Legkedvesebb
10 disztópiám
Az utóbbi
évek a disztópiák előretöréséről tanúskodnak, tele a könyv-
és filmpiac többnyire tiniknek szánt ilyen hátterű művekkel,
gondoljunk csak Az éhezők viadala, Az útvesztő,
vagy A beavatott sorozatok sikerére. Jellemzőjük, hogy
meglehetősen leegyszerűsített antiutópiák - közel sem olyan
bonyolult tartalommal bírnak, mint a klasszikusok -, valamint a
folytathatóság, amelyet megkövetel a siker (=pénz)
maximalizálhatósága. Ez utóbbinak aztán menetrendszerű
következménye a minőség zuhanása a 2. vagy 3. résznél.
De miért is
ilyen népszerűek a disztópiák? Szerintem a korszakunk
problémáinak hozadéka, hogy tudni szeretnénk, mi vár ránk.
Mindannyian látjuk, érezzük, hogy az emberiség vonata kisiklani
látszik, s ezek mintegy felkészítenek erre, másrészt próbálnak
kiutakat felvázolni. A műfaj roppant hatásos, hiszen heroizmust
követel meg a főhőstől, s nagyon jó karakterek alakíthatóak ki
a világhoz való hozzáállástól függően. Az antiutópiák
világai rendkívül változatosak lehetnek, a digitális
álomvilágtól az orwelli földi pokolig, s ezek könyvben az írónak
nagy szabadságot, filmben a rendezőnek elképesztő látványvilágot
adhatnak.
Most
bemutatom kedvenc disztópikus regényeimet, bár többel már
találkozhattatok ajánlóban!
10. Kurt
Vonnegut: Gépzongora, Utópia 14, Utópia (Player Piano, 1952)
Nem rajongok
Kurt Vonnegutért, alapvetően egy túlértékelt írónak tartom.
Állandóan a fekete humort hangoztatják írásaival kapcsolatban,
és bár magamat jó – bár elég egyedi és fárasztó -
humorérzékkel megáldott egyénnek tartom, számomra az övé nem
telitalálat. Az ötös számú vágóhíd csaknem
olvashatatlan, életrajzi ihletésű munkái meg egyáltalán nem
érdekesek a számomra. Ennek ellenére két regényét szeretem, s -
feltűnő módon - ez éppen az első kettő regénye: a Gépzongora,
és a Titán szirénjei. A Gépzongora három különböző
címen is megjelent magyarul, én Utópia 14-ként olvastam a
XX. század végén, s egészen a Gépzongora kézbevételéig
(2013) nem jöttem rá, hogy ezek azonosak. Ebben a regényben
tényleg éreztem a szatírikus humort, ugyanakkor a világ is
érdekes volt, amelyben játszódik. Vonnegut disztópiája a gépek
uralta antiutópiák egyike, amikor az ember már csak haszontalanul
él a semmiért, mert nincs mit csinálnia. A földet a mérnökök
vezérelte gépek látják el mindennel. A könyv pikantériája,
hogy főhősünk egy mérnök, aki fellázad a saját osztálya
ellen, összetörik a gépeket, s így lesz munkája az embereknek:
újjáépíteni azokat... A könyvben sok marxista-szocialista
áthallás van, ami az író személye miatt nem meglepő, de
ugyanúgy, mint Heinlein: A Hold börtönében című
sci-fijében, még nem túl zavaró.
9. Scott
Westerfeld: Csúfok (Uglies, 2005)
Westerfeld e
trilógiájáról írtam egy külön ajánlót, így csak röviden a
„miért van a listán?”-ról: Kifejezetten fiataloknak szól, és
az, hogy a szépség szerepéről közöl gondolatokat, igencsak
hasznos lenne a ma felnövekvő generációknak. Tudniuk kell, hogy a
szépség nem pusztán egy külső jellemző, hanem az ember egésze
adja. Vonzó és vágykeltő lehet egy romlott nő is, de szép nem,
az ennél több, ott a belső is kiragyog. Emellett a szerző nagyon
ráérzett a mai világ veszélyeire, azokat fűzi bele a regénybe.
Ez egy könnyed, laza, fiatalos antiutópia, amely ugyan a végére
kicsit elkanyarodik az induláshoz képest, mégis érdemes egy
olvasásra.
Mindemellett
nem ez Westerfeld legjobb műve, a Leviatán-trilógia -
amiről már évek óta írni akarok egy ajánlót, ám valahogy
mégis eddig kimarad, de majd pótolom – még ennél is jobb!
8. Itó
Projekt:
(ハーモニー
, 2008)
Szintén
írtam három éve a Harmónia című egyedi hangvételű és
tartalmú kis gyöngyszemről. Egészen különleges olvasmány,
melynek világa egy továbbfejlesztett 1984, ahol az ember a technika
révén beleolvad a közösségbe, és muszáj mindenkinek boldognak
és elégedettnek lenni. Ennek ellenére ez a világ bájos, olyan,
mint egy vattacukorba rejtett kétélű tőr. Engem nagyon megfogott
az olvasásakor.
7.
Böszörményi Gyula: 9...8...7... (2007)
Az egyedüli
magyar a mezőnyben, és az egyetlen, ahol kicsit lazítottam a
műfaji korlátokon. A 9...8...7... nem egy klasszikus
antiutópia, sőt, inkább földi pokol, ahol az emberek szó szerint
magukkal hordják a démonaikat, lett légyen az „alkesz”, vagy
„tapizó” démon. Ezek ellen harcol főhősünk, Lilith az
alternatív Budapest sötét utcáin a mágia segítségével. Tény:
nem egy tipikus disztópia, kicsit beleerőszakoltam a listába, de
mivel ajánlót nem írtam még róla, mindenképpen fel akartam
hívni a figyelmet erre a könyvre. A regény egyértelműen
fiataloknak íródott, azoknak, akiket a világ már tini koruk
ellenére jócskán megrágott, és szembesített olyan dolgokkal,
amikkel ilyen fiatalon még nem kellett volna látniuk.
A regény
erőssége, hogy felvázol egy borzalmasan sötét hangulatú, de
felismerhető Budapestet, ahol különbségeiben is ráismerünk a
helyszínekre. Sajnos Böszörményit írás közben megfertőzte a
demokrácia vírusa, s a köttet végén az olvasókra bízta, hogy
két változat közül (Lilith helyett dönthettek, melyik utat
válassza) miképpen folytatódjon a történet, s szerintem mind a
9...8...7..., mind folytatása, a 6...5...4... végén
a nyilvánvalóan népszerűbb, ám sokkal kevésbé érdekes, és
irodalmilag is egyszerűbb verzió nyert. Így a trilógia
fokozatosan gyengült, de így is a kortárs magyar ifjúsági
regények egyik legjobbjai.
Azt is
megértem, ha egy szülő nem ilyen borítójú könyvet adna a
lányának karácsonyra, de higgyék el nekem, sokkal hasznosabb,
mint sok tingi-tangli rózsaszín szirupos szerelmeske tiniregény!
Mert nem úgy védjük meg a gyereket a világtól, hogy
fodros-bodros pink ruhába öltöztetjük, hanem ha tréningruhában
edzeni küldjük.
6.
Stanislaw Lem: Visszatérés (Powrót z gwiazd, 1961)
Egyik
kedvenc íróm Stanislaw Lem, annak idején apukám könyvespolcáról
csentem le olyan köteteit, mint az Éden, a Solaris,
vagy a Pirx pilóta kalandjai (ez közel sem olyan gagyi, mint
a belőle készült Dancsó által méltán kiparodizált magyar
filmsorozat). Lem az egyik legjobb író, akit valaha olvastam, a
Kiberiáda némely novellája olyan szép, hogy az embernek
sírni támadna kedve. Zseniális ahogy ötleteit humorba önti úgy,
hogy több bölcsesség van egy sorában, mint amennyit száz Coelho
ezer év alatt egymillió könyvben képes lenne megírni. A lengyel
író ötlettára csak Philip K. Dickhez fogható, de szerintem nála
is nagyobb író volt. Lem zsenialitását mutatja, hogy a jövő
nagy problémáit is pontosan érzékelte, Sex Wars című
esszéjében az emberiség létszámszabályozásának kérdését
taglalja, ahol igen drasztikus – ám jelenünket látva, logikus –
megoldásokat javasol. Érdemes ezt is elolvasni, magyarul ugyanezen
a címen jelent meg!
A
Visszatérés című regénye Hal Breggről szól, aki egy
társával hosszú űrutazás után tér vissza a Földre, és a
relativitás törvényei miatt ott jóval több idő telt el, mint az
űrhajóján, s így gyakorlatilag a jövőbe ugrik előre. Bregg egy
egészen új társadalmat talál, amely állandó béke és kényelem
következtében elpuhult, erőszakos természetét teljesen
levedlette. Egy folyadék fogyasztásának következtében az
érzelmek szelídültek, már gyilkosság sem fordult elő hosszú
idő óta. Bregg próbál alkalmazkodni a megváltozott viszonyokhoz
egy hölgy segítségével, ám felfedező és sok veszélyt kiállott
kalandorként jelleme igencsak eltér a többiekétől. Hogy
sikerül-e neki azt nem árulom el, de azt igen, hogy nehéz
eldönteni, hogy Lem e könyvében utópiáról vagy antiutópiáról
ír-e.
5. Ray
Bradbury: Fahrenheit 451 (Fahrenheit 451, 1953)
Az első
igazi klasszikus antiutópiához érkeztünk, amelyet méltán övez
nagy tekintély. Már az alapötlettől is felforr a könyvtáros
vére: a jövőben a könyvekre, mint veszélyforrásra tekintenek, s
ezért az úgynevezett tűzőrség feladata azok megsemmisítése.
Főszereplőnk, Guy Montag egy ilyen, dolgát tevő tűzőr, akinek
egészen addig eszébe sem jut, hogy megkérdőjelezze tettének
jogosságát, amíg új szomszédja – természetesen egy lány –
fel nem nyitja a szemét, hogy talán másképpen is lehet élni.
Véletlenül beleolvasva egy égetésre váró könyvbe, megdöbbenti
az olvasott mondat szépsége, s innen nincs megállás, elkezdi
hazalopni a könyvek egy részét, amit meg kellene semmisítenie.
Felesége közben álomvilágban él, TV-t néz, altatókat szed,
Bradbury benne előlegezte meg a mai való világtól elszakad Való
Világ-rajongókat. Montag eközben egyre nagyobb könyvkupacra tesz
szert, s feleségének is elárulja ezt. Szerinte ugyanis az
olvasónak kell eldönteni, hogy egy mű értéket képvisel-e vagy
sem.
A könyv
mondanivalója sokrétű, nekem mégis a politikai korrektségről
(píszí) vallott elképesztően jóslatszerű sorai a
legemlékezetesebbek: mikor az egyik szereplő leírja, hogy mivel a
zsidók gyűlölik Shylockot, ezért el kell égetni Shakespeare: A
velencei kalmárját, A feketéknek nem tetszik a néger szó a
Huckleberry Finnben, ezért máglyára vele, a nőjogi
harcosok utálják Jane Austent, mert az a klasszikus női szerepeket
reklámozza, úgyhogy zúzdába azzal is! Bradbury rájött, hogy nem
csak a többség diktatúrája épülhet ki, hanem a kisebbségeké
is, és ezek legalább annyira súlyosak, és talán még több
embernek okoznak kárt, hiszen a többség ellen irányul, s
valakinek a fájdalma, sérelme nem elegendő ok valami betiltása
mellett. Egy interjúban Bradbury kifejezetten az úgynevezett
egyetemi Safe space-ek ellen nyilatkozott, és kiállt amellett, hogy
az egyetem döntse el, mit tanítanak, ne a diákok diktáljanak, s
ha nem tetszik a tananyag, menjenek máshova. Nem lehet mindenen
megsértődni, és mindenki érzékenységére tekintettel lenni,
mert akkor szépen lassan mindent be kell tiltani. Tehát valójában
a píszí éppen az eredeti, XIX. századi szabadelvűség ellen
irányul!
Bradbury
könyve szintén kihagyhatatlan kellene legyen minden gimnáziumban.
Persze nem az...
4. Takami
Kósun: Battle Royale (Battle Royale, 1999)
Még
2013-ban írtam a Battle Royale-ról, amely szintén kedvenc
regényem. Akkor gyakorlatilag minden fontos dolgot elmondtam, amit
gondolok róla, így csak röviden: Kevés feszültebb,
olvasmányosabb, és persze véresebb regény fordult meg kezeim
között. Igazi japán erőszakorgia, amely az élethalálharcos
kalandregények között a legjobb. Annyiban kakukktojás, hogy nem a
disztópiára fókuszál, hanem az csak hátteret ad egy
gladiátorviadalhoz, amelyben egy egész osztálynyi diák vérzik
el. Talán kissé vajszívű voltam, de végül elfogadtam
antiutópiának.
3. Orson
Scott Crad: Végjáték (Ender's Game, 1985)
Ismét egy
műfaji határeset, általában véve talán inkább sci-fi, mintsem
disztópia a Végjáték besorolása. Ugyanakkor a sztori vége
miatt úgy éreztem ide is beszuszakolható, hiszen hősünket
gyakorlatilag átveri a rendszer, amely egészen más képet fest a
valóságról, mint amilyen az valójában. Ez pedig az antiutópiákra
nagyon is jellemző! Az egyik valaha írt legjobb és
legmegdöbbentőbb regényről korábban már szintén írtam, a
belőle készült filmmel együtt.
2. Aldous
Huxley: Szép új világ (Brave New World, 1932)
Huxley
disztópiája igazi csemege, amit annak bemutatásakor – a Szökés
után szabadon - „édes méreg”-nek neveztem. Fenntartom. A Szép
új világ a listámon csak azért szorult egy Cseh Laci-hajszállal
az 1984 mögé, mert az emberből nem váltja ki ugyanazt a
hányingert, hanem megédesíti és lenyomja a torkunkon azt. Sok
szempontból azonban ugyanolyan jó, sőt a mai világunkhoz közelebb
áll ez a habcsókba rejtett ciánkapszula, amelyet szinte arcunkon
örömmel nyelnénk le. Huxley bemutatta, hogy a disztópia lehet
már-már szerethető, érthető, de voltaképpen mégiscsak az
emberi szabad akarat megkötésével valósulhat meg, amely minden
anyagi és szellemi javak megléte mellett is pokollá teheti az
életet. Szintén kötelező darab!
1. George
Orwell: 1984 (Nineteen Eighty-Four, 1949)
Némi
vívódás után, az 1984 nyert. Miért tartom kicsit jobbnak
a szintén fantasztikus Szép új világnál? Tulajdonképpen
nem is tartom jobbnak, inkább csak másnak. Ám mivel ez a „más”
a kommunista diktatúra olyan nyers, brutális képét adja, s
annyira jellemzőek a szabadság elfojtására a könyvben megjelenő
motívumok a jelenünkre is, hogy nem lehet a második helyre tenni
Orwell magnum opusát. Ez a könyv maga a diktatúra
kvintesszenciája. Minden benne van: a nyelv primitívre
egyszerűsítésétől (hogy ne légy képes megfogalmazni azt sem,
mi a baj a rendszerben), a múlt megváltoztathatóságán át
egészen a magánélet eltüntetéséig. Ez a könyv maga a félelem.
Egy barátom szerint elment tőle az életkedve. Igen. Elmegy. Pont
ezért kell mindenkinek elolvasni, mert azt is tudni kell, mi ellen
muszáj harcolni, és így vehetjük észre, ha a világunk rossz
irányba halad. Ebben a könyvben pedig minden benne van.
Olyan
alapmű, amit nem véletlenül emlegetnek annyit. Orwell nagyon
ráérzett valamire 1948-ban, igaz meg is tapasztalta a kommunista
észjárást, mikor Katalóniában a köztársaságiakért küzdött.
Látta, amint a hivatalosan baráti szovjetek miként bánnak el
saját szövetségeseikkel is, és cserélik le az ellenséget,
asszerint ahogy az érdekük éppen kívánja.
Az 1984 a
reménytelen harc apoteózisa, semmi happy end, semmi remény egy
szebb jövőre. A totalitárius állam is tényleg totális, mindent
áthat, még a szerelem sem áll meg hatalma előtt. A szürke
egyenköpenyben botlatozó párttagok képe annyira visszataszító,
mint Winston Smith végső mosolya a Nagy Testvér láttán. Minden
idők leggonoszabb és legkétségbeejtőbb disztópiája, és az
irodalomtörténet egyik legnagyobb műve.
A
kimaradtak listája, rövid magyarázattal:
Paolo
Bacigalupi: A felhúzhatós lány – Kemény harcban önmagammal,
lemaradt a top 10-ről. Egyébként kiváló regény.
Anthony
Burgess: Gépnarancs – Túlértékelt, erőszakos zagyvaság. A
„nyelvi lelemények” kifejezetten zavartak.
Suzanne
Collins: Az éhezők viadala – Kiváló disztópia, főleg az
első rész korrekt. Ennek ellenére nem fért fel a legjobb tíz
listájára, nem utolsósorban a Battle Royale-hoz való
elképesztő hasonlósága miatt. Amiatt is gyengébb ez japán
riválisánál, mivel - amerikai módon - happy endre törekszik, ami
egy disztópiában felesleges, sőt a műfaj egyik jellegzetessége a
rendszer elleni reménytelen harc.
Ally
Condie: Matched – Voltak jó pillanatai, de „mene, tekel,
ufarszin”.
James
Dasher: Az útvesztő – Roppant egyszerű oka van a
kimaradásának: nem olvastam még, s valahányszor elvittem
végigrágni, mindig közbejön valami. A mostani szabadság alatt
például az, hogy elfelejtettem elhozni könyvtárunkból...
William
Gibson: Neurománc – Nem e kategóriába tartozik, mivel
cyberpunk. Érdekes, de nálam nem kiemelkedő könyv.
William
Golding: A legyek ura – Az egyik nagy kedvencem, véleményem
szerint nem antiutópia. Hogy pontosan micsoda, azt nehezen tudnám
megfogalmazni. Talán tragikus hangvételű kalandregény drámai
felhanggal.
Karinthy
Frigyes: Capillária és az Utazás Faremidóba – Két
magyar Gulliver történet, amelyeket inkább a magyar
írózseni szatírájának érzek, mintsem antiutópiának, bár
annak is beillenek.
Lois
Lowry: Az emlékek őre – Elgondolkodtató kis regény,
kifejezetten izgalmas gondolatokkal, valami számomra mégis
hiányzott belőle, hogy igazán ütős és erős disztópia legyen.
Alan
Moore: V for Vendetta (V, mint vérbosszú) – Sajnos magyarul
még nem jelent meg tudomásom szerint, a filmet nagyon szeretem.
George
Orwell: Állatfarm – Ellentétben az 1984-gyel nem
disztópia, hanem szatíra. Csaknem olyan jó, mint a Nagy Testvére.
Veronica
Roth: A beavatott – Az első könyvet olvastam, nem rossz, de
nem ér ide fel.
Neal
Stephenson: Snow Crash – Kemény küzdelemben éppen csak, de
lemaradt, ráadásul műfaji határeset. El tudom fogadni
antiutópiának, de azért inkább cyberpunk. A regényről korábban már írtam.
Jonathan
Swift: Gulliver – Nem tekintem disztópiának, ellentétben
magyar folytatásaival (Utazás Faremidóba, Kazohinia),
amelyek egyébként szerintem jobbak is, bár egy klasszikusról
ilyet mondani minimum irgum-burgum.
Szatmári
Sándor: Kazohinia – Van vagy 15 éve, hogy olvastam, akkor nem
voltam vevő egy újabb Gulliver sztorira. Ismerve a tartalmát, ma
valószínűleg jobban fogadnám, könnyen lehet, hogy újból
elolvasoma közeljövőben.
Janne
Teller: Semmi – Szintén nem disztópia, nem tudom, egyesek
miért sorolják ebbe a kategóriába.
Jevgenyij
Zamjatyin: Mi – Minden modern disztópiák ősatyja (a Mi-ből
származik a Szép új világ, abból meg például a
Gépzongora!) 2008-as magyar megjelenése után kötött ki
kezeim között, jelentékeny csalódást okozva. Nem volt rossz, de
többet vártam. A Szép új világ klasszisokkal veri.
Természetesen
szívesen várok javaslatokat, hogy mit olvassak el,
ha van
kedvencetek és nem szerepel a listán!
Köszönöm szépen a listát, nyári olvasmánynak kerestem párat. A Gépnaranccsal kapcsolatban tökéletesen egyetértek, örülök, hogy valaki ezt is le merte írni! A felhúzhatós lány nekem biztosan benne lenne a TOP10-ben, illetve ajánlom Neal Stephenson Az Összeomlás Kora c. regényét, ami inkább disztópia, mint cyberpunk (mint a Snow Crash). Azóta megjelent Naomi Alderman A Hatalom c. regénye, megér egy olvasást.
VálaszTörlésKöszönöm a kommentet! A Stephenson-tippet köszönöm, a Hatalom-ot olvastam. Igen, megér egy olvasást, nem volt rossz. A felhúzhatós lányt azóta újraolvastam, hát lehet most felférne, nagyon jó kis könyv. :)
VálaszTörlésVannak túlértékelt kötetek, úgy érzem könyvtárosként is az a célravezető, ha nem fogom rá mindenre, hogy jó, csak hogy elolvassák. Hitelesebb, ha a valós véleményt írom, mert esetleg becsapok valakit (ez amúgy is fennáll minden jó szándék ellenére...).