A "16-os számú hajó" az „Atlantis”
naplójából I.
Korábban már a hajónapló
alapján ismertettük egy német segédcirkáló, a Kormoran (vagyis a "41-es számú hajó") pályafutását, most ezt a vonulatot követve egy másik
cirkáló sorsát követjük végig. A 16-os számú hajóról, az Atlantis-ről van szó, amely még sikeresebb volt, mint említett társa.
Az Atlantis Bernhard Rogge kapitány
parancsnoksága alatt 1940. március 11-én hagyta el Kiel kikötőjét, hogy
áthajózva a Vilmos császár csatornán érintve Wilhelmshavent északnak forduljon
és megpróbáljon a brit vonalakon áttörve kijutni az Atlanti-óceánra. Ez korántsem
volt könnyű feladat, hiszen a norvégiai Bergen városa és az Orkney-szigetek között
több brit cirkáló kifejezetten az ilyen műveleteket volt hivatott
megakadályozni. A német hajók rendszerint szorosan a norvég partok mentén
próbáltak átosonni a záron, időnként sikerrel. 1940. március 31-én pillantunk
bele a naplóba, mikor megkezdte a hajó kíséretével ezt a lopakodást.
Bernhard Rogge hajókapitány (www.military-awards.eu) |
A 16-os számú hajó 155
méter hosszú volt, 351 fős személyzettel, valamint komoly fegyverzettel,
melynek főerejét 6 db 15 cm-es L/45-ös löveg jelentette. Ez utóbbiakat gondosan
álcázták, hogy az Atlantis távolról
semleges kereskedelmi hajónak álcázhassa magát.
1940. március 31. vasárnap
Még
[mindig] süvítő 4-5-ös erősségű dél-délnyugati szél; hullámzás kettes; felhős
[ég], ködös [idő], a látótávolság 5 mérföld; a hőmérséklet 3°C.
Időközben átléptük a
frontvonalat az Északi-tengeren, fedélzeten rendelkezésre álló információk
alapján; az időjárás nem kedvez a kifutásra, de a jelentések hiánya miatt nincs
megbízható időjárási előrejelzés holnap reggelre az Északi-tenger északi
részére.
10:18
A kihajózási
parancsokat március 30-i utasításban átmenetileg törölték. Készen állunk a
kihajózásra. A „Leopard”-ot és a
„Wolf”-ot[1]
arra az időre pozícióba rendelték. A tengeralattjáró-kíséretre minden jelentés
és egyéb formaság nélkül került sor. 15:00 óta két torpedónaszád kísér minket a
tengeralattjárók elleni védelemül. Útközben Steingrundtól északnyugatra
találkoztunk egy gyors aknakeresőhajóval, amely tengeralattjáró-elhárító
járőrözést végzett.
17:00 Helgoland-öböl
Helgolandtól nyugatra
repülőgép védelmet kaptunk, mindkét oldalról két Heinkel 115-ös, [majd] Q-ponttól hat Messerschmidt 109-es vadászt (17:00-tól 18:30-ig).
18:00
Romló
látási viszonyok estefelé, felhők jönnek, majd 18 óra felé kivilágosodik. Gyakorlatilag
nincs Hold éjszaka, könnyű záporeső.
A Heinkel 115-ösök
visszafordulnak. Találkozás az U-37[2]-tel
„S” pozícióban.
20:00
A „Leopard” és a „Wolf”
félbeszakítja a tengeralattjáró-elhárító járőrözést, és eltűntek a szemünk elöl.
Míg az éjszaka el nem jött, norvég hajónak álcáztuk magunkat. Amikor besötétedett,
a tengeralattjáró tőlünk jobbra, a parttól 1000 és 2000[3] méter
között vett pozíciót, néha alig láthatóan. Az eredetileg tervezett 15 csomós
sebességet nem lehetett tartani, mert a tengeralattjáró lemaradt, mikor az
átlagsebességünk 14 csomó volt!
1940. április 1. (hétfő)
Nyugat-délnyugati
4-es szél, 2-3-as hullámzás, látótávolság 3-5 mérföld. Az északi-tengeren [vagyunk].
Hajnalban orosz
hadizászlót és lobogót húztunk fel, és a híd fából készült fedélzetét orosz hadizászló
színeivel festettük le. A hídon túli ponyvát repülőgépek számára felismerő
jelzésekkel (orosz zászló) láttuk el.[4]
05:30
Az U-boot hajnalban
leszakadt, továbbra is a parttól jobbra haladunk, a fények alapján mintegy 4
mérföldre.
08:30-tól 9:45
Szinte
borult [az ég] egész nap, délben egy rövid időre átsüt a Nap.
Észleltünk hét sodródó
aknát 50-500 méteres távolságban az AN 4989-es[5]
térségben.
10:24-10:32
A hajóorrban lévő füstelőállító
berendezés egy nem megfelelően záró szelep miatt leállt. 12:00-ig március 31.
14:30-óta 309 mérföldet tettünk meg.
13:25
Eredetileg egy légi
felderítést terveztek [számunkra], de az időjárásra való tekintettel először
elhalasztották, majd törölték. Üdvözöltük volna, ha két repülőgép mindenáron
behatol a mi tervezett útvonalunk felderítésére, az akkori viszonylag jó látási
viszonyok miatt, ahelyett hogy eltörölték volna.
18:08
Élénk
7-8-as erősségű szélsötétedés után délről északnyugat majd észak felé. A
tengeráramlás 5-ösre erősödött, esik.
Három halászbárka az
orrtól jobbra. A tengeralattjáró egészen a kikötőig hatolt, majd sötétedés után
visszazárkózott a régi pozíciójába a hajónktól jobbra. Röviddel a halászhajók
melletti elhaladás után egy ötbetűs kódjelcsoportot (angol kódot) fogtunk el
165 fokos irányból; mivel azonban a halászbárkák 130 fokos irányban voltak, és
a kódot kevéssel azután küldték, hogy mi megláttuk őket, úgy tűnik nincs
kapcsolat a jelek és a csónakok között. A halászokat a parton „Klondyke-i skót
halászok” néven ismerik. A tapasztalat azt mutatja, hogy konzultálni kell
arról, hogy a térképeken ábrázolják majd a halászati területeket is, mert csak
ebben az esetben lehet elkerülni a halászhajókat. Az növekvő hullámzás miatt
egyre nehezebb tartani a kapcsolatot a tengeralattjáróval, néha muszáj a
sebességet 11-12 csomóra csökkenteni. Az U-boot kétszer hívta fel a hajót
(Morze-lámpához túl világos volt), hogy növelheti a sebességét 1-2 csomóval, de
valahányszor megtettük, a tengeralattjáró minden 68 fordulat után leszakadt.
Amikor a sötétség a hajónkra borult, már 30 mérföldnyi lemaradásban voltunk ahhoz
a szélességhez képest, amit el kell érnie a Bergen régióban való áttörés előtt.
Ha az éjszaka folyamán nem történik előrelépés, a hajó kísérettel négy órával
később éri el a helyet, mintha egyedül folytatná az útját teljes sebességgel. [Mindemellett]
Egyedül folytatni az utat, véleményünk szerint nagyon kockázatosnak tűnik,
mivel a legfrissebb jelentések szerint március 31. óta három cirkáló vett
pozíciót az Orkney-szigetek és Norvégia között. A tengeralattjárónk értékét
jelentősen csökkentik az uralkodó időjárási körülmények. Jelekkel az
U-boot-nak, a következő üzenetet küldtük: „Kérdés. Milyen kilátásai vannak egy
támadásnak ilyen időben?” Nyilvánvaló, hogy a tengeralattjáró már nem tudta
elolvasni üzenetünket az erősen hullámzó tengeren. Második alkalommal is
leadtuk a jeleket, de semmi, nem érkezett válasz, [annyi sem] hogy „Üzenetet
megértettem.”
24:00
Északi szélesség: 60°
3.5´; Keleti hosszúság: 2° 39´.
A "16-os számú hajó" valóban nem látszik hadihajónak (wikipedia) |
1940.
április 2.
03:30
Az Északi-tenger északi
részén.
03:50
A tengeralattjárót
utoljára 20 fokra előttünk láttuk. Az élénk szél és az emelkedő hullámok miatt
nem tettünk új kísérletet a kapcsolatfelvételre, azt feltételezzük, hogy
csökkentette az utazási sebességét.
05:25
Észak-
északnyugati 8-9-es szél, tengeráramlás 5-6-os.
Hajnalban két hajót észleltünk
a hajó farától jobbra; egyikük egy vitorlás fények nélkül. A másikon voltak
fényjelzések, egy rövid időre vörös fény is látszott. A hajók pozíciója: AF
7999. A hajónk teljes sebességgel haladt tovább, míg a hajók el nem tűntek a
láthatáron. A nagy sebesség [a továbbiakban] nem volt fenntartható; a
hullámokkal szemben a hajó túl keményen dolgozott, és túl nagy teher nehezedett
a hajótörzsre.
06:15
Atlanti repülőjáratot
vettünk észre a hajótól öt mérföldre jobbra az AF 7993-as pozícióban. Nem adott
azonosító jelzést. A redőnyök[6]
tökéletesen állnak a kemény tenger ellenére, a csavarok és csatlakozók feszesen
tartanak. Miközben a hajó dolgozott és dülöngélt, a hajó kiemelkedően
tengerállónak bizonyult a kisegítő cirkálóvá való átalakítás ellenére. A
viharos tenger nem ártott többet, minthogy megsérült a 7.5 cm-es löveg álcázása
és az első 2 cm-es álcája (vászon fedi), valamint megsemmisült a baloldali
hátsó 2 cm-es („tutaj”-nak nevezett) álcája.
11:00
A
vihar 11 órakor tetőzik, a szél északkeleti, 10-es erősségű. A tengeráramlás
6-os, majd lassan észak-északnyugati irányú 5-ösre csökken. A látótávolság 20
mérföldre nő, a hőmérséklet 1-2°C –ra esik.
12:00
[Pozíciónk:] Északi
szélesség: 61° 46´; keleti hosszúság: 2° 4´.
13:08
Egy nap alatt megtéve
315 mérföld. Egy gőzös világosan felismerhető. A Wilhelmsen Line gőzöse 10
fokra van a hajónk jobb oldalán, általános iránya 135 fok. A „16-os hajó”[7]
megállt. Miután lassan 10 fokos irányra vált a part felé, a gőzös lassan
eltűnik a szemünk elől. Később rádióüzenetet fogtunk, amelyben a gőzhajó
jelenti a tulajdonosnak, hogy a „Taronga”
kereskedelmi hajó iránya 145 fok.
15:04
Két árboc látható
észlelve 350°-nál. Iránya 85°. Saját irányunk 60 fokra változtatjuk, teljes
sebességgel előre, jelenleg 17 csomóval. Az észlelt hajó lemarad. Térség AF
7630.
15:23
Transzatlanti
repülőgépet, egy Dornier 26-ost[8]
láttunk előttünk jobbra 15 hektométer távolságra, iránya nagyjából észak. A
hajónk nagyjából teljes sebességgel (17.5 csomó) haladt, míg ki nem értünk
látótávolságból, majd visszatért az eredeti irányba (15°) két órán belül.
Nagyon
fényes északi fény az egész égbolton, április 2-3 éjszakája nagyon világos.
24:00
Északi szélesség: 64°
20´; keleti hosszúság 3° 51´.
1940.
április 3. szerda
Északnyugati szél, 5-6-os; változóan napos és felhős idő, záporokkal és ónos esővel; a hullámzás 5-ös a széltől; látótávolság 20 mérföld.
9:00-kor átléptük az északi sarkkört.
12:00
Északi szélesség: 67°
10´; keleti hosszúság: 5° 18´.
Megtéve tegnap óta 343
mérföld.
Megjegyzések a kommunikációról
A március 31-i
1809/8-as rádiós üzenet szerint az üzeneteinket nagyon magas norddeichi
hullámhosszon kell küldenünk tengerentúli tengerészeti kóddal.[9] Az
április 2-i 1302/02/02-es rádióüzenet elismerte, hogy tengerentúli tengerészeti
kódcsoport helyett hazai tengerészeti kóddal küldték. Sőt, ezen felül a hazai
tengerészeti üzenetek szintén hosszú hullámhosszon küldik. Mindez
bizonytalanságot eredményez a további munkában, nincs rend a hazai tengerészeti
kódban küldött üzenetek hullámaiban. Minden esetben ki kell tehát deríteni,
hogy a feladó hibázott-e, vagy az üzenet valóban a 16-os számú hajónak szól-e.
21:40
A hajó folytatta útját
megtévesztésül Murmanszk irányába 21:40-ig, aztán tettünk egy „Nixe”-et[10] a
253° irányába. Ez az irány természetesen szintén megtévesztés a
Murmanszk-Izland folyosó felé. A nap folyamán semmit nem láttunk.
24:00
[Helyzet]: Északi
szélesség: 69° 10´; keleti hosszúság: 5° 35´.
A
szél északnyugati 6-7-es, a tenger 5-ös, hőmérséklet kereken -5°C, jó látási
viszonyok, nagyon fényes [éjszaka], északi fény [látszik], Szent Elmo tüze [ég].
Jegyzetek:
[1] Két
Raubtier-osztályú 1320 tonnás torpedónaszádról van szó, amelyek az 1920-as évek
második felében készültek.
[2] Az
U-37-es egy 1938-ban átadott tengeralattjáró, amely 1941-ig volt hadrendben,
majd kiképzőhajóként szolgált a háború végéig.
[3] Az
eredetiben hibásan 200 méter áll.
[4] A német
segédcirkálók felvették egy-egy semleges ország kereskedelmi hajójának álcáját,
melyet álkéményekkel, átfestésekkel, hamis zászlókkal, sőt a legénység
álruhákkal próbált elérni.
[5] A
németek minden bizonnyal egy négyzethálós koordinátarendszerben adták meg a pozíciót,
ezeket jelölték két betűből és 4 számból álló kombinációkkal.
[6] Itt
valószínűleg a fegyverzetet eltakaró paravánokról lehet szó.
[7] Azaz az Atlantis.
[8] A Dornier 26-os egy német repülőcsónak,
amely hosszú tengeren túli utazásokra is alkalmas volt.
[9] A német
haditengerészet más kódokat használt a tengerentúli hajókkal és más a hazai
vizeken tartózkodókkal való kapcsolattartásra.
[10] Valamilyen
manőver neve lehet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése