Maradunk ma a fotóknál, mint témakörnél. Hiszen a fényképészet nem csupán művészet, hanem a jelen kimerevített képe, így az utókor számára egyben történelmi forrás. Ha a XX. századra gondolunk, a történelemkönyvekből jól ismertek legendás fényképek, amelyek egy-egy jelentős pillanatot, érzést juttattak el az emberekhez. Most Isztambul múltjából teszek közzé egy válogatást, mivel számomra a keleti világ mindig is kedves téma volt. Aki szereti ezt annak eleve tetszeni fog, aki meg nem utazna el Törökországba, mondván, nem európainak való vidék, az meg jusson el így oda. Meg hát ez időutazás is, hiszen ma már az a XX. század elején még létező igazi orientalistákat megihlető kelet a kommunizmus és az amerikanizálódás miatt sajnos már nem létezik ebben a formában.
Jean Pascal Sébah fotója Isztambulról a XIX. század végén. (commons.wikimedia.org) |
A Boszporusz látképe a Bajazid-toronyból (Pascal Sébah fényképe 1886 előttről, commons.wikimedia.org) |
Török temető az 1880-as évek körül (Pascal Sébah felvétele, commons.wikimedia.org) |
Nagy Konstantin római császár oszlopa, 1865-1880 között (Sébah fotógráfiája, commons.wikimedia.org) |
Pera városrész utcái (www.maggieblanck.com) |
Isztambul látképe 1905-ben, a látvány önmagáért beszél. (Doroshevich: East and war. Moszkva, 1905. 196.o.) |
Sakkozók, 1910 körül |
II. Abdul-Hamid (ur. 1876-1909) szultán fehér arab lovak vontatta könnyű kocsija. Az ekkor már öreg szultán liberális uralkodó volt, ravasz taktikus, aki modernizálni akarta birodalmát. (Doroshevich, 225.o.) |
A Tophane városrész, Isztambul |
A mai Galata-híd elődje, pontonhíd az Aranyszarv-öböl vízén Galata városrész felől. Szemben kissé balra a hídtól az Új mecset (Yeni Cami), távolabb a bal szélen a Kék mecset. (www.sirman.net) |
Ugyanez a híd, ám a másik oldalról, így Galata városrészt láthatjuk, középen a negyed jellegzetessége, a Galata-torony (Abdullah Fréres fotója az 1880-93 között)
|
Az isztambuli arzenál, azaz hadihajó-építő műhely (képeslap 1914 előttről, commons.wikipedia.org) |
Isztanbul a Topkapu felől (Guillaume Berggren fotója a XIX. század végén) (Perai Múzeum, commons.wikipedia.org) |
A Dolmabahcse-palota és a német nagykövetség a XIX. század végén. Ekkoriban rengeteg európai stílusú palota épült az oszmán fővárosban. (Berggreen fotója - Perai múzeum, commons.wikipedia.org)
|
Autó Isztambulban, 1916 (commons.wikimedia.org) |
A Goeben német cirkáló (közvetlen a partnál), amely Isztambulba menekült 1914 augusztusában. Később a török flotta zászlóshajója lett, de német legénységét nagyrészt megtartotta. (Bundesarchiv, commons.wikipedia.org) |
Az Isztambuli török flottatámaszpont a levegőből, 1915 |
IV. Károly osztrák-magyar uralkodó és felesége Zita Isztambulban, V. Mehmed szultán temetésén, 1918 július |
IV. Károly császár és király sétája Isztambulban, kalapban Zita királyné, 1918. július |
Isztambul, Galata 1923-ban, színes (színezett?) fotón. (www.vintage.es) |
Kávézó törökök Isztambulban 1923 (www.vintage.es) |
Szintén Galata városrész, 1965-ben (további fotók a sorozatból: http://www.vintag.es/2013/05/color-photos-of-istanbul-in-1965.html) |
Gyalogosátkelő, 1965 (u.o.) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése