppuska, pisztolyok, kézigránátok.
Felszerelés: hátizsákok,
jelzőkötél, kések, elsősegélydoboz, jelzőzászlók, jelzőpisztoly.
15:35
Keresőcsapat az ellenség
fedélzetén. A kapitány és az elsőtiszt kivételével – akik a folyosón vártak -,
a legénység már elhagyta a hajót, mikor a keresőcsoport felszállt a gőzösre. A
legénység egy része – akik között színesbőrek is voltak - egymás mellett
feküdt a csónakokban, mások a kisegítő cirkáló felé eveztek, hogy felhúzzák
őket a hajónkra.
A gőzöst „Scientist”-nek
hívják, 6200 tonna. Tulajdonosa: Harrison & Co., regisztrált kikötője
Liverpool. Durbanból[10]
volt úton Liverpoolba a következő rakománnyal:
148 tonna réz, rudakban
-
1156 tonna krómérc
-
248 tonna azbesztrost
-
2499 tonna kukorica és kukoricaliszt
-
2606 tonna csersav és csersavkivonat
-
55 tonna nyersbőr
-
8 tonna cinkkoncentrátum
Összesen:
6720 tonna.
A hajó vizsgálata feltárta,
hogy öt találat érte a hajót, és nem volt lehetőség a tűz megfékezésére. A
tatágyú érintetlen volt, ez egy 5 hüvelykes vízszintes farfekvésű mechanikával
ellátott 1918-as löveg, nem volt világítása éjszakai célpontok ellen.
A rádiószoba teljesen
elpusztult, néhány tetejére rakott homokzsák - a szemközti oldalra is
felhalmoztak néhányat – áttörte a tetőt, és az egész kabint maga alá temette.
Titkos papírokat nem találtak. A kapitány széfje üres volt, és a parancsnok
rögtön el is ismerte, hogy tartalmát a vízbe dobta.
Miközben felmérték a végzett
pusztítást, biztosítottuk a papírokat, könyveket, térképeket, stb.
A térképszobát ugyanúgy
homokzsákokkal védték, mint a rádiószobát. Az ágyú mellett volt két védőparaván
a fedélzeten (a paraván: Mark VII , 785. Készítette R.H. tengerésztiszt,
Durban). Miután megtörténtek az előkészületek az elpusztításra, az őrhajónk
eltávolodott a hajótesttől, és felrobbantotta a robbanótölteteket.
16:44
A hajó felrobbant.
Időközben az első két csónak
mellénk jött és a foglyokat a fedélzetre vettük, egyikük, a rádiós súlyosan,
néhányan enyhén megsebesültek. Az utolsó csónakkal még egy súlyos sérült
(indiai) került a fedélzetre, akiről előzetesen értesített minket a kapitány.
Mindösszesen a következőket vettük fedélzetre:
-
19 fő a személyzetből (fehérek)
-
1 fő utas (fehér)
-
57 laszkár[11]
Mindössze egy fehér hadifogoly, a rádiókezelő
sérült meg a fején és karján faszilánkoktól, rajta műtétet végeztek el. Egy indiai súlyos sebesült
meghalt még a műtét előtt. Egy repeszszilánk hatolt a gyomrába, amely - mint
kiderült a boncolás során – szétszaggatta a belet és a belső vérzés okozta a
halált. Egy indiai megégett gázrobbanás során, és több másik kisebb sebet
kapott szilánkoktól.
17:05
Mivel a hajó csak lassan süllyed,
tettünk néhány próbalövést a 3.7 cm-es ágyúval 500 méterről, majd 3 sortüzet a
15 cm-es ágyúval a gőzösre; minden talál a vízvonal felett.
18:20
Miután besötétedett s egyre
nőtt annak az esélye, hogy a lángoló tat fénye erősödik és elárulhat minket
minden percben, kilőttünk egy torpedót 1600 méterről; ez eltalálta a hajót a
negyedik sérülés közelében, és felgyorsította a süllyedést.
18:32
[Pozíció:] D.sz. 19°55´, k.sz.
4°20´
A foglyok kihallgatása és a –
sokkal fontosabb - fedélzetre hozott iratok vizsgálata a következő értékes
információkat hozta:
Az angolok a hajók törzsét
feketére vagy szürkére festik, a felső fedélzet és a tornyok színesek, félúton
a barna és a sárga között (leginkább okkersárga). Leggyakrabban fények nélkül
közlekednek, még navigációs fényeket sem használnak. Az angoloknak fogalmuk sem
volt róla, hogy ebben a térségben német támadások érhetik őket. Ezért nincs
szigorú hadihajókkal biztosított védelem a Durbanból Sierra Leone-ba vezető
úton. Sierra Leone-ig nem vezettek be konvojt.
A „Scientist” úgy gondolta, hogy röviddel április 9-i Durbanba
érkezését követően konvojba fogják sorolni. Az angolok úgy nyilatkoztak, hogy
egész útjuk során nem láttak más hajót. Durbanban csak egy hadihajó
tartózkodik, az utas látott egy cirkálót Fokvárosban. A rádiókabinban megtaláltuk
más szállítóhajók rádiósainak óránként vezetett feljegyzéseit (lásd: mellékelt![12]).
A rádióoperátor szerint a brit
hajók teljes rádiócsendet tartanak. Nem használnak külföldi hívójeleket, de
azokat a titkos hívójeleket sem, melyet a fedélzeten talált „Kézikönyv a fegyveres
kereskedőhajók háborús kommunikációja számára” leír.
(A „Scientist” titkos hívójele eszerint: M R P V.)
A másodtiszt kabinjában papírokat
találtunk, és utasításokat a tüzérség használatához a hajót, vagy a konvojt érő
támadás esetére.
A hídon egy kézikönyvet
találtunk: „Útmutató a felfegyverzett kereskedelmi hajók számára háború esetén”,
kelt 1938 novemberében. Volt egy jellista is, amelyet a konvojban való
haladáskor kell használni, mint egy kódtáblát.
Miután kikérdeztük és átkutattuk
a foglyokat, levittük őket a hajófenékre. A fehéreket egy kisebb raktárban
helyeztük el egyelőre, míg az aknatér kiürül;[13] a
bennszülötteket[14]
egy nagyobb börtönben helyeztük el. WC-ket különítettünk el számukra. A fehérek
számára a rendes hajóételt rendeltük el, az indiaiaknak egy indiai szakácsuk
fog főzni rizst, szardíniaolajjal és zöldséggel, ezen kívül, amíg megszokják a
hajónkon lévő kenyeret, sütünk nekik könnyebb, kevésbé savanyú szürke kenyeret.
Összefoglaló
Tanulságok a hajónk számára
A hajó akciója során világos,
hogy jól tevékenykedett. Az álcázásban nem volt hiba. Az angol órafigyelő tiszt
kijelentette, hogy egyáltalán nem gyanakodott, bár a kapitány utólag
kijelentette, hogy mikor jelentették neki a hajónkat, már 5-6 mérföldről
felismerte, hogy nem japán. Hogy miként ismerte ezt fel, azt nem árulta el. Úgy
gondolta, hogy egy német hajó vagyunk, amely a Dél-Amerikai kereskedelemben
vesz részt.
A jelzőzászlók most sokkal
könnyebben felhúzhatók, hogy a jelárbocot feljebb emeltük, és a felső híd
támogatja azt. A japán semleges jelzéseket félig eltakarják az álcák, mikor
azokat leemeljük az elülső ágyúkról.
Egy félreértés következtében az
átvizsgáló csapat csak 18 kg
robbanószert vitt magával, így a hajó csak nagyon lassan süllyedt el miután
felrobbantották. A jövőben a kutatócsapat körülbelül 100 kg robbanóanyagot fog
magával vinni.
Miután a mentőcsónakok mellénk
érkeztek, egyiküket magunk után vontattuk, majd május 4-én reggel a taton
szétfűrészeltük. Miután a másik három mentőcsónakról minden felszerelést és
használható dolgot leszereltünk (például réz bójákat), melléjük hajóztunk és
lövésekkel elsüllyesztettük őket. (Teljesen elsüllyedtek.)
Az emberek higgadtan és
egyenletesen dolgoztak minden helyzetben. A legénység tevékenységében nem
lehetett hibát találni.
Miután a hadifoglyokat a
fedélzetre hoztuk (először a sérülteket), átkutattuk őket. A pénzüket átvettük
nyugta ellenében, személyes tárgyaikat - a késeket és gyufát kivéve - visszaadtuk
nekik.
Miután az angol hajó
elsüllyedt, teljes sebességgel haladtunk előre 220º irányába, hogy merőlegesen
vágjunk át a hajózási útvonalon, és a lehető leghamarabb elhagyjuk ezeket a
vizeket, és hogy elérjük az aknafektetésre alkalmas területet, mielőtt a „Scientist” elsüllyesztése ismertté válna.
Jegyzetek:
[1]
Finnország 1940 áprilisában semleges országnak számít (német szimpátiája
ellenére), csakúgy, mint Észtország, amelyet majd ez év június 17-én száll meg
a Németországgal szövetséges Szovjetunió.
[2]
Ez azt jelentheti, hogy az eredeti ötlet szerint a hajó dán vagy norvég hajónak
álcázta volna magát, de ezen államok az április 9-i német megszállása után ez
nem működhetett.
[3]
Minden bizonnyal a Nippon Yusen Kabushiki Kaisha cégről van szó.
[4]
A felsoroltak mind japán hajózási cégek.
[5]
A naplóban itt nincs időpont, de még aznapra vonatkozik. Bizonyára este írták
bele, mint napi összefoglaló.
[6]
A II. világháború során a német katonák otthoni hozzátartozóiról az állam
gondoskodott, tudták, hogy elhalálozásuk esetén családjuk megélhetése
biztosítva lesz.
[7]
A hajók hektométerben számolták a távolságot ilyenkor, ami itt természetesen 17
ezer métert jelent.
[8]
A nemzetközi zászlójelzésekben a „half” az A-betűnek megfelelő jelzés,
függőlegesen osztott fecskefarkú fehér-kék zászló. Itt azon jelentésben
használják, hogy átvizsgálást fognak végrehajtani a másik hajón.
[9]
A „Q” jelzés azonosítatlan ellenséges hajót jelent.
[10]
Durban város a Dél-Afrikai Köztársaság délkeleti partján, fontos kikötője a
brit kereskedelmi útnak az Indiai-óceán felé.
[11]
Az indiai matrózok elnevezése.
[12]
Ezt nem közöljük.
[13]
Az Atlantis, mint más kisegítő
cirkálók, tengeri aknákat vitte magukkal, melyeket szövetséges kikötők
bejáratainál akartak elhelyezni.
[14]
A napló ezen az indiai tengerészeket érti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése