filmkritika:
Sárkányok háza, 2. évad
Eredeti cím: House of thr Dragon (2024)
Készítők: Ryan J. Condal - George R. R. Martin
HBO Original
Túléltem a Sárkányok háza 2. évadát, bár kaptam sebeket rendesen. Másfél éve a Győri Szalonon írtam az első szezonról egy alapvetően pozitív kritikát, mert a várakozásaimat - jó sárkányként - bőven túlszárnyalta. Az évad kiváló színészekkel operált, elsősorban a drámaiságra fókuszálva, és ezt jól csinálta. Messze nem volt tökéletes, de feszült volt, látványos, hangulatában pedig erőteljes. Akkor abban bíztam, hogy még jó ideig nem kerül lejtmenetbe. Hát lássuk, most miként látom!
Sajnos tévedtem. A hanyatlás szembeszökő. A színészi gárda felhigult, s míg a szereplők száma megnőtt, minőségük ellenben nem ugyanaz, mint az eredeti garnitúrának volt. Egyszerűen túl sok a szereplő, hogy izgulhassunk értük, jelentős részüknek amúgy is igen csekély a szerepe egyelőre. Szétesik az egész a túl sok nézőpont miatt. Vyserys kiesését nem sikerült pótolni, nincs olyan legkisebb közös többszörös, aki köré koncentrálódhatna a tragédia. A két női főszereplő (Emma D'Arcy és Olivia Cooke) ellentétes táborba került, ebből adódóan kettőjüknek alig van közös jelenete, amikor meg van, tökéletesen értelmetlenül. Szinte mindenkivel akad problémám. Az Aemondot - egyébként jól - játszó Ewan Mitchell olyannyira taszító, hogy a jeleneteit nem szívesen nézem, míg mondjuk Phoebe Campbell (alias Raena Targaryen) ellenben csak a riadt nézésben jeleskedik, emiatt maradt meg a létezése is a fejemben. Az epizódokat telerakták misztikus marhaságokkal, boszorkányokkal, látomásokkal, míg az egyetlen korábban még értékelhető férfi szereplőt, Daemont az egész szezonra kiherélték, és teszetosza alakot kreáltak belőle, aki unalmas párbeszédeket folytat és egy helyben ücsörög. A férfiak - especial, ha még fehérek is - ostobák, korlátoltak, befolyásolhatóak és pusztán szerencsétlenkednek. Hol vannak a Tywin és Tyrion Lannsiterek? Hol a Ned és Robb Starkok, vagy akár a Bronnok, Davosok? Nincs egy igazán tökös karakter, mindenki csak nyomorog! Még a Napóleon minisorozat John Malkovich-féle Talleyrand-ját leutánzó Lord Larys (szerepében Matthew Needham) karakterében van leginkább spiritusz. A sorozat azonban szinte teljesen átmegy emberjogi felvonulásba.
Felmerülhet a kérdés, miért fáj ez nekem? Jogos kérdés. Talán férfiúi hiúság? Lehet. Mindenki azt gondol, amit akar! Szerintem egyszerűen csak fájdalmas, amikor egy jól induló sorozatot elcsesznek. És különösen fájdalmas amikor az elősorozatban kapott világ egyszerűen nem kompatibilis az eredeti sorozattal (pláne a könyvekkel!), és nincs azzal szinkronban. Persze az évadban elkezdtek visszautalgatni a GoT-ra, de ez gyenge kísérlet csupán. Indokolatlanok a társadalmi folyamatok gerjesztése, indokolatlan a női és fekete szereplők túltengése Westeroson, és indokolatlanok valamint logikátlanok a szereplők döntései. Lassan a sorozat egy fantasybe oltott Downton Abbey lesz, polkorrekt megfelelési kényszerrel és szereplői kvótákkal. Ez pedig számomra fájdalmas és a nézői visszajelzések szerint mások számára is az, ha beleolvas az ember az IMDB-s kritikákba.
Az abszurditások melegágya e téren végül a szenzonzáró lett, ebből hozok példa gyanánt egy esetet. Egy kis spoiler szükségeltetik - semmi lényegest nem árulok el benne -, ezért elnézést! Tyland Lannister megérkezik Essosra, hogy hajókat toborozzon a főváros felmentésére, mire közlik vele, hogy a tengeri rablók flottájának kapitányát is meg kell győznie ahhoz, hogy vele tartson. Na, mondom: most jön az, hogy nő lesz a kalózarmada admirálisa is? Igen. És nem. Betipegett a kamerák kereszttüzébe Abigail Thorn, azaz szerepe nevén Shakaro Lohar. Kétségtelen, hogy nincsen rózsa tövis nélkül, és Abigailünk sincs, mert eredeti neve Oliver Thorn volt, mielőtt nemet "váltott". Hihetetlen, hogy eddig még transzgender színészünk/szereplőnk nem volt (Emma D'Arcy önbevallása szerint csak simán "nem bináris")... Hogy bírhattuk ki nélküle? Nos, már van az is, bár nem értem, mennyivel lettünk ezzel beljebb, vagy mennyivel lett tőle jobb a sorozat. Hogy a Monthy Python-féle jelenet itt ne érjen véget, Lohar tengernagy közli Lannisterrel, hogy gyereket akar tőle (de aztán kiderül, hogy a feleségeit akatrja összehozni Tyland-del). Itt már konkrétan röhögtem, miközben a fejemet fogtam.
A sorozat eseménytörténete emellett alig haladt, szinte ott tartunk, ahonnan elindultunk nyolc résszel ezelőtt, néhány hullát és merényletet leszámítva. Meglepetésekre a készítők már nem igazán képesek. A történések igencsak lassan bontakoznak ki, sokszor nem jutnak el sehova. Ami az első évadban lassú karakterépítés volt, az itt pusztán vontatott cselekményszövés már. Az egész Harrenhalban játszódó eseménysor például kifejezetten unalmas. A csatajelenetek nem túl meggyőzőek, nincs is belőlük túl sok. Az évadzáró meg egészen bizarra sikerült, és másfél-két évet várhatunk arra, hogy történjen valami, ha egyáltalán fog. A szereplők időnként úgy mozognak a kontinens nagyságú világban, mintha a tér és idő nem létezne. Ez mondjuk korábban is hiba volt a Trónok harcában, de most már értelmetlenségekért is megtesznek a szereplők mérföldezreket seperc alatt. A kamaradarabokra jellemző párbeszédes betétek a legélvezhetőbb jelenetek, ezekben a színészek érezhetően jobban ki tudnak bontakozni. A párbeszédeket a szövegírók igyekeztek epikusra faragni, de többnyire csak suták lettek, és minden könnyedségtől mentesek. A reakciók időnként bosszantóan nem illenek a cselekménybe vagy helyzetbe. Persze még mindig akadnak pozitívumok. A zenei aláfestés remek, a képi világ szintén látványos, és végre látunk sárkányokat harcolni egymás ellen. Annak is örülök, hogy a királynők/királynék (még) nem kezdtek el hadsereget vezetni, és igyekeznek nőként viselkedni, bár ez csak rájuk igaz, sok női karakterre már nem. Néhány rész teljesen korrekt, sőt jó volt, ugyanakkor nagyon gyenge epizódokkal váltakozva, így az egész évad nagyon egyenetlen.
Úgy látom, hogy a Trónok harca világa látványosan menetelni kezdett a Star Wars-osodás autópályáján, amely oda fog vezetni, hogy a rajongók jelentős része megutálja majd. Ez azért is fenyegető, mert az eddigi eseményekből következően a készítők még jó pár évaddal számolnak, és nem tudom, hogy ezt az irányt mennyire lehet még fokozni. A hanyatlás az első évadhoz képest túlságosan látványos, és azokat keseríti el majd leginkább, akik a Trónok harca egykori rajongói voltak. Persze le lehet cserélni őket tizenévesekre - mint a Csillagok háborúja esetén -, de kérdés, hogy megéri-e, mert ugye azok is felnőnek majd és akkor némi feminizmusnál és szivárványkodásnál kicsit többre lesz szükség... Martintól pedig még mindig várom a 6. részt könyvben!
Értékelés:
6/10 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése