Magyar királyok diadalmenetei a középkorban
Corvin János herceg bevonulása a meghódolt Bécs városába, 1485 (forrás: innen) |
Kevéssé ismert történelmünkben,
hogy a magyar királyok győzelmeik után a rómaiakhoz hasonlóan diadalmenetet
tartottak. Igaz forrásaink ennek rekonstrukcióját csak a XV. század közepétől
teszik lehetővé, de egyáltalán nem lehetetlen, hogy már korábban is történt
ilyen. Az már az árpád-korból is datálható, hogy a magyar uralkodók
hadjárataikat egyfajta szimbolikus nyitánnyal kezdték el, melynek során
Fehérváron felemelték az ország zászlaját.[1] Anonymus is beszámol esetekről,
melyek szerint a magyar vezér Árpád megünnepli hadvezéreinek sikerét:
A Salán vezérrel való megegyezést
követően Árpád és övéi három napos lakomával ünnepeltek,[2] majd
Attila városának elfoglalása után még nagyobb volt a dínomdánom:
„Másnap pedig Árpád fejedelem és előkelői
(primates) valamennyi vitézük (omnibus militibus) kíséretében bevonultak Attila
király városába. Megpillantották a királyi paloták sorát, néhányat földig
lerombolva, néhányat épségben, és megcsodálták a kőépítményeket… Nagy örömükben
nap mint nap Attila király palotájában lakomáztak egymás mellett ülve, kobzok
és sípok édes hangzású dallamait, igricek számtalan énekét hallgatva. Az ételt
és italt a vezérnek és előkelőinek aranyedényekben, szolgálóiknak és a
parasztoknak (servientibus et rusticis) ezüstedényekben tálalták… Árpád
fejedelem az övéivel örömében húsz napon át időzött Attila király városában;
ezalatt Magyarország vitézeinek színe-java a fejedelem jelenlétében paripáikon
pajzsokkal és lándzsákkal mindennap fényes tornát rendezett, a többi fiatal
pedig pogány módjára íjjal és nyíllal szórakozott.”[3]
Egyáltalán nem lehetetlen, hogy
Anonymus egy magyar királyi diadalmenetet és az azt követő lakomát írja le,
amelyet maga is láthatott! Még valószínűbbé teszi a magyar
királyok diadalmas bevonulását az amit Kézai ír IV. (kun) László diadalmas
dürnkruti győzelmét követően:
„Mármost hogy emlékezetessé váljék László
királynak ez az oly dicső és diadalmas győzelme, a cseheknek, a lengyeleknek és
a morváknak örökös szégyenére és gyalázatára a pajzsokat és a zászlókat (scuta
et vexilla) a fehérvári székesegyházban, a királyság székhelyén a falra
fölfüggesztve mindörökre őrzik.”[4]
Ez a motívum tökéletesen azonos a
XV. századi szokással, mely során a legyőzött ellenség zászlóit és
hadijelvényeit kitették az új székhely, a budai vár főtemplomának a
Nagyboldogasszony templom falaira.
1444 elején az úgynevezett „Hosszú
hadjárat” után Ulászló király és hadvezére Hunyadi János vajda méltán lehetett
elégedett a török elleni hadművelettel, hiszen a később a törökkel kötött
Szegedi béke jelentős sikert jelentett. A magyar hadsereg Szerbiából
hazafelé vonulva január 25-én érte el Nándorfehérvárt,[5]
ahonnan néhány napi pihenőt és lakomázást[6]
követően indult meg a vezérkar Budára. Sajnos az általában megbízhatóbb
Thuróczy ezúttal elég szűkszavú:
„A vajda úr tehát… emberekben és javakban
óriási zsákmánnyal megrakodva; győzelme jeléül sok ellenséges zászlót, azaz
bandériumot adott át a királynak. Ezeket később a Boldogságos Szűz Máriának,
Magyarország oltalmazójának ajánlották fel, s az ő – Buda városában épült –
templomában függve egészen a mi időnkig az utókor emlékezetére és a Boldogságos
Szűz dicsőségére tanúságot tettek azokról a nagy győzelmekről, amelyeket az ég
adott a vajda úrnak. És ha a por meg a régiség nem emészti meg finom szövetüket,
mind a mai napig ott függnének.”[7]
Szerencsére Bonfini sokkal
bővebben informál minket az ominózus budai bevonulásról:
„Ulászló végre hosszú út után minden
csapatával együtt megérkezett Görögfejérvárra[8], melyet most
Belgrádnak hívnak; övéi tisztességgel fogadták, néhány napig pihenéssel és bő
étkezéssel gyógyítgatta, erősítgette a katonákat meg a lovakat. Aztán átkelt a
Száván, és Corvinusszal[9], a despotával[10] meg a többi
előkelővel Budára ment; amikor jelentették, hogy csapataival a városhoz közeledik,
a tanács utasítására a polgárság és a polgármester az összes rend és a papi
testület kíséretében elébe özönlött, hogy visszatérő királyát méltóságához
illően fogadja. A főpapok és a papok megálltak az első mérföldkőnél, a
polgármester és a várnagy a többi tisztviselővel a nép élén továbbment, és
találkozott a királlyal, akinek jobbján Corvinus és Julián,[11] balján a despota
haladt; őket követték a lovaskapitányok, a lófők, a vidám és büszke katonák,
akik nemcsak a fejükön, hanem dárdájukon és lándzsájukon is koszorút viseltek.
A találkozáskor akkora taps és éljenzés tört ki, hogy minden visszhangzott az
örömujjongástól. Dagasztotta az általános vidámságot a harangzúgás és a katonák
csatakiáltása. Aztán kialakult a diadalmenet. A király előtt az előkelő foglyok
hosszú sora haladt, legelöl a harámbasa, Ázsia kapitánya, legyőzője előtt
megkötözötten, aki minden szemet magára vonzott; előtte vitték az ellenségtől
szerzett zászlókat és a zsákmányt, amennyit haza tudtak hozni. A pápai követ és
a despota között pálma alakú köpönyegben Corvinus követte őt, mert ezzel
fejezték ki, hogy a király után ő is megérdemelten tart diadalmenetet. Ezeket
követte a keresztesek szent serege, melyet két oldalról főpapok és tisztviselők
fogtak közre; aztán a légiók folytatták a sort, melyek harsány vidámságát a
Duna meg a környező hegyek visszhangozták. Ezt az egész fentebb leírt oszlopot
a papok díszmenete előzte meg, akik szent öltözékben, ünnepélyesen lépegetve
vitték maguk előtt a hazai szellemeket és isteneket, az istenségek aranyos,
ezüstös képmásait; hálaadó szent himnuszokat zengtek a mindenható, jóságos
Jézus Krisztusnak és az isteni anyának, Pannónia patrónájának; jobbról és
balról mindenféle népség verte kiáltozásával az eget, ahogy versengve éltette
Ulászlót és Corvinust. Amikor pedig a városkapuhoz érkeztek, a mélyen vallásos
Ulászló király, tudván, hogy a győzelemnek isten a szerzője, leszállt a lóról,
gyalog ment be örvendezve a városba, és a győzelmi menettel mindenekelőtt az
isteni anya bazilikáját kereste föl. Miután minden oltárnál istentiszteletet
tartottak, a király hálát adott mindenható védelmezőjének és az összes
istennek, elhelyezte a templomban az ellenséges zászlókat meg a
fegyverzsákmányt, és alul egy táblát függesztett ki, amelyen beszámolt a
győzelemről, amelyet a mennyei kegyelem a törökök felett adott. Az
istentisztelet után a várba mentek, a király Corvinust érdemei szerint
nyilvánosan megdicsérte, hiszen az egész siker az ő virtusának és
bölcsességének volt köszönhető. Érdeme szerint megdicsérte a többi főurat és
kapitányt is; aztán utasította őket, hogy mindegyikük sorban függessze ki
feliratos címerét ugyanazon bazilikában a főoltárnál, hogy így a mostani
diadalnak megadják a méltó dicsőséget, mely táblák napjainkig ott láthatók. A
diadalmenet még nagyszerűbb látványt nyújtott volna, ha bemutathatják azt a
zsákmányt is, amelyet szükségből kénytelenek voltak elásni és elégetni.”
I. Ulászló (lengyelként III. Ulászló.) király utólagos síremléke a krakkói Wawelben, király holteste nem került elő a várnai csata után. |
Ha lehámozzuk a Bonfini által
ráragasztott reneszánsz sallangokat és antik díszítményeket, akor azt kell
mondanunk, hogy a talján történetíró hitelesen adja vissza a felvonulás
lépéseit. Hogy mivel indoklom ezt? Mivel ránk maradt Buda városának jogkönyve,
amelyben leírják miként kell fogadni a városnak a hazatérő királyt:
„7. A királynak hadjáratból, illetőleg
idegen országból való megérkezéséről
Ha az történik, hogy a király hadjáratba
vonulva vagy máshova utazva huzamosabb időt tölt az országon kívül, és azután
hazatér országába, és a városhoz közeledik, férfiak és asszonyok, fiatalok és
öregek, az összes templom és kolostor papságával együtt, gazdagon felékesítve,
körmenetben, zászlókkal és szentségekkel valamint égő gyertyákkal vonuljanak
elébe. A városbíró együtt az esküdtekkel és más előkelő városi polgárokkal,
akik képesek erre, mind lovagoljanak elébe, fogadják méltóképpen, majd kísérjék
el a várba, ahol azután a bíró alázatosan búcsúzzon el tőle, és azután a város
népével együtt térjen haza, és egész idő alatt minden templomban valamint
kolostorban zúgjon az összes harang.”[12]
Egészen nyilvánvaló, hogy a budai
polgárok ténylegesen is megtették 1444-ben azt amit a jogkönyvük javasol a
király fogadásához, annyi az azonosság. Hasonlóképpen meséli el a magyar és
lengyel katonaság diadalmas bevonulását Budára himnuszok éneklése közepette
Dlugosz is XII könyvben megírt hatalmas művében.[13] A bevonulás során mintegy 4000
török foglyot – közte 13 vezért - vonultattak fel a király menete előtt,[14]
bemutatták a zsákmány legértékesebb részét, a zsákmányolt zászlókat és a győztes
sereg erre alkalmas része feldíszítve, felkoszorúzva felvonult a városlakók
ünneplő sorfala között. A király szerényen gyalog, mezítláb vonult be a mai
Mátyás-templomba, ahol elhelyezték a törökök zászlóit, majd a hadjárat során
kiemelkedően teljesítő bajnokok címereit, neveit, sőt egyesek megfestett
hőstetteit is. A király templomi zarándoklatát a székesegyházban elénekelt
Téged Isten dicsérünk (Te Deum laudamus) zárta.
Te Deum laduamus
A győzelmet persze nem csak a
legyőzött ellenségből ejtett foglyokkal lehetett demonstrálni, hanem mint az
legutóbbi Mátyás török zsoldosait röviden bemutató írásunkból már említettük,
az ellenségből átállt katonákkal is. Mátyás 1464-es győzelmi menetében 200 új
ruhával felékesített „török” harcost vonultatott fel. Teleki a következő személyeket
határozta meg, mint olyanokat, akiknek címerét és tetteit megörökítették a
templomban: Hunyadi János erdélyi vajda, a királyi hadsereg fővezére, Újlaki
Miklós erdélyi vajda, Pálóczi Simon, Czudar Simon, Marczali Imre, Julianus
bíboros, a lengyelek közül: Szcekoczin Péter, Schamotuli Péter, Vojnicki Pál,
Tarnov János, György szerb despota.[15]
Tudunk arról is, hogy Buda vára
afféle gyűjtőhelye lett az ellenségtől elvett zsákmánynak. A nándorfehérvári
győzelmet követően az óriási török ostromágyúk egyikét legalábbis ott helyezték
el a diadal jeleként és egész 1526-ig ott volt, míg a mohácsi győzelem után bevonuló
Szulejmán szultán el nem szállíttatta onnan.
Nagyon érdekes az az epizód,
amelyet szintén Bonfini örökített meg Mátyás király 1487-es bécsújhelyi
bevonulása[16] során, melynek
személyesen is szemtanúja volt:
Minthogy a város megadta magát
hosszú ostromzár után, itt nem vonultak a győzedelmes magyar sereg előtt
foglyok vagy zsákmányt hordó szekerek, hanem csak a városfalakra és a tornyokra
tűzték ki a magyar király lobogóit, majd zászlókkal az élen bevonultak a magyar
csapatok. A király vonult elől, akit az esztergomi érsek, Estei Hippolit
követett (akinek érseki kinevezését Mátyás verte át a pápánál, hiszen a "magyar" főpap mindössze 8 éves volt!), majd a többi egyházi jött. Az egyháziakat Mátyás
katonatisztjei követték, akik Bonfini szerint a következőket kiabálták:
„Huj-huj, győzelem! Huj-huj győzelem!”. Érdekes, de már a honfoglalóktól fennmaradt a Huj-huj csatakiáltás, amely ezek szerint több mint 500 évvel később is élt! A diadal estéjén a beszállásolt katonák
megvendégelték az ostromzártól éhező helyieket, az olasz történetíró szerint
volt aki a mértéktelen zabálástól felpuffadt.[17] A
győzelmi ünnepséget látványos erődemonstrációként másnap nagy katonai szemle
zárta.
Mátyás idején is divatban maradt
az ellenségtől elvett zászlók templomokban való kitűzése, hiszen Janus
Pannonius külön verset is szentelt a moldvaiaktól zsákmányolt hadijelvényeknek:
„A MOLDVAIAKTÓL SZERZETT HADI JELVÉNYEKRE,
MELYEKET A BUDAI NAGYBOLDOGASSZONY
TEMPLOMÁBAN FÜGGESZTETTEK KI
Hősi király, Mátyás, számodra a moldvaiaktól
Vette a Szűzanya el hadban e harcjeleket.
Melyek alatt eddig barbár hordák tusakodtak,
Most közlátványul függnek a szent falakon.
Ó, a vezéri erény, amely egymaga verte
tulajdon
Odvuknak mélyén tönkre a thrák hadakat!
Istennő, te pedig hallgasd meg újra imáját:
Győzzön az ozmánon s hozzon ujabb jeleket.”[18]
Úgy tűnik azonban, hogy nem
pusztán az ellenség zászlói kerülhettek ki a budai nagytemplom falára, hanem a
győztes vezérek lobogói is. Legalábbis erre utal Janus másik epigrammája,
melyet Vitéz János esztergomi érsek hadijelvényéről (signo) írt:
„VITÉZ JÁNOS ÉRSEK HADI JELVÉNYÉRŐL
Míg koronás Mátyás a szilaj Moldvát
leigázta,
János
püspöknek volt hadi zászlaja ez.
Szétkergetve a vlácht a csapat meghozta
urának,
ő meg a templomnak hozta el áldozatul.”[19]
Sajnos Mátyás király halála után
a magyar hadisikerek száma látványosan megfogyott és 1541-ben Buda török kézre
kerülésével a Boldogasszony templom mecsetté lett, az ott egykori nagyságunkat
jelképező lobogók, címerek pedig az enyészeté lettek, hacsak nem kerültek Isztambulba.
Felhasznált irodalom:
Anonymus Anonymus:
A magyarok cselekedetei. Ford.: Veszprémy László. Bp., 2004.
Bonfini Bonfini
Antonio: A magyar történelem tizedei. Ford.: Kulcsár Péter. Bp., 1995.
Buda város jogkönyve
Buda város jogkönyve I-II. Közreadja: Bléazovich László és Schmidt
József. Szeged, 2001
Dlugosz Dlugosz, Jan: Historiae Polonicae I-II.
Frankfurt, 1711-1712
Janus Janus Pannonius összes munkái. Bp., 1987.
Kézai Kézai Simon: A magyarok cselekedetei.
Ford.: Bollók János. Bp., 2004.
Rázsó 1984 Rázsó
Gyula: A magyar feudális hadsereg fénykora. In: Magyarország hadtörténete két
kötetben. I. Bp., 1984.
SRH Scriptores Rerum Hungaricarum I-II. Bp.,
1937.
Teleki Teleki József: Hunyadiak kora
Magyarországon. I. Pest, 1852.
Thuróczy Thuróczy
János: A magyarok krónikája. Ford.: Bellus Ibolya és Kristó Gyula. Bp., 2001.
[1]
Olvashatunk az eseményről Pauler Gyula gigantikus és mai napig alapműnek
számító munkájában: Pauler Gyula: A magyar nemzet története az Árpádházi
királyok alatt. II. köt. Bp.: MTA, 1893. p. 548-549 III. András 1291-ben le is
írja oklevelében, hogy kifejezetten a zászló kibontására ment a fehérvári
egyházhoz, például: DL 49677 „elevando vexillo nostro”. Ugyanezt leírja Kézai
Simon is a dürnkruti csata előtt: „Kiindult tehát Fehérvár városából, mint Mars
isten fia… A királyi jelvényt fölemelte” Lásd: Kézai, 74.
[2]
Anonymus: A magyarok cselekedetei, 16.
[3]
Anonymus, A magyarok cselekedetei, 46. ford.: Veszprémy László Kritikai kiadás:
SRH I. p. 94-95
[4] Kézai, 74. Ford.: Bollók
János Latin eredeti: SRH I. p. 186
[5] Rázsó 1984, p.101
[6] Bonfini, p. 350
[7] Thuróczy 235. Az idézett
rész Bellus Ibolya fordítása.
[8] Nándorfehérvár a régi
magyar nyelvben is gyakran szerepelt Görögfehérvár néven, és ez átment több
nyugati nyelvbe is, mint például a német. A magyarban általában a korban már
Nándorfehérvár, latinul Nandoralbensis.
[9] A humanista Bonfini
Hunyadi Jánost nevezi Corvinusnak.
[10] Brankovics György szerb
despotáról van szó, aki jelentős sereggel segítette a magyarokat a hadjáratban.
[11] Julianus bíboros, pápai
legátus (Giulianio Cesarini), a keresztes hadjárat egyik szervezője.
[12] Buda város
jogkönyve, p.306-307
[13] Dlugosz, I. p. 778
[14] Teleki, I. p. 358
[15] U.o.
[16] 1487. augusztus 17-én
adta meg magát a város.
[17] Bonfini, p. 499
[18] Janus, p. 186
[19] Janus, p. 185