Az
avar hadsereg harcászatáról sajnálatosan keveset tudunk, noha komoly
mennyiségben állnak rendelkezésünkre régészeti leírásuk. Ugyanakkor az a furcsa
helyzet van, hogy forrásaink egyetlen hiteles és részletes leírást sem hagytak
ránk csatában működő avar haderőről. Meglepő, hogy e nomád lovas népről ezzel
szemben három elég bő ostromleírás is fennmaradt!
Ezek
közül az első az avarok és a nekik alávetett szlávok 586-os (esetleg 597-ben)
Thesszaloniki (akkor Thesszaloniké) elleni támadása. Mi a korábbi dátumot
tartjuk hihetőbbnek, így 586-ra tesszük az alább bemutatott eseményeket.[1]
Az
ostromot voltaképpen egyetlen használható forrásból ismerjük, amely Szent Demeter csodái (Miracula S, Demetrii)
néven ismert. Sajnos a többi későbbi forrás csupán átvette, csonkította és
rövidítette eme leírást, így plusz információkat nem nyerhetünk belőlük. Külön
érdekesség, hogy a korszak fő forrása, Theophülaktosz Szimokattész nem
emlékezik meg az ostromról.[2]
Thesszaloniké a középkorban (Fotó: wikipedia) |
Thesszaloniké
korántsem volt védtelen város. A konstantinápolyihoz hasonlító falak védték,
melyeket a IV. és V. század fordulója körül húzhattak fel.[3] A
több mint 4, de helyenként 5.50-5.80 méter vastag falak[4]
minden támadónak komoly kihívást jelentettek és egészen 904-ig minden
ellenséges seregtől megvédték a polgárságot. A város északkeleti végében épült
egy magaslaton a fellegvár, amely uralta az alatta elterülő települést. A város
keleti falát bizonyosan, - de valószínűleg a többi oldalt is – alacsonyabb
külső fal biztosította, hasonlóan a főváros védműveihez. A várost júliusig
pestis sújtotta, így a lakossága és helyőrsége meggyengülten várta a támadókat.[5] Ezt
fokozta, hogy a pestis miatt sokan kiköltöztek a járvány elől vidékre, majd a
hirtelen érkező avarok előtt már nem tudtak a falak mögé jutni. A katonai
helytartó szintén távol volt hivatalos ügyben.[6]
Thesszaloniké falain jól felismerhetőek azok a jegyek, melyek a bizánci erődépítést jellemzik. (Fotó: http://www.enjoythessaloniki.com) |
Szeptember
22-én, vasárnap érkeztek csak menekültek által az első hírek a közelgő avar
hadseregről, mire a városbéliek bezárták a kapukat és őrséget állítottak a
falakra. Az avar hadsereg nagyságáról nincsenek adatok, a városból mindenesetre
„határtalan tömegnek”[7] látta
János, a későbbi érsek, és amelyet a kortárs bizánciak 100 ezer körülire
taksáltak.[8]
Avar könnyűlovas (Kép: Osprey kiadó) |
A
hétfőre (IX.23.) virradó éjszaka megérkező avar előőrs a város falain kívüli
Szent Matróna megerődített templománál szálltak meg.[9]
Hajnalra már jelentősebb számú erők értek a falak közelébe, hiszen az avarok
rohamot rendeltek el, nyilván abban a reményben, hogy meglepetésszerűen elfoglalhatják
Thesszalonikét. Amint a hajnal fényében kivehetővé váltak a metropolisz
körvonalai, az avar gyalogság (minden bizonnyal zömmel szlávok) létrákkal a
falakhoz rohantak és mászni kezdtek szokásos farkasordítást utánzó harci
üvöltésükkel.[10] A roham nem sikerült,
hiszen bár későbbre várták az avarok érkezését, de volt őrség a falon, melynek
riadóztatására a város katonasága a megtámadott helyekre sietett. Krónikásunk
szerint a rohamot maga Szent Demeter, a város védőszentje állította meg, aki
nehézfegyverzetű katona alakjában megölte az első felkapaszkodó behatolót
lándzsájával. Annyi mindenesetre biztos, hogy a meglepetés nem sikerült és az
avarok visszavonultak bevárni az egész haderejüket.[11]
Még
ezen a napon beérkeztek a főerők és tengertől tengerig körülfogták a települést
és elzárták szárazföldön a külvilágtól. Mindenesetre úgy tűnik nem féltek sem
felmentőseregtől (erre nem is volt kilátása a védőknek), sem kitörési
kísérlettől, mert a szemtanú szerint sem árkot, sem sáncot nem húztak a város
köré. János érsek szerint a pajzsaik helyettesítették ezt, ami nyilván azért erős
költői túlzás és nem vehető szó szerint.[12]
Az
avar portyázók a környéket dúlták eközben, és igyekeztek zsákmányra,
mindenekelőtt bizonyára élelemre szert tenni. A nagy létszámú haderő eltartása
hamarosan komoly gondokat okozott, a Miracula szerzője szerint, noha érkezésük
után a környék minden termését és gabonáját begyűjtötték, mégis már másnap
éheztek és kénytelenek voltak fák termését, vadnövényeket és bogáncskarót enni.[13] Az
ostrom első két napján megpróbáltak minél több élelmet összeharácsolni.[14]
Estére
a hatalmas avar hadsereg letáborozott a város körül és éjszaka a tábortüzek
fényénél megkezdték a szervezett ostromhoz szükséges eszközök előkészítését.[15] Az
ostrom szemtanú általi leírásából világosan kitetszik, hogy az avarok korántsem
tudatlan barbárokként rontottak rá fejetlenül a falakra, hanem komoly
ostromtechnikákkal bírtak. Úgy tűnik, hogy ezen eszközök készítésével töltötték
az avarok szeptember 24-ét, keddet is.
Avar nehézlovas modern rekonstrukciója Kelemen Zsolt hagyományőrző csoportjában. (Fotó: http://www.lovasharc.hu/) |
586.
szeptember 25-én, szerdán megkezdődött a harmadik ostromnap a thesszalonikéiek
számára, amely nem kezdődött túl bíztatóan, hiszen végig a falak mentén
számtalan jelét tapasztalhatták az közelgő megpróbáltatásoknak. Az avarok
faltörő kosokat, kőhajítókat készítettek a falakon legyűrésére. A
felvonultatott technikában újdonságnak csak az esetlegesen trebuchet-nak
azonosított kővető (petrobolos) tekinthető, a többi felsorolt eszköz a
klasszikus antikvitás szülötte. Az kővetőről nehéz megállapítani a viszonylag
részletes leírás ellenére, ténylegesen milyen eszközről van szó, erről már korábban
írtam.
„A kőhajító
gépek négyszögletűek voltak, a szélesebb alapzattól a keskenyebb csúcsok felé
elvékonyodóak. Itt, a tornyok tetején helyezkedtek el a két végükön erősen
megvasalt zömök hengerek. Eme hengerekre nagy házgerendákhoz hasonló faalkatrészeket
szegeztek. Ezek hátul felerősítve a parittyaszerű kőtartókat hordozták, elől
pedig azokat az erős köteleket, amelyekkel lehúzva és megfeszítve a levegőbe
kirepítették a sivítva elszálló köveket. Ezek a kővetők sűrűn egymás után
emeltek fel és lőttek ki olyan nagy köveket, hogy azok becsapódását sem a föld
nem képes elviselni, sem emberalkotta építmény. A négyszögletes kőhajító gépek
három oldala volt csak deszkával bekerítve, hogy a bennük tartózkodó
kötélmegfeszítőket a falakról ne sebesíthessék meg nyilakkal. Egy e szerkezet
közül gyújtónyilvesszőtől találva deszkakerítésével egyetemben szénné égett,
mire a többit magukkal vonszolva visszahúzódtak a támadók. Majd a kőhajító
gépeiket deszkaborítással együtt a már leírt módon frissen nyúzott bőrökkel
takarták s így hozták utóbb vissza azokat, hogy még közelebb állítsák a
városfalhoz. Valóságos hegyeket és sziklaszirteket lőttek ki ránk. Mert mi
másnak nevezhetné valaki azokat az óriási köveket?”[16]
Ez
alapján bizony könnyen elképzelhető, hogy ellensúly nélküli trebuchet-kről van
szó. Egy most neten átfutott friss munka szintén emellett voksol.[17]
Az
avarok a leírás szerint úgynevezett „ostromtető”-ket vagy „teknőspáncél”-okat
is alkalmaztak a harcosaik védelmére, melyeknek fedezetében veszély nélkül
közelíthették meg a falakat. Ezt az ostromtetőnek nevezett eszközt ismerhetjük
akár az Egri csillagokból is, ahol a Gárdonyi által „tárgy”-nak nevezett
alkotmány gyakorlatilag ugyanezt jelenti. Már Caesarnál feltűnik ugyanez
„vinea” azaz szőlőlugas néven. Ez egy vizes bőrrel (jelen esetben szarvasmarha-
és tevebőrrel)[18] bevont faszerkezet, amely
egyfajta fedett utat biztosít a katonáknak. Nem csoda, ha János érseket az
ilyen teknőspáncélok sorából álló fedett út, kígyóra emlékeztette. A
„teknőspáncél” név találóságát az alábbi ábra is szemlélteti:
"Teknőspáncél" vagy "szőlőlugas" védelme alatt közelíthették meg a falat áldozatok nélkül az ostromlók |
A
Miracula szerint az avarok gépezeteik védelmére még véres állatbőrökkel (például
tevéével) borították be eszközeiket, így védve azokat a gyújtónyilaktól és a
forró szuroktól. János szerint, aki a keleti falon tartózkodott, a
„teknőspáncélok” száma az ezret is meghaladta.[19]
Miközben
az avar (szláv) gyalogság ostromtetők fedezete alatt megközelítette a falat, a
kővetők bombázni kezdték azt, míg az íjászok nyílzáporral tartották távol a
védőktől a támadott falszakaszokat.
A
keleti fal főkapuját, a Kasszandreiai kaput faltörő kossal igyekeztek betörni a
támadók. János arról ír – és itt különösen értékes tanú, hiszen éppen ezen a
részen tartózkodott az ostrom során -, hogy faltörő kossal közeledő avarok a
kapu fölé felfüggesztett vaskampót látva azonban inkább visszavonultak. Úgy
vélem, hogy a katonai dolgokban járatlan egyházi nem tudta, mi is ténylegesen
az a kampó. Alighanem itt egy olyan eszközről volt szó, amely arra hivatott,
hogy az faltörő kos fejét elkapva, azt letörje, vagy a városba rántsa, esetleg
megakadályozza annak meglendítését.[20]
A korai szlávok ugyan nem voltak a harcművészet mesterei, de kemény életmódjuk szívós katonákká tette őket. |
Később
az ostromlók a teknőspáncélokból álló utak védelme alatt elérték a külső falat
és fejszékkel és emelőrudakkal igyekeztek abba réseket vágni, vagy aláásni.[21] Ezt
annál is könnyebben tehették, mivel a belső falon álló védők elől a külső fal
is eltakarta az annak aljához eljutó avarokat, így sem íjjal, sem kövekkel nem
lehetett támadni őket. A bizánciak egy kisebb csapata ekkor kivonult a külső falhoz
dárdákkal és íjakkal, hogy onnan támadhassa a lent munkálkodókat.[22] Az
elgondolás bevált, a támadók ott hagyva szerszámaikat elmenekültek, noha
krónikásunk szerint voltaképpen nem volt sok esély arra, hogy az ostromtetők
alatt baj éri őket. Bár abban kételkedem, hogy oszlopnyi kövek ne tettek volna
kárt a bőrrel beborított faalkotmányban.
A
kitörés másnapján (IX. 26. csütörtök) az avarok a kőhajítókra helyezték át a
hangsúlyt. Chevedden szerint a leghatékonyabb emberi erővel működő trebuchet-k
200 ember segítségével 60
kilogramm körüli követ 75 méterre tudott elhajítani.[23] A
római tüzérség ebben a korban azonban jóval nagyobb távolságokra is képes volt
ellőni torziós vetőgépeivel, ha nem is ekkora tömegű lövedékeket.[24] A
várvédők azonban találtak ellenszert: a várfalakra az becsapódások energiáját
csökkentendő takarókat, növényekből szőtt függönyféléket akasztottak párnaként.
Úgy tűnik azonban, hogy az avar gépek nem működtek kellő hatékonysággal, mert
János szerint a lövedékek vagy nem érték el a falat, vagy áthullottak fölötte.[25] A
védők kővetői szintén többeket megöltek a hajítógépek kezelőiből. Koronatanúnk
szerint pusztán a keleti fallal szemben ötven avar kővető dolgozott napokon
keresztül.[26]
Egy korai ábrázolás ember működtette ellensúly nélküli trebuchet-ről. |
A
védők elszántságát és bátorságát erősítették az olyan kis kitörések, mint ami a
város nyugati kapuján, az ún. Arany-kapun keresztül történt, s melynek során a
görögök lemészároltak néhányat a tengerben fürdőző ostromlók közül.[27]
Úgy
tűnik, a kőhajítók képtelenek voltak réseket ütni a város falain, ám ennek okát
(tapasztalatlanság, vagy technikai problémák) nem tudjuk.
A
támadó haderőben a felbomlás ismérvei kezdtek megjelenni: egyre többen szöktek
át a bizánciakhoz, akik a fürdőkben helyezték el őket. Menekülésük oka az
éhezés volt, mint azt világosan kijelentették a helyieknek.[28] Végül
az avarok az utolsó ostromnapon (IX. 29. vasárnap) pihentek, a városaik úgy
vélték, ez előkészület egy utolsó
rohamra, amelyre azonban már nem került sor. A védők hétfőre nagy támadást
vártak, de ehelyett egy felbomló sereg visszavonulására lettek figyelmesek. Az
avar vezérkar ezen az éjszakán haditanácsot tartott, amely végül reménytelennek
ítélte meg a város bevételét.[29] Még
éjszaka megkezdték az avarok az elvonulást, ám ez nem ment zökkenőmentesen,
fosztogatások kísérték és táboruk egy része is az ostromlottak zsákmányává
lett.[30]
Kisebb csapatok a város alatt maradtak, ezek átálltak a bizánciakhoz és
elmondták az avar hadak visszavonulását. A védők mindenesetre egy ideig cselre
gyanakodtak és nem akarták elhinni. Csak később merészkedtek ki az elhagyott
tábor romjaihoz, ahol kezükre kerültek a visszahagyott eszközök és hadigépek.
Mi
okozta a támadók elvonulását?
A
védők csodával magyarázták, mivel Szent Demeter egy olyan bizánci sereget
láttatott a „barbárokkal”, amelytől rémületükben elmenekültek. A valóság
azonban ott bujkál János érsek leírásában. Az ellátási nehézségek, amelyek már
az ostrom elejétől kínozták az avarokat, aligha enyhültek, ahogy teltek a
napok. Ezzel szemben Thesszaloniké a tenger felől megközelíthető maradt,
ellátását és esetleges elhúzódó ostrom esetén megerősítését nem tudták volna
flotta hiányában megakadályozni a támadók. Úgy tűnik, a hazától való nagy
távolság itt már döntő tényező volt, hiszen egészen más egy portyát elvezetni
ezer kilométer távolságra, mint ilyen messze egy sikeres ostromot végrehajtani
egy erős falakkal bíró jelentős település ellen.
Felhasznált irodalom:
Chevedden,
Paul E.: The Invention of Counterweight Trebuchet. In.: Dumbarton Oaks Papers,
54. p. 71-116
Obolensky,
Dimitri: Byzantium and the Slavs. New York, 1994.
Petersen,
Leif Inge Ree: Siege Warfare and Military Organization int he Successor States
(400-800 AD). Leiden, 2013.
Rizos,
Efthymios: The late-antique Walls of Thessalonica and their place int he
development of eastern military Architecture. In: Journal of Roman Archaeology,
Vol. 24. p. 450-468
Rosser,
John H.: Historical Dictionary of Byzantium. Lanham, 2001.
Shepard,
Jonathan: The Cambridge History of the Byzantine Empire. New York, 2008.
Szádeczky-Kardoss Samu: Az avar történelem forrásai I.
Szeged, 1992.
The
Oxford Dictionary of Byzantium I-III. New York-Oxford, 1991.
Theophülaktosz
Szimokattész: Világtörténelem. Bp., 2012.
Venning,
Timothy: A Chronology of the Byzantine Empire. New York, 2006.
Whitby,
Michael: Siege warfare and Counter-Siege Tactics in Late Antiquity (ca.
250-640). In.: War and Warfare in Late Antiquity. Vol. 8.2. p. 433-462
Jegyzetek
[1] Az indokok:
1. A „Szent Demeter csodái” leírása szerint az avarok a
két évvel korábbi szláv kudarcot jöttek megtorolni. Mivel 583-584-ben komoly
szláv támadások érték Trákiát és Hellászt, így komoly érv 586 mellett.
2. A politikai és háborús események logikájába jobban
beleillik az 586. évi támadás, mint egy 597-es.
Erre
datálja Rosser (p. 394.), Obolensky (p. 285.), Shepard (p. 127.), kérdőjellel
Venning (p.131.) és még sokan mások.
[2] Olajos Teréz jegyzete Theophülaktosz magyar
kiadásához: Theophülaktosz, p. 28
[3] A The Oxford Dictionary of Byzantium szerint (p.
2073.) 380 és 450 között valamikor, inkább utóbbihoz közelebb.
[4] Rizos, p. 450.
[5] Miracula S. Demetrii (továbbiakban: Miracula) I. 125.
Fordításban: Szádeczky-Kardoss, p. 113-117
[6] Miracula I. 127-128.
[7] Miracula I. 118.
[8] U.o.
[9] Miracula I. 119.
[11] Miracula I. 120-121.
[12] MIracula I. 122-123.
[13] Miracula I. 137.
[14] Miracula I. 146.
[15] Miracula I. 139.
[16] Miracula I. 151. Fordításban: Száceczky-Kardoss,
p. 116.
[17] Petersen, p. 417. Kétségeket ébreszt ebben egy másik
új tanulmány: Whitby, p. 449.
[18] Miracula I. 147.
[19] Miracula I. 139.
[20] Miracula I. 146.
[21] Miracula I. 147.
[22] U.o.
[23] Chevedden, p. 74.
[24] Bár egyes ókori auktorok
szerint kivételes esetekben még ennél is nagyobbat!
[25] Miracula I. 152-153.
[26] Miracula I. 154.
[27] Miracula I. 155.
[28] Miracula I. 160.
[29] Miracula I. 160.
[30] Miracula I. 157-158.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése