2014. április 21., hétfő

Tripla könyvajánló - Paranoia a testbérlő idegenektől

Amennyire a munka engedte továbbra is igyekeztem falni a könyveket, csak arra nem maradt időm, hogy a róluk alkotott gondolataimat sorokba rendezzem, majd le is írjam. Úgyhogy néhány kivégzett kötet következik röviden!

Lissa Price: Testbérlők (2.) – Leszámolás
Bp.: Agave, 2013. 272 o.


Az első részt szerettem, aztán jött ez az összecsapottnak ható folytatás. Kár érte. Olyan ez az egész így, mint egy korsó finom barna sör az asztalodon. Beleiszol és rájössz, hogy valójában az ital kóla, a hab meg a méregtől van. Mérges lettem én is. A szerző koncepcióját sem értem, miért alakultak úgy a könyv eseményei, ahogyan. Az egész első rész kérdőjeleződik meg egy olyan fordulattól, ami abszolúte indokolatlan és nem meglepetést, hanem értetlenkedést szül. A lezárás is bornírt, már a könyv közepén ki lehetett találni. A karakterek fejlődése elakad, sőt visszafejlődnek, az új alakokról nem tudunk meg semmit. Az első rész alapján valami nagy gigászi terv bontakozik ki a fejünkben a gonosztól, hogy aztán holmi bugyuta piszlicsáré kapitalista adok-veszek tranzakcióvá szelídüljön az egész. József Attilát idézve: „Nagyon fáj!”. Ejnye-ejnye Lissa Price! Már a neved is figyelmeztethetett volna: Price.
A könyv annyira nem hozott újat, mint a borító, amely ugyanolyan, mint az elsőé (ami szép), pusztán a kék háttér lett valami rózsaszín-lilás akármi, nyilvánvalóan utal a szerző fejében is uralkodó kusza színes ködről.
Osztályzat: öt agyatlan szerző a tíz "szemetlen" grafikusból.
5/10

Petőcz András: Idegenek
Bp.: Új Palatinus, 2007. 242 o. – valójában én a 2013-as kiadást olvastam.


Sokan a könyvet a modern magyar regényírás egyik epikus darabjának tartják, amelyet több nyelvre is lefordítottak. Kétségtelenül jobb, mint az előző Lissa Price könyv, de azért hasra nem estem. Leginkább a Megszámolt babák-hoz tudnám hasonlítani életérzésileg, annyival azonban jobb annál, hogy kevésbé beteg és a háttéresemények érdekesebbek. Ugyanakkor sajnos messze nem 1984 (ami nem baj, mert az már megírták és nem is lehet jobban megírni). A történések zavarosak, ami számomra akkor sem elfogadható, ha egy gyerek szemén át nézzük a világot. Túl keveset árul el a világról, amelyről összesen nagyjából annyit tudunk meg, hogy minden rossz. Úgy látszik, ez a magyar írók ars poeticája és arc politikája. A feszültséget a szerző végig sikeresen fenntartja, várjuk, hogy történjen valami, de csak nem akar. Mikor végül mégis beüt az esemény, ami hősünk életét át kellene alakítsa, ami lökést kellene hogy adjon a kötetnek a végső gigászi összecsapáshoz, akkor sem történik semmi. Szóval nem hagyott bennem nagy nyomot a könyv, holott egy Tyrannosaurus Rex lábnyomnyit vártam.
A kötet fizikailag tetszett, a komor barna szín jól adja vissza a tartalmat (bár szerintem a kislány a képen se nem nyolcéves, se nem úgy néz ki, mint egy szerencsétlen sorsú „félhajléktalan”), ráadásul nem spóroltak rajt, keménykötést kapott.
Osztályzat: hat éhező kislány a tíz éhező kislányból.
6/10

Charles Maclean: Paranoia
Bp.: Metropolis Media, 2013. 316 o.


A három ma hozott kötetből Maclean-é a legjobb, bár azért kissé jobbra számítottam a téma alapján. Valószínűleg azért is furcsa érzés volt olvasni, mert számomra a könyv legrosszabb-legfélelmetesebb része mindjárt a thriller elején jött, és a szerző nem tudta ezt követően fokozni a hangulatot, amely belengi a történéseket. Nem egy könnyű mű és nem vagyok benne biztos, hogy mindent úgy fogtam fel benne, ahogy az alkotó elképzelte. Sőt voltaképpen sok kérdésem van a regénnyel kapcsolatban, melyeket nem tudok megválaszolni. Miért van benne a lélekvándorlás motívum? Szerintem teljesen kilóg a sztoriból, ha kimaradt volna, semmivel nem lett volna rosszabb az egész, sőt tisztábban látnánk a paranoia kibontakozását efféle megmagyarázhatatlan és megmagyarázatlan misztikum nélkül. Ellenben nagyon jó ötlet volt a szerzőtől a beteg naplójának és a pszichiáter feljegyzéseinek kombinálása, amelytől egyfajta dokumentumregény jelleget kapunk. A doktor feljegyzései a regény csúcspontjai, ahogy a másik fél őrületét igyekszik mérsékelni és a talajon tartani, nagyon meggyőző leírás. A feleség és a doktor asszisztensének szerepét nem sikerült teljesen kibogarásznom. Főleg ez utóbbiról nem tudom, hogy egyáltalán létezik-e, és melyik oldalon van ténylegesen és mikor képzeletben jelen. Azt kell mondjam, hogy Maclean a főszereplőn elhatalmasodó paranoiát is jól adja vissza, mert magam sem tudtam pontosan mi igaz, és mi nem az. Volt az egészben egyfajta Viharsziget érzés, amit akkor éreztem, mikor a mozifilm legvégén rádöbbentem, hogy mi is a valóság. Az egyetlen különbség, hogy ott megtudtam, itt meg nem vagyok annyira biztos benne. Érdekes olvasmány a Paranoia, szó se róla, ám nem egy top 10-es. Azért érdemes egyszer végigrágni!
A könyv kiadása semmi extra, reklámfogásnak kiváló borító, néhány olvasást túlélő fűzés.
Osztályzat: hét paranoid android a tíz kutyából.
7/10

Most ennyi, de hamarosan jön egy bő könyvkritika kivételesen egy magyar könyvről! De még titok, melyikről. Az itt értékelt könyvek mindegyike megtalálható a Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár repertoárjában! 

Nincsenek megjegyzések: