Brit jelentés az SMS Emden pusztulásáról
![]() |
Az SMS Emden (forrás: innen) |
Az első világháború egyik legendás német cirkálója az SMS Emden volt, amely 1914. szeptemberétől két hónapon át sikeresen támadta az Antanthatalmak kelet-ázsiai kereskedelmi hajóit, elsüllyesztve több mint 100 ezer tonna hajóteret. Ez persze alapjaiban nem változtatott azon, hogy a világháború kitörésekor távoli földrészeken lévő német - és egy szem osztrák-magyar - cirkálók pusztulásra voltak ítélve, és reménytelen szélmalomharcot vívtak. Mai bejegyzésemben a könnyűcirkáló pusztulását hozó Kókusz-szigeteki "csatát" mutatom be a győztes, HMAS Sidney brit parancsnokának jelentésével.
Külön érdekesség, hogy a jelentésben említett német különítmény, amely az Ayesha nevű szkúnert foglalta el, végül visszajutott Németországba egy olyan út során, amely legalább olyan kalandos volt, mint az Emden korábbi ténykedése. A különítmény Hellmuth von Mücke hadnagy vezetésével a vitorlással Holland Kelet-Indiába hajkózott, ahonnan eljutott az akkor török kézen lévő Jemenbe, majd Konstantinápolyba.
A jelentés kiadása:
Fourth supplement to The London Gazette, Numb. 29025. 1914. december 29.
(A szöveget igyekeztemmagyarosan megfogalmazni, de lehetőleg szó szerint.)
"Üzenet Glossop kapitánytól[1]
HMAS Sidney[2], Colombo
Uram!
1914. november 15.
Enyém a megtiszteltetés, hogy jelentsem, [miszerint] konvojkíséretben haladtunk a HMAS Melbourne parancsnoka, Silver kapitány irányításával, mikor november 9-én, hétfőn délelőtt 6:30-kor rádióüzenetet hallottunk a Kókusz-szigetekről,[3] amely arról jelentett, hogy a kikötő bejárata előtt idegen hadihajó áll. Parancsot kaptam, hogy a gőznyomást növeljem teljes sebességre 7:00-kor, és induljak oda. 20 csomóig emeltem a sebességet, és reggel 9:15-kor megpillantottam a szárazföldet, majd szinte azonnal egy hajó kéményfüstjét, amely a HIGMS[4] Emdennek[5] bizonyult, s amely nagy sebességgel felém közeledett. 9:40-kor megkezdődött a tüzelés, ők adták le az első lövést. Olyan messzire tartottam a távolságot, amennyire csak lehetséges volt, hogy kihasználjam ágyúink fölényét.[6] A tüzelésük nagyon pontos és gyors volt kezdetben, de hamar visszaesett, mivel minden kár a hajójukon szinte azonnal bekövetkezett. Először a legelső kéményét érte találat, majd az előárbocot, és a tatja csúnyán égett, végül a harmadik kémény esett ki, és láttam, amint az Északi Keeling-sziget partja felé vette az irányt, ahol 11:20-kor megfeneklett. Adtam neki még két oldalsortüzet, és ott hagytam, hogy üldözőbe vegyek egy kereskedelmi hajót, amely az összecsapás során bukkant fel.
2. Habár voltak ágyúk e különös időkben ezen a kereskedelmi hajón, az összecsapás során nem tüzeltem rá. Gyorsan menekülőre fogta, ezért üldözőbe vettem, 12:10-kor megelőztem, a hajóorr elé tüzelve, és felhúztam a megállásra felszólító nemzetközi jelzést, amit az megtett. Kiküldtem egy felfegyverzett csónakot, és kiderült, hogy a SS Buresk[7] az, egy elfogott brit szénszállító, fedélzetén 18 kínaival[8] mint legénységgel, 1 angol inassal, 1 norvég szakáccsal, és a német zsoldban álló legénységgel: 3 tiszttel, 1 altiszttel és 12 fővel. A hajó sajnos elsüllyedt, a Kingston[-szelepe]t[9] megnyitották, és megrongálták, hogy megakadályozzák a kijavítását. Ezért aztán mindnyájukat a fedélzetre vettem, négy gránátot lőttem a hajóba és visszatértem az Emdenhez, vízben úszó férfiak mellett haladva el, akiknek otthagytam 2 csónakot, amit a Buresktől vontattam magammal.
3. Amikor ismét megérkeztem az Emden elé, a főárboc tetején még mindig a [harci] színeit viselte.[10] Megkérdeztem nemzetközi kódjelzéssel: „Meg akarja adni magát?” és a következő választ kaptam morzézva: „Milyen jelzés? Nincsenek kódkönyvek.” Ezután morzéban írtam: „Megadja magát?” majd ezt követően: „Vette a jelzésemet?”, de egyikre sem kaptam választ. A fedélzeten lévő német tisztek megértették velem, hogy a kapitány sohasem adja meg magát, emiatt, bár nagyon vonakodva, 16:30-kor újra tüzet nyitottam rá, amit 16:35-kor hagytam abba, mikor fehér zászlót tűztek ki és egy a magasba felküldött férfi lekapta a [harci] lobogót.
4. Ezután ott hagytam az Emdent, és visszatértem felvenni a Buresk két csónakját, megmentve két tengerészt (d.u. 5:00), akik a vízben voltak egész nap. Visszatértem és egy csónakot küldtem az Emdenhez a Buresk saját legénységével és egy tiszttel, kijelentve, hogy reggel visszatérek a segítségükre. Ezt kellett tennem, mert nagyon szerettem volna megtudni a vezetékek és a rádióállomás állapotát a Direction-szigeten. Az út során ismét késlekednem kellett egy másik tengerész megmentésével (d.u. 6:30), és az idő amire végeztem ezzel és megközelítettem a Direction-szigetet, már a túl késő volt, éjszakába hajlott.
5. Egész éjjel lavíroztunk [a sziget mellett], majd november 10-én reggel 8:00-kor beszéltem a Direction-szigettel, és megállapítottam, hogy az Emden csoportja, amely állt 3 tisztből és 40 emberből 1 gőzbárkával és két kutterrel, elfoglalt és felszerelt egy 70 tonnás szkúnert (az Ayesha-t) 4 géppuskával, mindegyikhez 2-2 hevederrel. Előző este 6 órakor távoztak. A rádióállomást teljesen lerombolták, egy kábel elszakadt, egy megsérült, egy épen maradt. Kölcsönkértem egy doktort és két asszisztenst, és amilyen gyorsan csak lehetett az Emden segítségére mentem.
![]() |
Az Emden német különítménye partra száll a Direction-szigeten. Háttérben az elfoglalt Ayesha nevű szkúner. (forrás: innen) |
6. Egy tisztet küldtem a fedélzetére, hogy találkozzon a kapitánnyal,[11] - és figyelembe véve a hadifoglyok és sebesültek nagy számát, a szállások hiányát, stb. ezen a hajón, [ami miatt] teljességgel lehetetlen volt otthagyni őket, ahol vannak - ő végül beleegyezett, hogy „amennyiben ha átveszem a tisztjeit és az embereit, valamint az összes sebesültet, akkor arra az időre, amíg a Sidney-n maradnak, nem fognak kárt okozni a hajóban, vagy a felszerelésében, és betartják a hajó szabályait”. Ezért én azonnal nekiláttam a munkának, hogy átszállítsuk őket, [ami] a legnehezebb művelet, mivel a hajó a sziget időjárásnak kitett oldalán volt, és nagyon nehéz volt megközelíteni. A körülmények az Emdenen leírhatatlanok voltak. Az utolsó [csoport] délután 5 órakor érkezett meg, majd meg kellett kerülnöm, hogy felszedjek még 20 embert, akiknek sikerült kijutniuk a hajóról a partra.
7. Leszállt az éj, mielőtt ez megvalósulhatott volna, és a hajó egész éjszaka lavírozott, majd november 11-én hajnali 5:00-kor felújította a műveletet. Egy kutter legénységével hordágyakat kellett partra tenni, hogy a sebesülteket a beszállási ponthoz hozzák. Egy német tiszt, orvos, előző nap meghalt a parton. A hajó időközben átfutott a Direction-szigethez visszavitte a doktort és asszisztenseit, kábeleket vitt, majd 10:00-kor visszatért beszállítani a fennmaradó sebesülteket és november 11-én, szerdán 10:35-kor Colombo felé indult.
8. A teljes veszteség a Sidney-n: elesett: 3, súlyosan megsebesült (azóta meghalt) 1, súlyosan megsebesült 4, megsebesült 4 könnyebben megsebesült 4. Az Emdenen csak hozzávetőlegesen tudom megállapítani, a kapitány állítása szerint elesett 7 tiszt és 108 ember. A fedélzetünkre került 11 tiszt, 9 altiszt, és 191 ember, akik közül 3 tiszt és 53 közember volt sebesült. Ez utóbbi számból azóta 1 tiszt és 3 ember belehalt sérüléseibe.
9. A Sidney hajótestében és szerelékeiben a károk meglepően kicsik voltak, úgy tűnik, összesen mintegy 10 találat érte. A gép- és kazántermek, valamint a kémények teljesen megúszták.
13. Nagy örömömre szolgál megállapítani, hogy a hajózólegénység magatartása kiváló volt minden tekintetben, és ilyen nagyrészt fiatal kezek és kiképzés alatt álló személyek esetében mindez még örömtelibb. A hajtóművek nagyszerűen működtek, jobb eredményt értek el, mint a próbák során, és nem tudok kellő magasságban beszélni az egészségügyi személyzetről és tevékenységéről a legutóbbi út kapcsán, mert a hajó nem volt egyéb, mint egy, a legfájdalmasabb szavakkal leírható kórház.
Maradok a legnagyobb megbecsüléssel az Ön engedelmes szolgája:
John C. T. Glossop kapitány"
![]() |
Az SMS Emden roncsa az Északi Keeling-sziget partjai előtt (forrás: innen) |
Jegyzetek:
[1] John Glossop kapitány (1871-1934), brit tengerésztiszt, 1926-tól altengernagy. 1914-ben a HMAS Sidney cirkáló parancsnoka.
[2] A HMAS Sidney az ausztrál királyi haditengerészet 1913-ban szolgálatba állított Town-osztályú könnyűcirkálója volt 5500 tonna vízkiszorítással és fő fegyverzetként 8 darab 152 mm-es ágyúval.
[3] Kókusz- avagy Keeling-szigetek, vulkanikus eredetű szigetcsoport Ausztrália és Indiai között csaknem félúton, Indonéziától délnyugatra. Ausztráliához tartozik.
[4] HIGMS – Ő német császári császári felségének hadihajója, ami az „angolosítása” az eredeti német S.M.S. Seiner Majestät Schiff-nek.
[5] Az 1909-ben szolgálatba állított német SMS Emden 3600 tonnás Dresden-osztályú könnyűcirkáló volt, amely minden szempontból hátrányos helyzetben volt a Sidney-vel szemben, hiszen csak 10 darab 10.5 cm-es ágyúja volt, és páncélvédettsége sem érte el azét. Az eddigre legendássá váló hajó számos antant kereskedelmi hajót süllyesztett el magányos harcában a távol-keleten, összesen több mint 100 ezer BRT vízkiszorítással.
[6] Ugyanis nagyobb kaliberű ágyúival olyan távolról is kárt tudott okozni a Sidney az Emdennek, ahová azok el sem tudtak lőni kisebb lövegeikkel.
[7] Az SMS Emden által elfogott 1914-ben átadott SS Buresk-et a németek a hadifoglyok szállítására és szénszállításra használták.
[8] Nyilván Csingtaoból származó német szolgálatban álló kínai tengerészek.
[9] A Kingston-szelep a hajófenéken lévő szelep, amelyet megnyitva el lehetett árasztani a hajót vízzel. A német legénység így akadályozta meg, hogy a hajót az angolok szolgálatba állítsák a későbbiekben.
[10] Vagyis a német hadilobogót.
[11] Karl Friedrich Max von Müller (1873-1923) korvettkapitány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése