Egy olyan korszakhoz értünk, amely női szempontból meglehetősen lehangoló a magyar történelemben, hiszen nagyon sokszor fordult elő 1387 és 1526 között, hogy a magyar uralkodóknak nem volt feleségük, vagy gyermektelenek maradtak. Zsigmond esetében erről szó sincs, meglehetősen vérbő férfiú volt - gondoljunk csak arra, hogy Hunyadi Jánost is Zsigmond ivadéknak tartotta a hagyomány, nem is biztos, hogy ok nélkül -, de mindössze egy lánya született. Zsigmond Lánya Erzsébet, férjének Albert királynak csak egy fiút szült, V. László, akinek viszont sem a házasság, sem gyermek nem adatott meg. Jagelló Ulászló szintén facéran adott randevút a halálnak 1444-ben Várnánál (hivatalosan elvette az özvegy Erzsébetet, de sohasem hálták el). Mátyás szintén - törvényes - utód nélkül hunyt el. Első felesége, Podjebrád Katalin ugyan fiúnak adott életet, de hamarosan a csecsemő és az ifjú édesanya is meghalt. Beatrix, a második neje, közismerten meddő volt. Hogy nem Mátyás miatt nem fogant gyermeket, arra az Edelpeck Borbálától született fia Corvin János a bizonyíték. A Jagelló dinasztia visszatérte reményt adott, hogy újra stabil család fejére kerül a korona, de ennek meg Mohács tett keresztbe. Nézzük tehát milyen nők jutottak középkori uralkodóinknak, utoljára. A Habsburg-korral már nem kívánok foglalkozni, egyfelől mert a középkor jobban érdekel, másfelől már szinte valamennyi hercegnőről és királynéról van hiteles festmény, amelyhez nem kell kommentár.
Ugyancsak nála láttam, hogy izzó rézre egy port hintett, amely a rézbe behatolt és a réz ezüsthöz hasonló lett. Ha azonban újra megolvasztották, ismét réz lett belőle. És ehhez hasonló mesterkedést még többet mutatott nekem.
Egy más alkalommal Crocus Martist, Crocus Venerist vett és egyéb porokkal keverte össze, s ezzel egyenlő arányban aranyat és ezüstöt cementált. A fém a megolvasztás után olyan volt, mint a legtisztább arany, de ha megolvasztották, újra elvesztette színét. Sok kereskedőt vezetett így félre. Amidőn én a sok csalást láttam, szemrehányást tettem neki. Börtönbe akart vetni, Isten azonban megsegített, mert békével távozhattam."[2]
Az a furcsa eset esett meg Jagelló Annával, II. Ulászló lányával, hogy először magyar hercegnő volt, majd királyné. A kis hercegnő okos és értelmes nőszemély volt, tudott magyarul, latinul, csehül és németül. I. Ferdinánd magyar király neje is lett, hiszen a Habsburg-Jagelló szerződés értelmében (melyet a magyar rendek egyébként nem fogadtak el) neki adták feleségül, aki ugyebár öccsét követi a magyar trónon. Jagelló Anna már egy új kor szülöttje, a portréfestészet ekkor kezd divatba jönni a térségben, így róla már egész sor festmény áll rendelkezésünkre és nem vagyunk ráutalva kicsi miniatúrákra vagy pecsétekre.
[1] Kulcsár Péter: A Jagelló-kor. Bp.: Gondolat, 1981. p.121.
Ezzel középkori szépségversenyünk véget ért. Időnként új információk tudtomra jutása esetén frissítem és bővítem a gyorsan összedobott arcképcsarnokot, de nem tervezek folytatást. Bár ki tudja...
Utoljára frissítve: 2014. április 28.
Cillei
Borbála magyar királyné, később német-római császárné
(?, 1390
körül – Melnik, 1451. VII. 11.)
Luxemburgi Zsigmond király első felesége halála után egy
darabig élvezte a nőtlen uralkodók gondtalan életét. Ám a nőtlenség éppen
gondterheltté tette a magyar urakat, hiszen így nem számíthattak –legalábbis
törvényes- örökösre. Új feleséget kerestek hát neki, aki meglepő módon
némiképpen rangon aluli személy lett, hiszen vazallusának, a feltörekvő Cillei
család Hermann nevű fejének lányát vette el, Cillei Borbálát (németben
Barbara). Ugyanakkor Borbála igen jeles ősökkel rendelkezett.
Mind Zsigmondról, mind Borbáláról már korukban köztudott
volt, hogy finoman szólva is kicsapongó életmódot folytattak, amit a királynak
még csak-csak elnéztek, de a királynőnek óvatosabbnak kellett volna lennie. Ma
a kutatók álláspontja megoszlik abban, hogy ténylegesen is hűtlenséget
követett-e el Borbála, de a bizonyítékok inkább azt sugallják, hogy igen.
Zsigmondról ez biztos…
Jean de Montreuil humanista tudós és magyarországi
követ szintén Zsigmondot hibáztatta az ügyért: „halandók között nem
volt engedékenyebb férj, mint ő, mert nem csak, hogy hagyta, hogy felesége azt
csináljon, amit akar, hanem még bátorította, hogy nyilvános táncokban vegyen
részt, minden férfival csevegjen, és oly nagy nyájassággal megérintse, hogy
nyíltan mondogatták, hogy aki nem ismeri őt, nem királynénak, hanem alantas
mesterséget űző nőnek tartaná.”[1]
Cillei Borbálát a közvélemény a
fentieknél fogva nem ölelte keblére (ellentétben mondjuk szeretőivel), kifejezetten
ateista alaknak tartja, aki kényszerű visszavonultságában például nekiállt
aranyat készíteni otthoni laboratóriumában. Nem tartozik ide, de képtelen
vagyok kihagyni, hogy ez a nő milyen nagyfokú érdeklődéssel fordult az alkémia
tudománya felé, és, hogy a szemtanú szerint milyen mesterien csapott be vele
embereket és váltotta anyagi haszonszerzésre. A már visszavonult királyné
Königraetzi lakosztályába Johann von Laaz járt, aki a következőt írta az ott
tapasztaltakról:
"Sokfelől hallottam, hogy a fenkölt emlékű Zsigmond
király neje a természettudományokban járatos, felkerestem őt és megnéztem kissé
művészetét. A feleletekben finom asszonyi ravaszság nyilvánult meg. Szemem
előtt vett kénesőt, arzént és más anyagot, amelyet megnevezni nem akart, és ebből
egy port készített, amelytől a réz fehér lett. Olyan arcot hagyott hátra, mint
az ezüst, de a kalapácsütést nem bírta el. Ezzel sok embert megcsalt.Ugyancsak nála láttam, hogy izzó rézre egy port hintett, amely a rézbe behatolt és a réz ezüsthöz hasonló lett. Ha azonban újra megolvasztották, ismét réz lett belőle. És ehhez hasonló mesterkedést még többet mutatott nekem.
Borbála királyné egy XV. századi kódexben. |
Egy más alkalommal Crocus Martist, Crocus Venerist vett és egyéb porokkal keverte össze, s ezzel egyenlő arányban aranyat és ezüstöt cementált. A fém a megolvasztás után olyan volt, mint a legtisztább arany, de ha megolvasztották, újra elvesztette színét. Sok kereskedőt vezetett így félre. Amidőn én a sok csalást láttam, szemrehányást tettem neki. Börtönbe akart vetni, Isten azonban megsegített, mert békével távozhattam."[2]
Nem szabad azonban elfelejteni,
hogy a középkor ellentétben a kora-újkorral még nem tartotta a boszorkányság
jelének az ilyesfajta kutatásokat (gondoljunk csak bele, hogy a hírhedten
katolikus II. Rudolf udvara volt az aranycsinálás központja a XVI. Század
végén). Borbála királyné például a Mária kultusz híve volt, így vallásossága
megkérdőjelezhetetlen.[3]
Cillei Borbála a Bellifortis című katonai műben, amely a XV. század első negyedében készült. |
Na, de térjünk rá a külsejére,
elvégre ez a témánk. Úgy tűnik Zsigmond választottja meglehetősen kedvező
megjelenéssel rendelkezett. A fennmaradt ábrázolások alapján egy szőke szépség
bontakozik ki előttünk, úgyhogy tipikusan németnek is tarthatnánk. Konrad
Kyeser Bellifortis című művében Zsigmond lovasábrázolása mellett megtaláljuk
Cillei Borbáláét is. A szőke asszony fehér paripán vágtat, egész ruháján pedig
a cillei ház színei és jelképei uralkodnak. A képen Borbála büszke tekintetű,
előreugró állkapoccsal, apró keblekkel és fehér bőrrel. Igazi női jelenség, ami nem csoda, hiszen itt Vénuszt jeleníti meg.
Már egészen fiatal királynéként
van ábrázolásunk, még ha nem is túl részletes, hiszen Ptujska Gora-i
zarándoktemplom főoltárára készült domborművön Mária lábánál megtaláljuk a
térdeplő Borbálát fején koronával.
Cillei Borbála térdel a Ptujska Gora-i oltár domborművén, amely az 1410-es években készült. |
Az 1440 körül készült Konstanzi
zsinatról készült krónika nagyon szép – és számunkra nagyon szerencsés -
ábrázolást hagyott ránk Zsigmond és udvartartása bevonulásáról a nevezetes
zsinatra 1414-ben. A királyné bevonulását külön is bemutatja, méghozzá lányával
együtt. A kép gyönyörűen ábrázolja a korabeli viseletet és a királyné
hajhálóval megkötött fürtjeit. Ravasz, mosolyra húzódó szája éles ellentétben
áll a bágyadt tekintettel. Vastag alsóajkával a rajzoló mintha jelezni akarta
volna a hölgy nem éppen makulátlan hírnevét. Itt inkább vörösesszőkének
látszik, de egy másik ábrázolása ugyanebben a műben aranyszínű hajjal történik,
amit más ábrázolások is megerősítenek.
Cillei Borbála bevonul Konstanz városába (Chronik des Konzils von Konstanz). |
Cillei Borbála trónszéken, szintén a Konstanzi zsinat krónikájából. |
Azt kell mondjuk, ő is a szép
királynék közé tartozott.
[2]
Szathmáry László: Alkémisták a magyar királyi udvarban. In.: Természettudományi
Közlöny, 1928.II.1. Interneten: http://www.kfki.hu/chemonet/hun/olvaso/histchem/alkem/kiralyi1.html
(2012.X.22.)
[3] http://www.historia.hu/archivum/2006/0602_02.htm
és Mályusz Elemér: Zsigmond király uralma Magyarországon. Bp.: Gondolat, 1984.
41. o.
Luxemburgi
Erzsébet magyar királyné, német-római császárné
(Visegrád,
1409.X.7. – Győr, 1442.XII.19.)
A kedves anyukához hasonlóan
igen erőteljes természetű asszony volt a lánya is, Luxemburgi Erzsébet.
Ugyanakkor a kortársak igen pozitív alaknak tekintették, legalábbis abból a
szempontból, hogy meglehetősen feslett erkölcsű szülei ellenére kifejezetten
erkölcsös és akaratos nőnek festik le. Sajnos eme jeles tulajdonságok magyar
szempontból inkább károsak voltak, hiszen utószülött fiának követelte a trónt –
hozzáteszem teljes joggal -, miután férje Albert meghalt. Mindez egy
gyakorlatilag 16 éven át tartó polgárháborúhoz vezetett. Számunkra, Győr
környékén élők számára azért is érdekes ő, hiszen itt hunyt el a Győri várban.
Erzsébet királyné Konstanzi bevonulása. |
Erzsébet megjelenésében anyjára
hasonlított, mindkét általam ismert kortárs ábrázolás meghökkentő azonosságokat
mutat. A Kontanzi zsinat krónikáját már említett Borbálánál, azon megjelenik
Erzsébet is. Az illuminátor csalt, hiszen a zsinat kezdetén Erzsébet mindössze
5 éves volt, míg az ábrázolás – amely 1440 körül készült – már a felnőtt nőt
ábrázolja. Ezen Erzsébet anyjával megegyező pompás ruhában vonul (anyja
vörösben, melyek a magyar színek a hermelin fehér bundájával együtt), haja
szintén – minden bizonnyal gyöngyökkel díszített – hálóban van. A XV. Század
elején divatba jövő hajhálóval a hosszúfürtös hajat fogták le, így
feltételezhetjük, hogy ilyen haja volt.[1] Erzsébet
is szőke volt, sőt úgy tűnik ebből, hogy még Borbálánál is világosabb szőke.
Arca szendén a föld felé néz, ellentétben büszke anyjával. Lényegesen
szimpatikusabb személynek ábrázolja Borbálánál.
Erzsébet királyné és férje Albert imádkozik a Klosterneuburgi oltárkép ábrázolásán. |
Van egy nagyon szép
ábrázolásunk Erzsébetről még, amely a Klosterneuburgi apátság oltárképén
található. Erzsébet férjével Alberttel imádkozik térdelve Máriához. Haja a már
ismert, hajhálóval főkötőszerűen illesztették a korona alá. A nagyon szép
ábrázolás lehetővé teszi, hogy ténylegesen is elképzeljük a királynét, mert
kellően részletes hozzá. Még azt is láthatjuk, hogy kék szeme volt. Szemöldöke
keskeny, enyhén ívelt, orra egyenes, szája finom vonalú, nőiesen telt.
Kifejezetten kellemes jelenség az ekkor 30 körül járó Erzsébet. Ugyanezt tanúsítja egy spanyol szemtanú, aki Erzsébetet igen szép, magas növésű hölgynek írja le.[2]
[1]
http://mek.oszk.hu/09100/09175/html/32.html
[2] Tardy Lajos: Régi hírünk a világban. Bp., 1979. 31.o.
[2] Tardy Lajos: Régi hírünk a világban. Bp., 1979. 31.o.
Aragóniai
Beatrix, magyar és cseh királyné
(Nápoly, 1457.XI.14. - Nápoly, 1508.IX.23.)
Egyik legnagyobb királyunk
legkevésbé sem szeretetreméltó feleségéhez érkeztünk, Mátyás nejéhez, Aragóniai
Beatrixhoz. Milyen volt az a nő, aki kétségkívül elbűvölte Mátyást (de nem
tette annyira vakká, mint néha mondják)?
Bonfini így ír: „[Mátyás]
mindenki szájáról azt hallotta, hogy termete hasonlíthatatlan, bája üdvösséges,
szemérme páratlan, nemessége ritka…”[1]
Ebből inkább az derül ki, hogy Mátyáshoz milyen hír jutott el a nápolyi
hercegnőről, mintsem az, hogy milyen volt. Bonfini szerint a magyarok hamar
megkedvelték Beatrixot (ez finoman szólva csúsztatás, zömük utálta…): „a
pannonok boldogságát erősen növelte Beatrix kedves és nyílt tekintetem akinek
gyönyörű homloka, magas szemöldöke, telt halántéka meg pirosló két orcája a
vidám szemekkel, arányos orra, formás szája oly ritka bájt kölcsönzött arcának,
hogy alakra és tartásra nézve minden porcikájában megfelelt Venusnak,
szemérmetességben Dianának, okosságban ékesszólásban Pallasnak.”[2] Van egy Francisco Laurana által készített
mellszobrunk Beatrixról, amely nagyjából abban az időben készülhetett, mikor
feleségül ment Mátyáshoz. Több Laurana szobrot és ábrázolást is Beatrixhoz
kötnek, több-kevesebb joggal és mindegyik nagyon igényes és szép munka. Az
ábrázolások a magas szemöldökről és arcról megfeleltethetőek a Bonfini-féle
leírásnak, de Dümmertnek kétségtelenül igaza van abban, hogy Laurana szobrai
sok szempontból egy kaptafára készültek és mindegyik megkapja a művész által
kedvelt ábrándos arckifejezést.
Francesco Laurana festett mellszobra Beatrixról, 1476 körül (ekkor 23 éves). |
Beatrix szobra szintén Lauranatól, a new yorki Frick Colletion gyűjteményéből. |
Ugyanaz a mellszobor oldalról. |
Ugyanakkor amit ír a Mesék Mátyás királyról
sorozatból is ismert másik arcképről, amely egy dombormű az 1480-as évek
közepéről, azt kissé elfogultnak lehetne nevezni: „… sokkal reálisabban
ábrázolj. Eszerint jócskán meg is változhatott az évek folyamán. Annak a
fennkölt átszellemültségnek, amelyet Laurana ábrázolt, már nyoma sincs, helyette
egy kissé hája, elpuhult arcú és kidomborodó homlokú, tokás, apró szemű,
korosodó nő látható, aki elkényeztetettségben él.”[3] A
dombormű talán valóban nem a Bonfini szerint kortársak által terjesztett képet
erősíti meg, de azért nem mondanám, hogy csúnya nőt mutat be. Inkább olyan,
mint egy elképzelt takaros vidéki menyecske a 20-30-as évekből… Ha nem tudnánk
a krónikákból a hölgyike természetét, el is hinném…
Beatrix a Regiomontanus Corvina egyik lapján. |
Galeotto Marzio, aki
itáliaiként szintén földije volt Beatrixnak (bár inkább nem, hiszen Beatrix
aragón származású volt, és Itália pusztán földrajzi fogalom ekkor), így festi
le a királynét: „Ez a feddhetetlen erkölcsű[4],
bájos fiatal leány[5]
irodalomban, tudományban jártas, kiválóan ékesszóló, válaszaiban méltóságteljes
és talpraesett volt… Feddhetetlen erkölcseit és tiszteletet parancsoló szűzi
szemérmét még az is tetézte, hogy ügyes könnyedséggel tudta idézni az
auktorokat.”[6]
Beatrix és Mátyás Ransanus krónikájában. |
Alighanem az igazi Beatrix
valahol a túlfényező itáliai krónikások idealizált képe és a Dümmerth által
festett nagyon negatív között lehetett. Érdekes az az adalék, amelyet Galeotto
említ a fentebbi ömlengése után: hogy tudniillik Beatrix olyan udvarhölgyekkel
vette magát körül, akik kifejezetten csúnyák voltak hozzá (és a magyar
udvarhölgyekhez) képest, így emelve ki úrnőjük szépségét.[7]
Úgy tűnik Beatrix egyik kedvelt idézete a hölgyek természetéről szólt (Galeotto
Marzio kétszer is említi könyvecskéjében) Vergiliustól: „Szűntelenül meginog s
fordulgat kedve a nőnek…”, bár ugyancsak Marzio szerint minden nap a
zsoltárokat bújta…[8]
Nyilván a szépséget nagyban
lehetett fokozni az öltözködés és a kozmetika segítségével. Laurana portréján
szája cseresznyepiros. A koronázása során arannyal átszőtt piros ruhás viselt,
fölé olasz szabású selyempalástot vett. Kibontott gesztenyeszín hajába
igazgyöngyöket fontak.[9]
Nyilván ezekben a napokban különösen megkapó jelenség lehetett, hiszen egy jól
informált jelentés a következőket írja: „Vízkereszt ünnepén… éjjel tíz óra
körül három nagy rakás dongafát gyújtottak meg az udvaron, és a tűz fényénél
folytatták a párviadalt. A király azonban a királynét kereste fel, kézen fogta
és hálószobájába vezette. A királyné olasz kísérete sokáig várakozott az ajtó
előtt úrnőjére, de a király feleségét magánál tartotta. A násznál senki nem
volt jelen, sem étellel, sem itallal nem szolgálták ki őket, mert az
öregasszonyokat és hajadonokat szobáikba parancsolták. A király pedig felesége
mellé feküdt és rohammal bevette a bástyát.”[10]
A méltán népszerű Mátyás rajzfilmsorozatnak köszönhetően a legismertebb Beatrix ábrázolás ez a dombormű. |
Összefoglalva, Beatrix
átlagosnál valószínűleg valamivel szebb volt, szőkésbarna (egyesek szerint gesztenyebarna, de én nem tudom mi alapján...) haját a kornak
megfelelően hátrafogva hordta, kiemelve homlokát. Szemöldöke keskeny volt,
magasan ívelt. Bőrszíne nem megállapítható, ám a korban a hölgyeknél a fehérség
dominált, az előkelőség jeleként. Az alapján, hogy Mátyásra meglehetősen nagy hatást
gyakorolt, egy alapjában kellemes, művelt és szép nőt kell elképzelni, aki
30-as éveire ha fényéből veszített is (eddigre kiderült, hogy meddő) de más
tulajdonságai kiemelték kortársai közül. Kétségtelen, hogy az ábrázolások
alapján felszedett a 35 éves korára pár kilót, de ez érthető életmódjából és az
őt körülvevő luxus kifolyólag. Mindenesetre Mátyás halála után még elég vonzónak érezte magát ahhoz, hogy az éppen özvegy II. Ulászló megszerzése érdekében kicsinosítsa magát, hiszen Ludovicus Tubero szerint: "Ez a nőszemély teljesen megfeledkezve a tisztességes asszonyhoz illő erényről, és nem törődve férjével, Corvinus Mátyással, sem előkelő származásával" arcát kifestve, haját kacéran kibontva új nászra készült. Hatalommániája és arroganciája szintén
kitapintható, de ez más lapra tartozik.
[1] Bonfini: A magyar történelem tizedei.
Bp., 451.o.
[2] Bonfini: i.m., 452.o.
[3] Dümmerth Dezső: A két Hunyadi. Bp.,
1985. 231-232. o.
[4] Hm… ezzel kapcsolatban komoly kételyek
merülnek fel egyesek szerint…
[5] Ekkor 23 éves, ami a korban messze van a
fiatal kategóriától, a legtöbb hercegnő 12-16 éves korában házasodott. Ebből is
gondolják egyesek, hogy Beatrix már nem volt szűz.
[6] Galeotto Marzio: Mátyás királynak
kiváló, bölcs, tréfás mondásairól és tetteiről szóló könyv. Bp., 1977. 7.o.
[7] U.o.
[8] Galeotto: i.m., 35.o.
[9] Berzevicky Albert: Beatrix királyné
(utánnyomás). Bp., 2003. Itt: http://mek.oszk.hu/05800/05825/html/03.htm#d1e3759
[10] Estók: Királynék könyve. Bp., 2000. 84.o.
Candale-i Foix Anna
(?, 1484 körül –
Buda, 1506.VII.26.)
Noha mi magyarok sajnos meglehetősen lefitymáljuk jagelló
uralkodóinkat, a korban jó partinak számítottak és II. Ulászlónk, azaz Dobzse
dobzse a francia udvar számára jó szövetségesnek tűnt Velence ellenében. Így a
facér magyar uralkodó végül két francia királyrokon közül választhatott, Candale-i
Anna és Foix-i Germania volt a két jelölt. A magyar követ, akit a király
küldött, Franciaországban megtekintette mindkét hölgyet, majd megfestett
arcképeikkel hazatért, hogy az uralkodó válasszon kedve szerint. Nem volt
könnyű dolga, hiszen állítólag mindkét úrnő igencsak csinos volt. Ulászló végül
Anna mellett tette le voksát. Inkább a kor dönthetett, hiszen Anna az 1500 végi
háztűznézéskor 16, míg Germana csak 12 éves volt.
Mindkettőjükről egy-egy kortárs kép:
Candale-i Foix Anna a prágai Szent Vitus székesegyház freskóján. A szépségverseny győztese... |
A vesztes Foix-i Germana (1488-1538), szintén sokra vitte, hiszen II. Ferdinánd spanyol uralkodó 2. felesége lett. |
Személy szerint Germana-t
választottam volna… Annak ellenére, hogy állítólagos szépsége alapján került
Anna kiválasztásra, meglehetősen előnytelen az ábrázolás. Szépnek igencsak nagy
jóindulattal nevezhető, még ha a „szép” fogalma korszakonként némileg változik
is. De tudjuk, hogy a királyok házassága néhány kivételtől eltekintve politika
és nem vonzalom kérdése.
Anna nagy Magyarországra, a British Library-ban található miniatúrán. |
Egy másik ábrázolás, amely a
British Library-ban található,[1]
megerősíti, hogy Anna nem volt egy tündérszép királykisasszony. Ez is már-már
malacképűnek mutatja és csak egy fokkal megnyerőbb, mint az előző kép. A korban
elterjedt főkötők miatt még a hajszín sem merem megállapítani.
Két gyermeke született. Először
lánya, Jagelló Anna látta meg a napvilágot, majd fia, a trónörökös Lajos.
Sajnos fia születése után néhány héttel gyermekágyi lázban meghalt.
Jagelló
Anna, osztrák főhercegné, majd magyar királyné
(Buda,
1503.VII.23. – Prága, 1547.I.27.)
Az a furcsa eset esett meg Jagelló Annával, II. Ulászló lányával, hogy először magyar hercegnő volt, majd királyné. A kis hercegnő okos és értelmes nőszemély volt, tudott magyarul, latinul, csehül és németül. I. Ferdinánd magyar király neje is lett, hiszen a Habsburg-Jagelló szerződés értelmében (melyet a magyar rendek egyébként nem fogadtak el) neki adták feleségül, aki ugyebár öccsét követi a magyar trónon. Jagelló Anna már egy új kor szülöttje, a portréfestészet ekkor kezd divatba jönni a térségben, így róla már egész sor festmény áll rendelkezésünkre és nem vagyunk ráutalva kicsi miniatúrákra vagy pecsétekre.
Anna 16 éves korában, 1519-ben (Hans Maler festménye) |
A jagellók általában délceg férfiakat adtak,
ennek megfelelően azt kell mondanunk, Anna szerencsére nem anyja vonásait
hordozta arcán. Hans Maler több portrét is készített az akkor osztrák
főhercegnéről 1519-től kezdve. Már 1515-ben férjhez adták Habsburg Ferdinándhoz
az akkor alig 12 esztendős lányt, aki 1517-től 1521-in Innsbruckban nevelkedett
leendő sógornőjével Habsburg Máriával együtt, aki majd öccsét II. Lajos magyar
király felesége lesz. Úgy tűnik házaséletet eddig nem élt urával, hiszen első
gyermekük 1526-ban szüleik majd, amit majd még 14 gyermek követ (összesen 4 fiú
és 11 lány). Ráadásul gyermeki a korban meglepő módon nagyon életerősek voltak,
a 15 csemetéből mindössze kettő nem élte meg a felnőttkort, ugyanakkor némelyik
gyermeke már hasonlított a nagyanyára…
Maler 1520-as portréja Annáról. |
Maler képei alapján Anna kifejezetten szép nővé serdült
Innsbruckban. Vörösesszőke hajával és kék szemeivel és vidám arcával igazi
jelenség. Az 1519-es képen kifejezetten csinos 16 éves lány néz ránk, ruhája
pompás, a főkötő és a kalap a kor jellegzetessége.
Jagelló Anna, már mint magyar királyné, 1527 után. |
Az 1520a-ra és 1521-re datált arcképek már nem ilyen
meggyőzőek, de az alapvető jellegzetességeket visszaadják. A későbbi, már
királynéként készült ábrázolások szintén egy dekoratív asszonyt mutatnak. Róla
már újságbéli fametszet is maradt fenn, tovább erősítve Maler képeinek hitelét.
Még kályhacsempénk is van Jagelló Annáról. Magyar királynővé koronázásakor ezt írja róla Ursinus Velius:
"A következő napon hasonló pompával és előkészületekkel, mint amilyennel az előző napon a királyt megkoronázták, Anna fejére is ráhelyezték a koronát. Nem azt a Szent Koronát, amellyel régi szokás szerint a királyokat koronázzák, hanem egy nem annyira régi, ám pompás és jókora, igen nagy értékű gyöngyökkel díszített másik koronát. Őt a királlyal együtt, aki a koronáját maga is fején viselte, a templomba kísérték. Akkor a templomban, miután a menyasszonyi fátyolt levette, kiengedett hajjal a király és Mária királyné között felment, és a főoltár előtt megállt. Ezután szokás szerint felkenték és megkoronázták. Asszonyi tekintetéről a királynői tekintéllyel egyesülve sugárzott a szemérem és a szépség." [1]
"A következő napon hasonló pompával és előkészületekkel, mint amilyennel az előző napon a királyt megkoronázták, Anna fejére is ráhelyezték a koronát. Nem azt a Szent Koronát, amellyel régi szokás szerint a királyokat koronázzák, hanem egy nem annyira régi, ám pompás és jókora, igen nagy értékű gyöngyökkel díszített másik koronát. Őt a királlyal együtt, aki a koronáját maga is fején viselte, a templomba kísérték. Akkor a templomban, miután a menyasszonyi fátyolt levette, kiengedett hajjal a király és Mária királyné között felment, és a főoltár előtt megállt. Ezután szokás szerint felkenték és megkoronázták. Asszonyi tekintetéről a királynői tekintéllyel egyesülve sugárzott a szemérem és a szépség." [1]
Fametszet korabeli újságban Jagelló Annáról. |
Ismeretlen festő képe a királynéról. |
[1] Ursinus Velius, Caspar: Tíz könyv a magyar háborúról. Máriabesnyő: Attraktor, 2013. p.34-35
Habsburg
Mária, magyar királyné
(Brüsszel,
1505.IX.17. – Valladolid, 1558.X.18.)
Habsburg Mária a magyar történelemben nem hagyott sok
nyomot maga után, azt leszámítva, hogy Szerémi emlékirataiban meglehetősen
negatív képet fest a török elől riadtan elmenekülő immár özvegy királynéról.
Pedig Mária képességeiről fogalmat alkothatunk, ha tudjuk, hogy 1531-től
egészen 1555-ig saját kezével irányította szülőföldjének, Németalföldnek a
kormányzását, pedig az nem volt könnyű feladat. Elég csak arra gondolni, hogy
egy évtizeddel később a tartomány fellázad majd a spanyol uralom ellen. Habsburg
Máriáról is rengeteg ábrázolás maradt fenn kiskorától fogva, így helyzetünk
könnyű.
Hans Krell 1525-ben, mint magyar királynéról készült nagyszerű -de kicsit csaló- képe Habsburg Máriáról. |
A fiatal Máriáról készült legszebb portré véleményem
szerint Hans Krell alkotása és amely ma Münchenben található. A Habsburgok
általában nem voltak szépek – különösen mondjuk I. Lipót nem -,
jellegzetességeik közismertek, leginkább ugye a Hasburg-ajkak, amelyek
generációról generációra csúfították el őket. Mária ezen képén nem túl
hangsúlyos, bár más portrék elárulják, hogy a festő itt némiképp szépített a
múzsáján, mert általában őt is nagy ajkakkal ábrázolják.
Hans Maler képe 1520-ból, Máriáról. |
Mária haja gesztenyebarna, egyes képeken némi vöröses
árnyalattal. Szeme szintén barna. Késői képein, amelyek mint Németalföld
kormányzóját ábrázolják már erősen Habsburg jellegzetességeket vonultatnak fel.
A haláláig viselt özvegyi öltözet sem tesz jót az összképnek, ugyanakkor jelzi
micsoda rendíthetetlen katolikus nővel van dolgunk, hiszen 32 évvel férje
elvesztése után még mindig gyászol. Még magyarországi ténykedéséből maradt fenn az az érdekes adat, amely ruhatárának egy kirívóan értékes darabját villantja fel előttünk. 1521-ben Nándorfehérvár török ostroma miatt a királyi pár minden vagyonát pénzzé teszi, és ekkor Mária eladja a Fuggerektől kapott kalapját, melyért 3760 Forintot kap. [1] Ezért akkoriban két kisebb várat lehetett venni, úgyhogy nem akármilyen kalap lehetett.
Jan Cornelisz Vermeyen festménye az idős kormányzóasszonyról, "magyarországi" Máriáról. |
Ezzel középkori szépségversenyünk véget ért. Időnként új információk tudtomra jutása esetén frissítem és bővítem a gyorsan összedobott arcképcsarnokot, de nem tervezek folytatást. Bár ki tudja...
Utoljára frissítve: 2014. április 28.