Harcjelentések a USS Yorktown-ról
1. Korall-tenger, Tulagi 1942. május 2-4.
A USS Yorktown SBD-3-as Dauntless zuhanóbombázói Tulagi felett, 1942. május 4. (USNA, 80-G-20515) |
A dokumentum közlése során több helyen nem lehetett szó szerint átültetni – legalábbis én nem voltam képes – magyarba a tengerészeti szlenget, ezért elnézést, de igyekeztem az eredetit a tőlem telhető legnagyobb hűséggel visszaadni. A dokumentumokban dőlt betűtípussal jelzem a nyomtatott sablonon levő szöveget, míg a rávezetett tartalmat normál betűtípussal írom, ahogy ott is áll. A tördelést itt-ott az olvashatóság megkönnyítésére megváltoztattam. Ahol lehet az adott szavakkal próbálom visszadni az eredetit. []-ben a saját kiegészítéseim lesznek az értelmezés megkönnyítése és a rövidítések feloldása végett. A szakzsargon rövidítéseit, mint a Hull-osztályozást a hajók tekintetében, minden esetben feloldom és zárójelben közlöm az eredeti kódot is.
|
1.
[Az 5. torpedóvető svadron (VT-5) tengeralattjáró elleni bevetése
Korall-tenger, 1942. május 2. 16:15]i
Bizalmas
U. S. Repülőgép[ek számára] – Ellenség elleni bevetés
Utasítás
a.) Kitöltendő az egység parancsnoka által közvetlenül minden bevetést vagy ellenséggel szembeni hadműveletet követő leszállás után.
b.) Ne „hamisítson”ii a jelentésben! - Ha nincs ésszerű pontossággal megbecsülhető adat, húzza ki azt, amellyel nem rendelkezik!
1. Dátum: 1942. május 2. Szélességi fok: D. 16-04 Hosszúsági fok: K 162-18iii Idő: 16:15 Időzóna: -11 ½
2. Időjárás: általánosan jó. Látótávolság 15 mérföld. A tenger [hullámzás] közepes vagy heves.
3. Jelentés tevő egység: Ötödik torpedóvető svadroniv (USS Yorktown) Repülőgép típusa: TBD-1v
4. A hadművelet természete: Felderíteni és ha lehetséges, megsemmisíteni az ellenséges tengeralattjárót, amelyet korábban a felderítőink észleltek.
5. Konkrét cél: tengeralattjáró elleni támadás mélyvízi bombákkal.
6. Bevetett erők (beleértve típus és jelölés):
Saját: 3 torpedóbombázó (TBD-1)
Ellenség: 1 tengeralattjáróvi
7. Támadás típusa (saját): alacsony magasságról történő támadás mélyvízi bombákkal (2 gépenként)
8. Ellenség taktikája: Az ellenség lemerült meglátva a repülőket.
9. A bevetés rövid leírása (benne a kapcsolatfelvétel magassága, távolsága. A kioldás magassága és iránya, és a hazatérés): Lásd a 16. pont alatt!
10. Alkalmazott fegyverek:
Saját: MK XVII mélyvízi bombák, MK XXIV gyújtóval.
Ellenség: semmi.
11. Alkalmazott kitérő manőverek: nincs
12. Felhasznált lőszer (beleértve típusát, gyújtó beállítását. Írja be a nem robbant bombákvii számát!): Hat (6) MK XVII mélyvízi bomba MK XXIV gyújtóval. A gyújtók 50 láb mélységre voltak beállítva. Besült bomba nem volt.
13. Eredmények:
(biztosak:) -
(becsült:) Hihetőleg, a tengeralattjáró elsüllyedt vagy súlyosan megsérült.viii
14. Károk a saját repülőgépeken: nincsenek
15. Tengeralattjáró elleni támadás esetén [kitöltendő]
a.) A tengeralattjáró a felszínen volt megfigyelhető
b.) A támadás iránya a tengeralattjárótól: hátulról.
c.) Eltelt idő az első észlelés és az első bomba robbanása között: 1 ½ – 2 perc
d.) A tengeralattjáró mely része volt látható a bomba kidobásakor: A periszkóp volt észlelhető, mikor a pilóta megkezdte a végső megközelítést. A bombázók nem látták a periszkópot, mikor kivetették a bombákat.
e.) A tengeralattjáró utolsó észlelése és a bomba robbanása között eltelt idő: 30-45 másodperc.
f.) Becsült távolság a tengeralattjáró, vagy annak utolsó észlelt jele és a bomba robbanások helye között: Lásd a 16. pontban közölt vázlatot!
16. Megjegyzések (Használjon fel további lapokat, ha szükséges. Készítsen durva vázlatot, amennyiben hasznos.):
16:13-kor tengeralattjáró volt megfigyelhető a törzs bal oldalától mintegy négy-ötezer lábra. A szakaszunk ekkor nagyjából 1000 láb magasan repült. Ezt a helyet 25 mérföldnyire becsülöm 18º-os irányban a Yorktown 16:00-ás pozíciójától. Észlelve a tengeralattjárót, szakaszomat azonnal lépcsőzetesen alakzatba rendeztem és ellene fordítottam. A két szárnyomhozix tartozó repülőgép oszlopban követett hátulról. A tengeralattjáró merülni kezdett, de a periszkópja még látható volt ráközelítésem utolsó szakaszában. Hátulról közelítettem meg a tengeralattjárót, nagyjából 50 láb magasságban. Bombavetőmx a bombatárolóxi vezérlőjéből dobta ki a bombákat. Ezután élesen kanyarban felhúztam [a gépet], megfigyelni a csobbanást. Az első bomba mintegy negyven-ötven lábnyira robbant a hely mögött, ahol a tengeralattjárót sejtettem, a második bomba tíz-húsz lábnyira előtte robbant. A második gépből kidobott bombák közvetlenül az enyémek előtt robbantak, a harmadik gépből kivetett bombák pedig a második számúé előtt. Úgy hiszem, minden bomba – az elsőként kidobottat nem számítva – nagyon közel robbanhatott a tengeralattjáróhoz. Utasítottam a szakaszom repülőit, hogy maradjanak a tengeralattjáró közelében, én pedig visszatértem a hordozóra jelentéstételre és utasításokért.
Thomas B. Ellisonxii hadnagy (1. osztályú), USN
aláírás
|
[Az 5. torpedóvető svadron (VT-5) bevetése a japán inváziós flotta ellen
Tulagi, 1942. május 4. 8:50]xiii
Bizalmas
U. S. Repülőgép[ek számára] – Ellenség elleni bevetés
Utasítás
a.) Kitöltendő az egység parancsnoka által közvetlenül minden bevetést vagy ellenséggel szembeni hadműveletet követő leszállás után.
b.) Ne „hamisítson” a jelentésben! - Ha nincs ésszerű pontossággal megbecsülhető adat, húzza ki azt, amellyel nem rendelkezik!
1. Dátum: 1942. május 4. Szélességi fok: 09º-00' D Hosszúsági fok: 160º-00' Dxiv Idő: 08:50 LZT Időzóna: -11 ½
2. Időjárás: Heves széllökések a hajó és a célpont között. A célpontnál kiváló.
3. Jelentés tevő egység: Ötödik torpedóvető svadronxv (USS Yorktown) Repülőgép típusa: TBD-1 (12 repülőgép)
4. A hadművelet természete: Torpedótámadás a szállítóhajókból és az azokat támogató hadihajókból álló japán inváziós erők ellen Tulaginál.
5. Konkrét cél: A hadihajók voltak az elsődleges célpontok, a szállítóhajók a másodlagos célpontok.
6. Bevetett erők (beleértve típus és jelölés)
Saját-ellenség: 3 repülőgép - 1 nagy szállítóhajó [ellen], 2 repülőgép - 1 nagy szállítóhajó [ellen], 7 repülőgép - 2 romboló (DD)xvi és 1 könnyűcirkáló (CL) [ellen, melyek] egy tömbben [voltak].
7. Támadás típusa (saját): A kikötőben lévő szűk hely miatt minden repülőgép önállóan támadott. Egyénileg géppuskáztákxvii a kisebb hajókat és csónakokat.
8. Ellenség taktikája: Nem volt, láthatóan nem voltak ilyenek [=ellenintézkedések] folyamatban, teljes volt a meglepetésük.
9. A bevetés rövid leírása (benne a kapcsolatfelvétel magassága, távolsága. A kioldás magassága és iránya, és a hazatérés): Minden torpedót közelről oldottunk ki (500-1000 láb), nagyjából 50 láb magasságból. A támadás és a visszavonulás iránya nem adható meg, mert minden gép maga határozta meg melyik a legkedvezőbb helyzethez vezető megközelítés a maga számára.
10. Alkalmazott fegyverek:
Saját: MARK XIII torpedók, rögzített és mozgatható .30 kaliberű géppuskák
Ellenség: különböző kaliberű légelhárító ágyúk, plusz légvédelmi tűz a parton lévő ágyúkból.
11. Alkalmazott kitérő manőverek: A megközelítés az elszórt cumulus felhőkön, és a kikötőt övező hegyeken keresztül [=takarásában] történt meg. A távozás maximális sebességgel történt, és gyors emelkedéssel, hogy kivonjuk magunkat az ellenséges légelhárító tűz alól.
12. Felhasznált lőszer (beleértve típusát, gyújtó beállítását. Írja be a nem robbant bombák számát!):
11 MK XIII torpedó (beállítva 10 láb mélységre), 1 gép nem vetette ki.
306 db .30-as kaliberű lőszer rögzített géppuskához
540 db .30-as kaliberű lőszer mozgatható géppuskához
13. Eredmények:
(biztosak:) 2 találat egy (1) szállítóhajón, öt (5) 3xviii találat az egy fészekben lévő 2 rombolón és 1 könnyűcirkálón.
(becsült:) -
14. Károk a saját repülőgépeken: Az 5-T-11-es számú gépen kis kaliberű golyók okozta találatok, amelyek leszakították a csűrőlapokhoz vezető kábelköteget tartó konzolt. A gépet hazatérést követően kijavították.
15. Tengeralattjáró elleni támadás esetén [kitöltendő]
a.) A tengeralattjáró a - volt megfigyelhető
b.) A támadás iránya a tengeralattjárótól: -
c.) Eltelt idő az első észlelés és az első bomba robbanása között: -
d.) A tengeralattjáró mely része volt látható a bomba kidobásakor: -
e.) A tengeralattjáró utolsó észlelése és a bomba robbanása között eltelt idő: -
f.) Becsült távolság a tengeralattjáró, vagy annak utolsó észlelt jele és a bomba robbanások helye között: -
16. Megjegyzések (Használjon fel további lapokat, ha szükséges. Készítsen durva vázlatot, amennyiben hasznos.): -
Joe Taylorxix hadnagy-parancsnok, US Navy
parancsnok, VT-5 svadron
aláírás
3.
[Az 5. torpedóvető svadron (VT-5) bevetése egy japán cirkáló ellen
Tulagi,xx 1942. május 4. 13:15]xxi
Bizalmas
U. S. Repülőgép[ek számára] – Ellenség elleni bevetés
Utasítás
a.) Kitöltendő az egység parancsnoka által közvetlenül minden bevetést vagy ellenséggel szembeni hadműveletet követő leszállás után.
b.) Ne „hamisítson” a jelentésben! - Ha nincs ésszerű pontossággal megbecsülhető adat, húzza ki azt, amellyel nem rendelkezik!
1. Dátum: 1942. május 4. Szélességi fok: D 09º-05' Hosszúsági fok: K 159º-50' Idő: 13:15 LZT Időzóna: -11 ½
2. Időjárás: A célpontnál jó, szeles és ködös a hajó és a célpont között.
3. Jelentés tevő egység: Ötödik torpedóvető svadron (USS Yorktown) Repülőgép típusa: TBD-1
4. A hadművelet természete: Torpedótámadás a Tulaginál lévő japán erők ellen.
5. Konkrét cél: Egy japán nehézcirkáló (CA) Tulagi előtt.
6. Bevetett erők (beleértve típus és jelölés)
Saját: 11 TBD-1-es repülőgép
Ellenség: (1) japán nehézcirkálóxxii
7. Támadás típusa (saját): Torpedótámadás osztályonkénti hullámokban.
8. Ellenség taktikája: Nagy sebességű manőverezés, hogy a támadás elkerülje a hajó fedélzetét.xxiii
9. A bevetés rövid leírása (benne a kapcsolatfelvétel magassága, távolsága. A kioldás magassága és iránya, és a hazatérés): Az első osztály (6 gép) a hajó baloldalán az orrxxiv felől támadt. A kivetési távolság 2000-3000 láb volt. A második divízió (5 gép) a támadást hajó orrának jobb oldalaxxv felől kezdte, de a legtöbb torpedó elment a hajó oldala mellett,xxvi ahogy a cirkáló elfordult.
10. Alkalmazott fegyverek:
Saját: MK XIII torpedók, rögzített és mozgatható .30 kaliberű géppuskák.
Ellenség: Különböző kaliberű légelhárító ágyúk.
11. Alkalmazott kitérő manőverek: Nem volt lehetséges. A svadront rendkívül messziről észlelték, és folyamatos tűz alatt állt a támadás előtt és alatt, valamint a visszavonulás során.
12. Felhasznált lőszer (beleértve típusát, gyújtó beállítását. Írja be a nem robbant bombák számát!):
11 MK XIII torpedó
1329 db .30-as kaliberű lőszer rögzített géppuskához
880 db .30-as kaliberű lőszer mozgatható géppuskához
13. Eredmények:
(biztosak:) Nem volt észlelt találat.
(becsült:) -
14. Károk a saját repülőgépeken:
1 repülőgép elveszett és nem tért vissza a támadásból.
1 repülőgépet gépfegyvertűzből találat ért, csekély kárt okozva.
15. Tengeralattjáró elleni támadás esetén [kitöltendő -HG-]
a.) A tengeralattjáró a - volt megfigyelhető
b.) A támadás iránya a tengeralattjárótól: -
c.) Eltelt idő az első észlelés és az első bomba robbanása között: -
d.) A tengeralattjáró mely része volt látható a bomba kidobásakor: -
e.) A tengeralattjáró utolsó észlelése és a bomba robbanása között eltelt idő: -
f.) Becsült távolság a tengeralattjáró, vagy annak utolsó észlelt jele és a bomba robbanások helye között: -
16. Megjegyzések (Használjon fel további lapokat, ha szükséges. Készítsen durva vázlatot, amennyiben hasznos.): A legtöbb rögzített és forgatható géppuska lőszere elfogyott egy japán egyfedelű hidroplán ellen, amely megtámadta a svadront a cirkáló elleni támadást követő összegyülekezés közben. A gépet nem sikerült lelőni.
Joe Taylorxxvii hadnagy-parancsnok, US Navy
a VT-5 svadron parancsnoka
aláírás
A USS Yorktown a Korall-tengeren, 1942. április (USNA, 80-G-640553) |
4.
[Az 5. felderítő svadron (VS-5) bevetése a japán inváziós flotta ellen
Tulagi, 1942. május 4. 7:05]xxviii
1. támadás
Bizalmas
U. S. Repülőgép[ek számára] – Ellenség elleni bevetés
Utasítás
a.) Kitöltendő az egység parancsnoka által közvetlenül minden bevetést vagy ellenséggel szembeni hadműveletet követő leszállás után.
b.) Ne „hamisítson” a jelentésben! - Ha nincs ésszerű pontossággal megbecsülhető adat, húzza ki azt, amellyel nem rendelkezik!
1. Dátum: 1942. május 4. Szélességi fok: D 9-07 Hosszúsági fok: K 160-10 Idő: 07:05 Időzóna: -11.5
2. Időjárás: Kitűnő repülési körülmények. Elszórt, töredezett felhők 4000 lábnál, nagyon töredezetten 15000 láb magasságnál.
3. Jelentés tevő egység: Ötödik felderítő svadronxxix Repülőgép típusa: SBD-3xxx
4. A hadművelet természete: Támadás az ellenséges inváziós erők ellen a Tulagi-öbölben, Salamon-szigetek
5. Konkrét cél: Hajók a kikötőben.
6. Bevetett erők (beleértve típus és jelölés)
Saját: 13 SBD-3-as repülőgép.
Ellenség: 1 könnyűcirkáló (CL) 2 rombolóval (DD) egy fészekben.
7. Támadás típusa (saját): Zuhanóbombázás.
8. Ellenség taktikája: Megleptük őket, nem volt ellenállás.
9. A bevetés rövid leírása (benne a kapcsolatfelvétel magassága, távolsága. A kioldás magassága és iránya, és a hazatérés): Indítás 07:05-kor, érkezés a kikötő fölé 08:05, távolság 80 mérföld. A zuhanóbombázás 19000 lábról kezdődött. Támadás 1 cirkáló és 2 romboló búvóhelye ellen. A kioldás magassága meghatározhatatlan. Visszavonulás északnyugat felé. Visszatérés a repülőgép-hordozóra és landolás 10:00-kor.
10. Alkalmazott fegyverek:
Saját: 13 [db.] 1000 fontos bomba 1/100xxxi másodperces késleltetésű gyújtóval.
Ellenség: Semmi a felemelésig. [Utána] Légelhárító tűz.
11. Alkalmazott kitérő manőverek: Nincs.
12. Felhasznált lőszer (beleértve típusát, gyújtó beállítását. Írja be a nem robbant bombák számát!):
Saját: 13 [db.] 1000 fontos bomba, Mk. 13. Nem figyeltünk meg fel nem robbant bombát.
13. Eredmények:
(biztosak:) Öt közvetlen találat, és számos közvetlenül mellette.
(becsült:) -
14. Károk a saját repülőgépeken:
Nincs.
15. Tengeralattjáró elleni támadás esetén [kitöltendő -HG-]
a.) A tengeralattjáró a - volt megfigyelhető
b.) A támadás iránya a tengeralattjárótól: -
c.) Eltelt idő az első észlelés és az első bomba robbanása között: -
d.) A tengeralattjáró mely része volt látható a bomba kidobásakor: -
e.) A tengeralattjáró utolsó észlelése és a bomba robbanása között eltelt idő: -
f.) Becsült távolság a tengeralattjáró, vagy annak utolsó észlelt jele és a bomba robbanások helye között: -
16. Megjegyzések (Használjon fel további lapokat, ha szükséges. Készítsen durva vázlatot, amennyiben hasznos.):
Lásd a következő lapon lévő durva vázlatot!
A távcsöves megfigyelő és a szélvédő nagyon erősen párásodott a zuhanás során, a párásodás 7000 láb magasságában kezdődött. Sok pilóta emiatt kénytelen volt magasról kioldani.
Eredeti szándék szerint a támadás célpontja két kezdettől látható teherhajó (AK) volt. Az utolsó percben lett észlelhető a cirkáló (CL) és a rombolók (DD) fészke a keskeny felhősávon keresztül 3000 lábnál, és a célpont megváltozott.
W. O. Burch Jr.xxxii
aláírás
Vázlat a 4. dokumentum végén |
5.
[Az 5. felderítő svadron (VS-5) bevetése a japán inváziós flotta ellen
Tulagi, 1942. május 4. 12:40]xxxiii
2. támadás
Bizalmas
U. S. Repülőgép[ek számára] – Ellenség elleni bevetés
Utasítás
a.) Kitöltendő az egység parancsnoka által közvetlenül minden bevetést vagy ellenséggel szembeni hadműveletet követő leszállás után.
b.) Ne „hamisítson” a jelentésben! - Ha nincs ésszerű pontossággal megbecsülhető adat, húzza ki azt, amellyel nem rendelkezik!
1. Dátum: 1942. május 4. Szélességi fok: D 9-07 Hosszúsági fok: K 160-10 Idő: 07:05 Időzóna: -11.5
2. Időjárás: Kitűnő repülési feltételek. Alacsony, szétszórt felhőzet 3000 lábnál, magas elszórt felhők 12000-14000 lábnál.
3. Jelentés tevő egység: Ötödik felderítő svadron Repülőgép típusa: SBD-3
4. A hadművelet természete: Támadás az ellenséges inváziós erők ellen a Tulagi kikötőjében és közelében, Salamon-szigetek
5. Konkrét cél: Hajók Tulagi térségében.
6. Bevetett erők (beleértve típus és jelölés)
Saját: 13 SBD-3-as.
Ellenség: Egy nehézcirkáló (CA) és egy hidroplán vadászgép (type 97xxxiv).
7. Támadás típusa (saját): Zuhanóbombázás.
8. Ellenség taktikája: Cikkcakk, légelhárító tűz.
9. A bevetés rövid leírása (benne a kapcsolatfelvétel magassága, távolsága. A kioldás magassága és iránya, és a hazatérés): Indítás 11:40-kor. Érkezés Tulagihoz 12:40, magasság 11000 láb, távolság a saját erőktől 100 mérföld. 12:42-kor zuhanóbombázás az ellenséges nehézcirkáló ellen a kikötőn éppen hogy kívül, északnyugati irányba. Bomba kioldása 2500 láb magasságban, rábukás északi irány felé. Felhúzás után az osztály elfogott és lelőtt egy ellenséges vadászgépet. Visszatértünk a nehézcirkálóhoz, majd megkezdtük a hazatérést északnyugat felé. Landolás a fedélzeten 14:00-kor.
10. Alkalmazott fegyverek:
Saját: 13 [db.] Mk 13-as 1000 fontos bomba 1/100-os másodperces késleltetésű gyújtóval.
Ellenség: Légelhárító ágyúk, 3”-osnak becsülve.xxxv
11. Alkalmazott kitérő manőverek: Nincs.
12. Felhasznált lőszer (beleértve típusát, gyújtó beállítását. Írja be a nem robbant bombák számát!):
Saját: 13 [db.] Mk 13-as 1000 fontos bomba, 2000 [db] .50-es kaliberű, 1000 [db] .30-as kaliberű [lőszer]. Besült [bomba] nem volt megfigyelhető.
13. Eredmények:
(biztosak:) 2 közvetlen találat. Egy hidroplán vadászgép lelövése.
(becsült:) 1 további közvetlen találat. Számos alig tévesztett célt.
14. Károk a saját repülőgépeken:
Két gép kissé megsérült (golyó ütötte lyukak a szárnyakon és a törzsön, egy motor megsérült 7.7 mm-es találatától).
15. Tengeralattjáró elleni támadás esetén [kitöltendő -HG-]
a.) A tengeralattjáró a - volt megfigyelhető
b.) A támadás iránya a tengeralattjárótól: -
c.) Eltelt idő az első észlelés és az első bomba robbanása között: -
d.) A tengeralattjáró mely része volt látható a bomba kidobásakor: -
e.) A tengeralattjáró utolsó észlelése és a bomba robbanása között eltelt idő: -
f.) Becsült távolság a tengeralattjáró, vagy annak utolsó észlelt jele és a bomba robbanások helye között: -
16. Megjegyzések (Használjon fel további lapokat, ha szükséges. Készítsen durva vázlatot, amennyiben hasznos.):
Lásd a következő lapon lévő durva vázlatot!
A zuhanóbombázás 11000 lábról volt megkezdve, hogy elkerüljük a távcső párásodását, amely az előző támadás során nagyon komoly volt.
A cirkálón a bombázást követően lassulás, csaknem megállás volt megfigyelhető.
Az ellenséges hidroplán vadászgép rendkívüli módon manőverezhető volt, és a pilóta nagyon jól vezette. Olyan manőverek után, mint a gyors hurok, vagy a hirtelen fél S-kanyar, a hátsó széken ülő lövész végül lelőtte.
W. O. Burch
aláírás
A VS-5 12:40-es bevetésének vázlata |
6.
[Az 5. felderítő svadron (VS-5) bevetése a japán inváziós flotta ellen
Tulagi, 1942. május 4. 15:30]xxxvi
3. támadás
Bizalmas
U. S. Repülőgép[ek számára] – Ellenség elleni bevetés
Utasítás
a.) Kitöltendő az egység parancsnoka által közvetlenül minden bevetést vagy ellenséggel szembeni hadműveletet követő leszállás után.
b.) Ne „hamisítson” a jelentésben! - Ha nincs ésszerű pontossággal megbecsülhető adat, húzza ki azt, amellyel nem rendelkezik!
1. Dátum: 1942. május 4. Szélességi fok: D 9-07 Hosszúsági fok: K 160-10 Idő: 15:30 Időzóna: -11.5
2. Időjárás: Átlagos repülési feltételek. Töredezett felhőzet 5000 lábnál.
3. Jelentés tevő egység: Ötödik felderítő svadron Repülőgép típusa: SBD-3
4. A hadművelet természete: Támadás az ellenséges inváziós erők ellen a Tulagi kikötőjében és közelében, Salamon-szigetek
5. Konkrét cél: Hadihajók vagy csapatszállító hajók a térségben.
6. Bevetett erők (beleértve típus és jelölés)
Saját: 12 SBD-3-as.
Ellenség: Egy nagy teherhajó (AK), egy kicsi járőrhajó, kb. 500 tonna vízkiszorítással.
7. Támadás típusa (saját): Zuhanóbombázás és géppuskázás.
8. Ellenség taktikája: Nincs, kivéve cikk-cakk, és elfordulás a kis járőrhajó részéről, amikor megtámadtuk.
9. A bevetés rövid leírása (benne a kapcsolatfelvétel magassága, távolsága. A kioldás magassága és iránya, és a hazatérés): Indítás 14:30-kor. Érkezés Tulagi térségébe 15:30. Távolság 100 mérföld. Zuhanóbombázás a nagy szállítóhajó (AK) ellen 10000 láb magasságról. Kiemelés után gyülekezés, majd támadás a kis járőrhajó ellen a külső öbölben géppuskázással (idő: 15:40-15:45).
10. Alkalmazott fegyverek:
Saját: 12 [db.] Mk 13-as 1000 fontos bomba 1/100-os másodperces késleltetésű gyújtóval.
Ellenség: Légelhárító tűz a szállítóhajóról.
11. Alkalmazott kitérő manőverek: Nincs.
12. Felhasznált lőszer (beleértve típusát, gyújtó beállítását. Írja be a nem robbant bombák számát!):
Saját: 12 [db.] Mk 13-as 1000 fontos bomba. Nem figyeltünk meg besültet. 3600 [db] .50-es kaliberű [lőszer].
13. Eredmények:
(biztosak:) Egy közvetlen találat, egy nagyon közel robbant [a célhoz], számos alig tévesztett célt. A kis hajót elsüllyesztette a géppuskatűz.
(becsült:) -
14. Károk a saját repülőgépeken:
Két gép kissé megsérült (golyó ütötte lyukak a szárnyakon és a törzsön, egy motor megsérült 7.7 mm-es találatától).
15. Tengeralattjáró elleni támadás esetén [kitöltendő -HG-]
a.) A tengeralattjáró a - volt megfigyelhető
b.) A támadás iránya a tengeralattjárótól: -
c.) Eltelt idő az első észlelés és az első bomba robbanása között: -
d.) A tengeralattjáró mely része volt látható a bomba kidobásakor: -
e.) A tengeralattjáró utolsó észlelése és a bomba robbanása között eltelt idő: -
f.) Becsült távolság a tengeralattjáró, vagy annak utolsó észlelt jele és a bomba robbanások helye között: -
16. Megjegyzések (Használjon fel további lapokat, ha szükséges. Készítsen durva vázlatot, amennyiben hasznos.):
Lásd a következő lapon lévő durva vázlatot!
A géppuskázás rendkívül hatékony kisebb hajók ellen.
W. O. Burch Jr.
aláírás
Vázlat a bevetésről a jelentés végén |
7.
[Az 5. bombázó svadron (VB-5) bevetése a japán inváziós flotta ellen
Tulagi, 1942. május 4. 9:00]xxxvii
Bizalmas
U. S. Repülőgép[ek számára] – Ellenség elleni bevetés
Utasítás
a.) Kitöltendő az egység parancsnoka által közvetlenül minden bevetést vagy ellenséggel szembeni hadműveletet követő leszállás után.
b.) Ne „hamisítson” a jelentésben! - Ha nincs ésszerű pontossággal megbecsülhető adat, húzza ki azt, amellyel nem rendelkezik!
1. Dátum: 1942. május 4. Tulagi kikötő Idő: 9:00 Időzóna: -11.5
2. Időjárás: Szétszórt felhőzet 9000 lábnál. Szél: 135º [irányból] - 22 csomó [sebességgel]
3. Jelentés tevő egység: Ötödik felderítő svadron Repülőgép típusa: SBD-3
4. A hadművelet természete: Zuhanóbombázás az ellenséges (japán) hajók ellen Tulaginál, kikötő, Salamon-szigetek. Célpontok – teherhajó (AK), hidroplán szállító (AV),xxxviii romboló (DD).
5. Konkrét cél: 1. osztály – teherhajó (AK), 2. osztály – hidroplán szállító (AV),xxxix 3. osztály – teherhajó (AK), hidroplán szállító (AV), romboló (DD). Géppuskázás - hidroplán.
6. Bevetett erők (beleértve típus és jelölés)
Saját: 15 SBD-3-as
Ellenség: teherhajó (AK), hidroplán szállító (AV), romboló (DD), hidroplán a vízen
7. Támadás típusa (saját): Zuhanóbombázás és géppuskázás.
8. Ellenség taktikája: Azonnali elindulás. Mérsékelt, de hatástalan légelhárító tűz légvédelmi ágyúkból és automata fegyverekből.
9. A bevetés rövid leírása (benne a kapcsolatfelvétel magassága, távolsága. A kioldás magassága és iránya, és a hazatérés): Rácsapás 10000 láb magasról a szél és a nap felől. Kioldás 2500 lábnál. Visszavonulás szélirányba a légvédelmi ágyúk hatótávolságán kívülre. Az első osztály géppuskázta a vízről felszálló hidroplánt. 10 mérföld [távolság] a saját hordozótól (CV).
10. Alkalmazott fegyverek:
Saját: 15 SBD-3: 1000 fontos bombák, 2 [db] .50 kaliberű rögzített gépágyú, 1 [db] .30 kaliberű forgatható gépágyú
Ellenség: Légvédelmi ágyúk és automata fegyverek.
11. Alkalmazott kitérő manőverek: Elindulás.
12. Felhasznált lőszer (beleértve típusát, gyújtó beállítását. Írja be a nem robbant bombák számát!):
15 [db.] - 1000 fontos MK 21 bomba és 23-as gyújtó. Nincs besült.
400 [db] .50-es kaliberű [lőszer].
13. Eredmények:
(biztosak:) 1 Egy találat a hidroplán szállítón, 1 hidroplán elpusztult.
(becsült:) 2 lehetséges találat a hidroplán szállítón.
14. Károk a saját repülőgépeken:
Egy gép oldalkormánya és stabilizátora megsérült légelhárító ágyútól. Egy gép szárnyán 20 mm-es lyuk a tank külsején.
15. Tengeralattjáró elleni támadás esetén [kitöltendő -HG-]
a.) A tengeralattjáró a - volt megfigyelhető
b.) A támadás iránya a tengeralattjárótól: -
c.) Eltelt idő az első észlelés és az első bomba robbanása között: -
d.) A tengeralattjáró mely része volt látható a bomba kidobásakor: -
e.) A tengeralattjáró utolsó észlelése és a bomba robbanása között eltelt idő: -
f.) Becsült távolság a tengeralattjáró, vagy annak utolsó észlelt jele és a bomba robbanások helye között: -
16. Megjegyzések (Használjon fel további lapokat, ha szükséges. Készítsen durva vázlatot, amennyiben hasznos.): -
[...]xl
aláírás
A Yuzuki japán romboló igyekszik elkerülni az amerikai zuhanóbombázók támadását, 1942. május 4-én (USNA, 80-G-20540) |
Jegyzetek:
i NARA, a USS Yorktown jelentései. A16-3/(OP-10Rd) SN 071 Mikrofilmszám: 40567. p. 3-4
ii Az angolban „gun deck” áll, amely szó szerint ágyúfedélzetet jelent, de a tengerészeti szlengben a jócskán felülbecsült, kijavított számokra utal, amely meghamisítja, elfedi (mint ahogy az ágyúfedélzet sem látható) a valós adatokat.
iii A helyszín Vanuatutól/Új-Hebridáktól nyugatra található a Korall-tengeren.
iv A VT-5 jelzésű alakulat.
v TBD-1, azaz Douglas TBD Devastator.
vi A B-1 típusú 2584 tonnás I-21 japán tengeralattjárót észlelték a felderítők 1942. május 2-án, parancsnoka Kandzsi Macumura volt.
vii Angolul: duds.
viii Az I-21-nek valóban a közelében robbantak a kivetett bombák, ám a hajó minden rázkódás dacára komolyabb sérülés nélkül vészelte túl az amerikai támadást. Lásd: Robert C. Stern: Scratch one Flattop. Bloomington, 2019. 95.o.
ix Angolul: wing.
x A háromszemélyes repülőgépben középen ülő bombavető/bombázó oldotta ki a bombát támadáskor.
xi Vagyis nem szárny alá volt felfüggesztve, hanem a bombatárból (Bomber's bay) dobták ki.
xii Thomas Ballard Ellison (1914-?) hadnagy, a Tulagi szigetnél és a Korall-tengeri csatában nyújtott teljesítményéért Medal of Honor-ral (Becsület érdemérem) tüntették ki, amely a legmagasabb kapható amerikai katonai kitüntetés.
xiii NARA, a USS Yorktown jelentései. A16-3/(OP-10Rd) SN 071 Mikrofilmszám: 40567. p. 5-6
xiv A Salamon-szigetek mellett közvetlenül. Soghonara szigetétől nyugatra.
xv VT-vel a torpedóvető egységeket jelölték, ez a VT-5-ös svadron.
xvi A DD a rombolók, a CL a könnyűcirkálók jelzése volt az akkoriban használt amerikai Hull-féle osztályozásban.
xvii Angolul: „strafing”.
xviii Nem tudtam teljesen értelmezni, mit akart írni a jelentés, talán azt, hogy öt találat volt a három hajón?
xix Joseph Taylor (1906-?) hadnagy, a VT-5 parancsnoka, háromszor kapta meg a Haditengerészeti keresztet (Navy Cross).
xx A Salamon-szigetek egyike, melyet a japán erők 1942. május 3-4-én foglaltak el.
xxi NARA, a USS Yorktown jelentései. A16-3/(OP-10Rd) SN 071 Mikrofilmszám: 40567. p. 7-8
xxii Úgy tűnik az amerikai torpedóvetők a valóban meglehetősen impozáns, 4290 tonnás Okinoshima aknarakót nézték cirkálónak, amely a Tulagi sziget invázióját vezető Sima Kijohide ellentengernagy zászlóshajójaként funkcionált.
xxiii Szó szerint „szélességét” (Beam).
xxiv Szaknyelven, „port bow”. Tulajdonképpen a hajó baloldali elejét jelenti, óralap alapján mondjuk a 9 és 12 közötti részt, ahol a hajó orra a 12-nél van.
xxv „Starboard bow”, ha itt is óralaphoz hasonlítjuk, akkor a 12 és 3 óra közötti terület.
xxvi Itt is egy tengerészeti szakzsargon áll, az „abaft”, amit nehéz magyarul visszaadni, a hajó oldalának felezője mögötti rész.
xxvii Joseph Taylor (1906-?) hadnagy, a VT-5 parancsnoka, háromszor kapta meg a Haditengerészeti keresztet (Navy Cross).
xxviii NARA, a USS Yorktown jelentései. A16-3/(OP-10Rd) SN 071 Mikrofilmszám: 40567. p. 9-11
xxix A VS-5-ös jelzésű egység.
xxx Az SBD-3 Dauntless zuhanóbombázó megnövelt védelemmel rendelkező változata.
xxxi Azaz a becsapódást követően 0.01 másodperccel robban.
xxxii William O. Burch, Jr. (1904-) Hadnagy, a VS-5 felderítő svadron parancsnoka, sokszorosan kitüntették a háborúban nyújtott teljesítményéért.
xxxiii NARA, a USS Yorktown jelentései. A16-3/(OP-10Rd) SN 071 Mikrofilmszám: 40567. p. 12-14
xxxiv A Nakajima Ki-27-es „Nate” vadászgépről van szó, pontosabban annak vízről működő változatáról, amely a szövetségeseknél az „Adam” becenevet kapta „Nate” helyett. 1937-ben állították szolgálatba, ekkor már elavulóban volt.
xxxv A cirkálónak nézett Okinoshima aknarakó 2 db 80 mm-es légvédelmi ágyúval rendelkezett.
xxxvi NARA, a USS Yorktown jelentései. A16-3/(OP-10Rd) SN 071 Mikrofilmszám: 40567. p. 15-17
xxxvii NARA, a USS Yorktown jelentései. A16-3/(OP-10Rd) SN 071 Mikrofilmszám: 40567. p. 18-19
xxxviii Angolul „Seaplane tender”. Olyan hajó amely egy vagy néhány hidroplánt képes elsősorban felderítési célból vízre helyezni, hogy onnan szálljon fel. A két világháború között gyakori volt.
xxxix A hidroplán szállító hajó a japán Kamikawa Maru volt, egy 6863 tonnás 2 katapulttal rendelkező hajó, amely 12 hidroplánt vitt magával a fedélzetén.
xl Nem tudtam kibetűzni. Minden bizonnyal Wallace C. Short, a svadron parancsnoka.