Csata a Santa Cruz-szigeteknél - A USS
Enterprise[1] (CV-6) repülőgép-hordozó
hadinaplója, 1942. október 25-26.
Bár nem foglalkozom érdemben a
II. világháborúval rendszerint, de képtelen vagyok ellenállni, ha találok
valami érdekességet a neten. Most a USSEnterprise anyahajó hajónaplójából emeltem ki két napot, 1942. október
25-26-át. E két napon zajlott le a negyedik nagy repülőgép-hordozók által
vívott japán-amerikai csata a Santa Cruz-szigeteknél a Csendes-óceánon. A csata
során egy amerikai anyahajó elsüllyedt (USS
Hornet) a másik (az Enterprise) megsérült, a japán császári
haditengerészetnek pedig egy nehéz és egy könnyű hordozója sérült meg súlyosan.
A csata japán taktikai sikerrel zárult.
A szövegben feltűnő rövidítések
repülőgépekre:
VF Vadászrepülőgép
VSB Felderítő bombázó repülőgép
VT Torpedóvető repülőgép
VTB Torpedó-bombázó repülőgép
Amerikai haditengerészeti
rövidítések hadihajókra:
BB csatahajó
CA nehézcirkáló (203 mm-es ágyúk feletti tüzérséggel)
CL könnyűcirkáló
CV repülőgép-hordozó
DD romboló
„1942. október 25.
02:50[2]
A flotta[3]
irányt vált 300 fokra.
06:03
Reggeli keresésre indult 18 VSB,
3 VSB-t átcsoportosítottunk a Hornet[4]-ra,
és létrehoztunk egy belső légi járőrt [a két anyahajó közti légtér figyelésére
szolgálhatott - HG].
06:37
Légi harci csoportot alakítottunk ki (8 VF), és átküldtünk 2 VTB-t a Hornet-ra.
08:00
A reggel 8 órai pozíciónk: Déli szélesség: 10º 24.4', keleti
hosszúság: 170º 14.0'.
10:08
A kereső csoport visszatért.
12:00
12 órai pozíciónk: Déli szélesség:
10º 00.4', keleti hosszúság: 170º 14.0'. Irány és sebességkorrekció 12 órakor
[megtörtént], Október 24-én az irány [átlagban] 342 fok volt, a sebesség 10.9
csomó.
12:19
Az F-14-es [számú repülőgép]
kényszerleszállást hajtott végre, átjutott az akadályokon[5] és
belerohant a Fly One[6]-on parkoló repülőgépekbe. Nekiütközött
egy SBD-nek [SBD Dauntless bombázórepülő], és több rakodó megsérült. Nincsenek
halottak, de sokan megsérültek. A gép leszállóhorga nem volt kiengedve.
12:45
A flotta irányt vált 245 fokra.
13:30
Kontakt a japán erőkkel,
összetétele: 2 BB, 2 CA, 2 CL és DD, [helyzetük:] DSz: 08º 05', KH: 145º,
sebességük 25 csomó.
13:42
Sebesség növelése 27 csomóra.
14:48
20 SBD indítása keresésre,
visszatért 19:02-kor.
15:25
Elindítunk 5 VSB-t és 7 VTB-t
támadásra, és 11 VF-et kíséretül.
20:00
A 20 órai pozíciónk: DSz.: 10º
05.4', KH: 169º 28.3'.
20:09
Leszállt
minden levegőben lévő repülőgépünk két VT-t és 2 VTB-t, illetve 1 VF-et, amely
a vízben landolt.
20:28
Sebesség
23 csomóra.
22:15
A
flotta irányt vált 305 fokra.
[Feljegyezte:]
R.W. Ruble navigációs parancsnok.
A USS Enterprise alaprajza. |
1942. október 26.
05:50
Átmentem a parancsnoki szállásra.
06:12
Harci csoport alakítása (7 VF).
Visszatért 09:10-kor.
06:19
Hajnali felderítő csoport indítása
(16 VSB) a 235 foktól 000 fokig irányokban [átfésülni a tengert] 200 mérföld távolságig.[7]
Fegyverzet: 1 [db] 500 fontos[8]
bomba, gépágyúlőszer. Kontaktjelentés [azaz japán erőkre bukkantak] 7:30-kor az
Enterprise-ra, 2 BB, 1 CA, 7 DD a DSz. 08º 10', KH: 163º 55'-nál, irányuk
észak, sebességük 20 csomó. Ezt kiegészítő jelentés követi: irányuk nyugat,
sebességük 25 csomó. 07:50-kor [ismét] jelentés érkezett a felderítő
repülőgépekről: „2 CV[9] és
kísérőhajók DSz. 07º 05', KH. 163º 38'.”
Az ellenség vesztesége: két 500
fontos bombatalálat a Shokaku
osztályú repülőgép-hordozón[10],
S.B. Strong hadnagytól és C.B. Irvine zászlóstól, és egy lehetséges találat egy
ismeretlen cirkálón H.R. Burnett hadnagytól. Hét Zero[11]-t lőttek le a következők:
J.R. Lee főhadnagy, W.E. Johnson (kettőt), Carlow, C.H., Williams őrmester,
Gartner, N, Jr.[12]; egy Mitsubishi 97-es torpedóbombázó[13]
lelőve H.R. Burnett hadnagy által. Landolás 10:31 és 10:48 között.
06:21
Belső légi járőr kialakítása (3
VSB a Task Force 16[14]-ról
és 3 VSB a Task Force 17-ről). Landol 10:43-kor.
Felszállásra készen a gépek. (wikipedia) |
08:00
A reggel 8 órai pozíciónk: Déli szélesség: 8º 38.8', keleti
hosszúság: 166º 37.2'.
08:08
A flotta irányt vált 330 fokra.
Sebesség 27 csomóra.
09:02
Indítjuk a második harci
csoportot (12 VF).[15]
Ellenséges károk: 1 Aichi 99-es[16]
zuhanóbombázót és 1 Mitsubishi
torpedóbombázót lőtt le Pollock hadnagy, 1 zuhanóbombázót Feightner zászlós és
1 Zero-t Billo hadnagy.
Veszteségeink: 4 VF és 2 pilóta.
W.R. Kane főhadnagyot és Billo hadnagyot felvettük a vízről. L.J. Fulton zászlós
és J.e. Caldwell zászlós eltűntek. Leszállás: 10:50-12:51 között.
09:02
Támadó csoport indítása az
ellenséges hordozók elleni támadásra (8 VF, 3 VSB, 8 VTB, AGC).[17]
Fegyverzet: VF-ek bomba nélkül, VSB – 1000
fontos bomba, VTB torpedókkal, AGC – fényképező berendezések.
Az ellenséges károk:
Két 1000 fontos bombatalálat egy Konga osztályú csatahajón, G.G. Estes
hadnagy és H.N. Ervin hadnagy által. 1 lehetséges torpedótalálat egy Atago osztályú nehézcirkálón M.D.
Thompson hadnagy, R.G. Wyllie hadnagy és R.E. Oscar által. Ezzel egy időben a
négy vadászgép egy része ugyanezt a cirkálót lőtte, mintegy 1500 db 50-es
kaliberű lőszerrel. Ezen kívül 1 Zero-t
lőttek le a következő pilóták: Leppla hadnagy, Mead zászlós és Rhodes zászlós.
Szintén 1 Zero-t lőttek le Flatley
főhadnagy 4 vadászgépből álló csoportja, és 3 Zero-t a torpedóvetők.
Veszteségek:
4 torpedóvetőt lőttek le a
következő személyzettel: J.A. Collett főhadnagy, Nelson, T.C., Első osztályú repülős[18],
Nadison, S., J.M. Reed zászlós és első osztályú pilóta, Harrison, M.G.,
harmadosztályú pilóta, Glasser, M., haradosztályú repülős. AS következő két
legénységet a vízből halásztuk ki: R.K. Batten hadnagy, McMullen, J.F., egy
másodosztályú pilóta, Holgrim, R.S., másodosztályú repülős, M.D. Norton hadnagy,
Schneekle, W.M., harmadosztályú repülős, Gruble, harmadosztályú repülős. Két
VTB visszatérésük során kifogyván gázolajból, a vízen landolt. Személyzetüket
fedélzetre vettük: J.W. McConnaughhay hadnagy, Coffey, harmadosztályú repülős,
Bjorklund, harmadosztályú repülős, R.G. Wyllie hadnagy, Enberson, H.C.,
harmadosztályú repülős, Langworthy, harmadosztályú repülős. 3 VT-t pilótával
együtt lelőttek és elvesztek: J.A. Leppla hadnagy, A.E. Mead zászlós, R.E.
Rhodes zászlós.
Landolás:
VF-ek: 09:16-13:00
VSB-k: 13:07-13:19
VTB-k: 14:13-14:15
AGC: 14:22
09:31
A flotta megváltoztatja a
tengelyét 110 fokra.
09:34
1-V cirkálóalakzatot veszünk fel.[19]
09:40
Repülőgépeink 24 ellenséges
zuhanóbombázó közeledéséről jelentenek 280 fokos irányból.
09:41
Irányváltás 110 fokra.
Felkészülünk a légitámadás visszaverésére.
F4F Wildcat vadászgép előkészítése a felszállásra az Enterprise-on. (wikipedia) |
09:57
Indítjuk a harmadik harci
csoportot (11 vadászrepülőgép).
Ellenséges veszteségek:
Vejtasa hadnagy lelőtt 5 Mitsubishi 97-es torpedóbombázót, és 2 Aichi 99-es zuhanóbombázót. Gordon
zászlós lelőtt 2 zuhanóbombázót, Harris hadnagy 1 torpedóbombázót. Ruchlow
hadnagy leszedett 1 zuhanó- és 1 torpedóbombázót, Leder zászlós egy
zuhanóbombázót. Ezen kívül 6 torpedóbombázót és 1 zuhanóbombázót talán
lelőttünk.
Veszteségeink:
3 VF lelőve, két pilóta eltűnt.
Barnes zászlóst, Davis zászlóst és Long zászlóst a vízből húztuk ki.
Landolás: 12:19-14:25
10:11
Ellenséges repülőgépek a Hornet-et támadják.[20]
11:15
Az Enterprise-t zuhanóbombázók támadták meg. Radikális manőverezés.
Elől eltalált minket két bomba, több a közelben csapódott. A támadás 11:25
körül ért véget.
A légvédelem lelő egy Val zuhanóbombázót, de az Enterprise már megsérült. (wikipedia) |
11:27
Periszkópot jelentenek a hajó
jobb oldaláról. Elkerülő manőverek.
11:44
Tengeralattjárót jelentenek a
hajó jobb oldaláról. Elkerülő manőverek.
11:45
Az Enterprise-t torpedóvetők támadták meg. Minden torpedó elkerült
minket. A támadás befejeződik 11:55 körül.
12:00
12 órai pozíciónk: Déli
szélesség: 8º 48.4', keleti hosszúság: 167º 03.3'. Irány és sebességkorrekció
12 órakor [megtörtént], Október 25-én az irány [átlagban] 290 fok volt, a
sebesség 8.5 csomó.
12:22
Az Enterprise-t zuhanóbombázók támadták meg. Elkerülő manőverek.[21] Egy
nagyon közel csapódott be a hajó orrától jobbra. A támadás vége: 12:25 körül.
A kísérőhajók légvédelme védi az Enterprise-t a támadó repülőgépektől. (wikipedia) |
12:30
Az Enterprise-t zuhanóbombázók támadták meg. Elkerülő manőverek. A
támadás vége 12:34-kor. Nincs találat.
13:35
A flotta irányt változtat 123
fokra, sebesség 27 csomóra.
14:06
A negyedik harci csoport indítása
(25 VF a 10-es és 72-es vadászcsoportból). Nincs akció. Visszatérés 17:45-kor.
15:17
Az ötödik harci csoport indítása
(5 VF a 10-es és 72-es vadászcsoportból). Nincs akció. Landolás 17:45-kor.
15:34
Sebesség 23 csomóra.
16:07
Felszállnak a [fedélzeten lévő]
repülők, hogy helyet adjanak a visszatérő gépeknek (13 VSB – 4 az
Enterprise-ról, 9 a
Hornet-ről, pilóták a VB-8 és VS-8-ból). A gépek naplementekor szálltak le a
fedélzetre.
16:48
A flotta irányt vált 107 fokra.
17:04
Periszkópot jelentenek a
fedélzetről. Elkerülő manőverek.
17:34
A hatodik harci csoport indítása
(16 VF a 10-es és 72-es vadászcsoportból). Leszállás 18:54-kor.
19:00
1-es számú cirkáló alakzat
felvétele. Irány 102 fok, a csoport tengelye 140 fok, sebesség 20 csomó.
…”
Jegyzetek:
[1] Az Egyesült Államok Enterprise nevű anyahajója, becenevén a „nagy E” vagy „Szürke
szellem”, 1938. május 12-én állt szolgálatba, és végigharcolta az egész II.
világháborút, húsz harci csillagot nyert el, mivel ennyi ütközetben vett részt,
amellyel egyébként a valaha volt legsikeresebb amerikai hajó a történelemben.
[2] Az eredeti naplóban a greenwich-i idő is meg van
adva, aminek közlésétől eltekintünk, így minden esetben a helyi idő olvasható.
[3] Az
amerikai erők a csatában a következők voltak: 2 repülőgép-hordozó, 1 csatahajó,
6 cirkáló, 14 romboló, amely két Task Force-ra oszlott, melyeket a két anyahajó
irányította. Az Enterprise a Task
Force 16-ot vezette, a Hornet a Task
Force 17-et.
[4] A USS Hornet (CV-8) repülőgép-hordozóról van szó.
[5] Itt arról a kifeszített drótkötelekről van szó,
amelyeknek el kellett kapnia a leszálló gépekre szerelt horgot, annak gyors
lefékezéséhez.
[6] A Fly-One a felszálláshoz készülő gépek egyik
parkolóhelye.
[7] Az alábbi sorokban ennek a repülőcsoportnak a
tevékenységét, jelentéseit és harcait rögzíti a napló.
[8] 1
font = 0.45
kg .
[9] A csatában három japán
hordozó vett részt, a Shokaku, a Zuikaku anyahajók és a Zuiho könnyű hordozó.
[10] Ez ténylegesen is a Shokaku japán repülőgép-hordozó volt, bár a két hajóból álló hajóosztály
másik tagja, a Zuikaku is részt vett
a csatában.
[11] Mitsubishi A6M
„Zero” vadászgépekről van szó.
[12] A személynevek felsorolásai a naplóban igencsak
érdekesek, néhol csak rövidítés olvasható, máskor csak rendfokozat. A
feljegyzést készítő személy nyilvánvalóan nem ismerte még a teljes listát
pontosan annak rögzítésekor.
[13] Minden bizonnyal Mitsubishi
Ki-21-es közepes bombázógépről lehet szó.
[14] A Task Force-ok rendszerint egy (esetleg több)
repülőgép-hordozóból és kíséretéből álló bevetési csoportok voltak. Az US Navy
Task Force-ai 1-10-ig az Atlanti-óceánon, afelett a Csendes-óceánon szolgáltak
a II. világháború elején.
[15] Az alábbi sorokban ennek a csoportnak a működését
rögzíti a napló.
[16] Aichi D3A „Val”
zuhanóbombázóról van szó, amit a japánok eredetileg Type 99-nek neveztek.
[17] Nem találtam meg, hogy ez mi lehet, hivatalosan az
AGC Kétéltű hadihajó jele, de az nem lehet, mivel aligha csapott fel
repülőgépnek… Valószínűleg valamiféle speciális felderítő volt, mert a
fegyverzet leírásánál vele összefüggésben említenek fényképező berendezést. A
hadinapló a következő sorokban ennek a csoportnak a működését összegzi röviden.
[18] A.R.M.c van írva, ami az „Airman firsct class”
rövidítése, ma őrmesternek mondanánk.
[19] Ez nyilván a flotta központi anyahajóját védendő
alakzatot rendelte el az azt körülvevő hadihajók számára.
[20] Ellentétben az Enterprise-sal
a Hornet nem úszta meg sérülésekkel,
mivel a másik hordozó olyan súlyos károkat szenvedett, hogy ki kellett üríteni,
majd a kegyelemdöfést a japán Akigumo
romboló adta meg neki október 27-én, torpedóval.
[21] Légitámadás esetén az eljárás cikk-cakk alakban
történő haladás volt, gyakori irányváltással.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése